1515

Anja Pärson och Filippa Rådin gör goda affärer

Skidlegendaren Anja ­Pärson och Filippa Rådin, designer och ­bloggare, frontar en julkampanj för e-handels­företaget Ellos. Det äkta paret ­driver också ett eget bolag, som gör en ­duktig vinst­marginal  på 39 procent. 

Anja ­Pärson och Filippa Rådin äter frukost med Di Weekends Susanne Bark.
Anja ­Pärson och Filippa Rådin äter frukost med Di Weekends Susanne Bark.Foto:Joey Abrait

Ni lanserar en festkollektion i oktober och en kollektion med sov- och mysplagg i december för Ellos. Hur ser kläderna ut?
Filippa R:
”Det är plagg för kvinnan mitt i livet, i alla stor­lekar och former. Materialen är lyxiga och plaggen är lätta att kombi­nera. Dessutom finns det jultröjor som är riktigt snygga. Jag tror på dem.”

Anja P: ”Det finns även barnkläder, och det ­roliga är att festkläderna är en spegling av den vuxna kollektionen, det är en sorts ’mini me-plagg’. 

Varför tackade ni ja till den här kampanjen?
Anja P:
”Vi har insett att vi har blivit någon form av förebilder för hbtq-familjer i samhället, och det gör att vi känner ett stort ansvar. Många blir ­inspirerade av vårt sätt att leva och nu tar vi ­nästa steg genom att visa upp julfirandet hemma hos oss i en bred kampanj.”

Filippa R: ”Det här uppdraget kändes också bra eftersom vi har varit delaktiga i hela processen. Vi började åka på möten hos Ellos i Borås för över ett år sedan, där vi har jobbat med allt från de ­första skisserna till de första provplaggen och ­själva reklamen. Även barnen har fått vara med och påverka urvalet.” 

Era barn, som är 12, 6 och 3 år, är också med i reklamen. Hur tänkte ni kring det?
Anja P:
”Självklart värnar vi om barnens integritet, och de har själva fått välja vad de vill vara med på. De är också fotograferade så att man inte ser deras ansikten rakt framifrån, och vi kommer att vara med och välja ut vilka bilder som ska ­användas tillsammans med Ellos.”

Filippa R: ”Emmi, som är äldst, är väl den som bäst förstår vad det handlar om, och hon har tyckt att det är spännande. Hon är också väldigt obrydd för sin ­ålder, hon har en skön stil och är självsäker och trygg när det gäller kläder.”

Hur skulle ni beskriva era klädstilar?
Filippa R:
”Jag är väldigt ombytlig, men jag skulle sammanfatta min stil som rockromantisk. Anja är mer klassiskt sportig, men romantiken finns där ­också. Hon kan vara glamourös, beroende på situationen. 

Anja P: ”En av Filippas stora styrkor är att hon ser hur kläder passar på olika kvinnokroppar. När man lär sig det blir man mer säker i hur man ska handla, och då ökar intresset.

Ni driver företaget Shelike ihop. Vad gör ni i företaget?
Anja P:
”Det består av flera delar. Jag håller ­föreläsningar och jag har jobbat mycket som ­expertkommentator i tv sedan jag slutade tävla. I höst är jag med i programmet Vem kan slå Anja och Foppa? på Kanal 5.”

Filippa R: ”När Anja sitter i tv är det jag som stajlar henne, och det var ett särskilt stort uppdrag för OS i Pyeongchang eftersom det varade i så många dagar. Jag driver också en blogg, och så gör vi designsamarbeten med olika partners.”

Förra året omsatte ert företag närmare 3 miljoner kronor, med en nettomarginal på 39 procent. Hur blir man så lönsam?
Filippa R:
”Vi är selektiva, men när vi går in för något gör vi det till hundra procent. Det syns i resultatet. Sedan har vi inte särskilt höga kostnader. Man skulle kanske kunna säga att vi är snåla.”

Vad finns det för likheter mellan entreprenörskap och alpin skidåkning på elitnivå?
Anja P:
”Det finns många. Man måste kunna sätta mål, och ha en tydlig struktur för hur man ska nå dit. Och det finns aldrig några genvägar, det är hårt arbete som gäller.”

Vem av er har vilken roll i bolaget?
Filippa R:
”Jag är vd, men det är mest en formalitet. Anja är effektiv och den som får saker att ­hända. Det bara smäller till.”

Anja P: ”Filippa är mycket mer strukturerad än jag. Nu är vi inne på femte året med det här företaget, och jag har börjat lära mig att planera fram tills på onsdag, kanske torsdag förmiddag ... Men på onsdagen kliar det i kroppen, då vill jag göra något annat.”   


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?