Annons

Anja Pärson och Filippa Rådin gör goda affärer

Skidlegendaren Anja ­Pärson och Filippa Rådin, designer och ­bloggare, frontar en julkampanj för e-handels­företaget Ellos. Det äkta paret ­driver också ett eget bolag, som gör en ­duktig vinst­marginal  på 39 procent. 

Anja ­Pärson och Filippa Rådin äter frukost med Di Weekends Susanne Bark.
Anja ­Pärson och Filippa Rådin äter frukost med Di Weekends Susanne Bark.Foto:Joey Abrait

Ni lanserar en festkollektion i oktober och en kollektion med sov- och mysplagg i december för Ellos. Hur ser kläderna ut?
Filippa R:
”Det är plagg för kvinnan mitt i livet, i alla stor­lekar och former. Materialen är lyxiga och plaggen är lätta att kombi­nera. Dessutom finns det jultröjor som är riktigt snygga. Jag tror på dem.”

Anja P: ”Det finns även barnkläder, och det ­roliga är att festkläderna är en spegling av den vuxna kollektionen, det är en sorts ’mini me-plagg’. 

Varför tackade ni ja till den här kampanjen?
Anja P:
”Vi har insett att vi har blivit någon form av förebilder för hbtq-familjer i samhället, och det gör att vi känner ett stort ansvar. Många blir ­inspirerade av vårt sätt att leva och nu tar vi ­nästa steg genom att visa upp julfirandet hemma hos oss i en bred kampanj.”

Filippa R: ”Det här uppdraget kändes också bra eftersom vi har varit delaktiga i hela processen. Vi började åka på möten hos Ellos i Borås för över ett år sedan, där vi har jobbat med allt från de ­första skisserna till de första provplaggen och ­själva reklamen. Även barnen har fått vara med och påverka urvalet.” 

Era barn, som är 12, 6 och 3 år, är också med i reklamen. Hur tänkte ni kring det?
Anja P:
”Självklart värnar vi om barnens integritet, och de har själva fått välja vad de vill vara med på. De är också fotograferade så att man inte ser deras ansikten rakt framifrån, och vi kommer att vara med och välja ut vilka bilder som ska ­användas tillsammans med Ellos.”

Filippa R: ”Emmi, som är äldst, är väl den som bäst förstår vad det handlar om, och hon har tyckt att det är spännande. Hon är också väldigt obrydd för sin ­ålder, hon har en skön stil och är självsäker och trygg när det gäller kläder.”

Hur skulle ni beskriva era klädstilar?
Filippa R:
”Jag är väldigt ombytlig, men jag skulle sammanfatta min stil som rockromantisk. Anja är mer klassiskt sportig, men romantiken finns där ­också. Hon kan vara glamourös, beroende på situationen. 

Anja P: ”En av Filippas stora styrkor är att hon ser hur kläder passar på olika kvinnokroppar. När man lär sig det blir man mer säker i hur man ska handla, och då ökar intresset.

Ni driver företaget Shelike ihop. Vad gör ni i företaget?
Anja P:
”Det består av flera delar. Jag håller ­föreläsningar och jag har jobbat mycket som ­expertkommentator i tv sedan jag slutade tävla. I höst är jag med i programmet Vem kan slå Anja och Foppa? på Kanal 5.”

Filippa R: ”När Anja sitter i tv är det jag som stajlar henne, och det var ett särskilt stort uppdrag för OS i Pyeongchang eftersom det varade i så många dagar. Jag driver också en blogg, och så gör vi designsamarbeten med olika partners.”

Förra året omsatte ert företag närmare 3 miljoner kronor, med en nettomarginal på 39 procent. Hur blir man så lönsam?
Filippa R:
”Vi är selektiva, men när vi går in för något gör vi det till hundra procent. Det syns i resultatet. Sedan har vi inte särskilt höga kostnader. Man skulle kanske kunna säga att vi är snåla.”

Vad finns det för likheter mellan entreprenörskap och alpin skidåkning på elitnivå?
Anja P:
”Det finns många. Man måste kunna sätta mål, och ha en tydlig struktur för hur man ska nå dit. Och det finns aldrig några genvägar, det är hårt arbete som gäller.”

Vem av er har vilken roll i bolaget?
Filippa R:
”Jag är vd, men det är mest en formalitet. Anja är effektiv och den som får saker att ­hända. Det bara smäller till.”

Anja P: ”Filippa är mycket mer strukturerad än jag. Nu är vi inne på femte året med det här företaget, och jag har börjat lära mig att planera fram tills på onsdag, kanske torsdag förmiddag ... Men på onsdagen kliar det i kroppen, då vill jag göra något annat.”   


Innehåll från Financial Consulting HubAnnons

Kombinerad kompetens inom teknik och finans gör The Financial Consulting Hub unikt

Peter Larsson och Henrik Teneberg
Peter Larsson och Henrik Teneberg

The Financial Consulting Hub är det enda ledande konsultföretaget inom risk och regelefterlevnad som samlar nästan enbart senior kompetens. Företaget erbjuder ett komplett utbud av tjänster, expertis och mjukvaror för att hjälpa försäkringsföretag och banker att vara effektiva och lönsamma i en alltmer utmanande miljö med komplexa regulatoriska krav.

The Financial Consulting Hub (FCH) är ensamma om sin affärsmodell ur två perspektiv; förutom att integrera konsulttjänster och mjukvaror är företaget både ett klassiskt konsultbolag och en paraplyorganisation som samlar marknadens ledande experter. 

– Vi samlar över 1000 seniora konsulter och är en hub för finansiella tjänster inom risk- och regelefterlevnad. De flesta av våra anställda har omkring 20 års erfarenhet inom respektive riskområde. Därutöver har vi en stor mängd konsulter som är anslutna till vår paraplyorganisation, vilket gör att vi har ett komplett utbud som inkluderar både riskhantering och regelefterlevnad, aktuariella tjänster, implementationsstöd av mjukvaror, outsourcingerbjudanden, förvaltningsstöd, projektledning med mera. Den positionen är vi ensamma om, säger Peter Larsson, grundare och Managing Partner för FCH.

Ramavtal med större aktörer

FCH startades för två och ett halvt år sedan. Många av både grundare och medarbetare var redan verksamma inom branschen, men det fanns en övertygelse om att det fanns ett bättre sätt att agera rådgivare till kunderna. Idag är FCH det enda konsultbolaget vars huvudfokus ligger på försäkringssidan i första hand, och på bank i andra.

– Inom försäkring är vi verksamma inom hela bredden av risk- och regelefterlevnad som finns. Det gör att vi är väl bekanta med samtliga regelverk och därtill har vi ramavtal med de flesta större aktörer.

Spetskompetens inom IT

Förutom dessa områden har FCH också spetskompetens inom IT med inriktning på finanssektorn. Peter betonar att företaget inte är ett IT-konsultbolag, utan att de snarare hamnar mellan teknik och verksamhetsprocesser. 

– Våra systemaktuarier är specialiserade på att bistå med till exempel implementering av aktuariesystem för allt från riskhantering och regelefterlevnad till integrering av olika modeller och effektivisering av bland annat datahantering och prestanda. Det finns kanske en handfull av dessa specialister i hela Norden och flertalet av dem hittar man hos oss.

En självklar samarbetspartner

Den kombinerade kompetens inom teknik och finans som finns hos FCH gör konsultbolaget unikt rustat för att vara en självklar samarbetspartner. Medan många konkurrenter har bristande tekniska kunskaper har systemaktörerna ute på marknaden å sin sida sällan förståelse för hur bank- och försäkringsverksamhet egentligen fungerar och hur komplexa regelverken faktiskt är. För många aktörer inom finanssektorn kan de ständigt föränderliga regulatoriska kraven innebära omfattande utmaningar, inte minst vad gäller att hantera all data och sköta rapportering, men också gällande programmering, dataintegration, riskberäkningar och intern styrning och kontroll. 

– FCH arbetar dagligdags med att uppfylla de krav som ställs på sund företagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad. Exempelvis arbetar vi mycket med IFRS17, som träder ikraft 1/1-2023, vilket ställer nya krav på hur försäkringskontrakt ska värderas. Det ställer i sin tur långtgående krav på företagens IT-system för exempelvis skuldvärdering, hantering av data i syfte att säkra god datakvalitet och rapportering. Andra viktiga regelverk som vi dagligen arbetar med är tjänstepensionsdirektivet och solvens II där vi ser att företagen fortfarande behöver mycket stöd.

Ad hoc-arbete innebär risker

Peter berättar att det fortfarande finns många försäkringsbolag som huvudsakligen arbetar manuellt, i system som inte är kopplade till nya krav och regelverk. Saker som riskhanteringsfunktioner, analyser, uppföljning och rapportering sker på ad hoc-basis och det innebär signifikanta risker.

– Den digitala transformationen innebär enorma nya möjligheter för dessa företag. Därför arbetar vi hårt för att hjälpa våra kunder att gå från sina utdaterade, manuella processer till mer robusta, automatiserade och kontrollerade processer.  Vi lägger mycket tid på att säkra en god styrning och kontroll, strukturera processer och säkerställa att datan blir hanterbar, spårbar, versionshanterad och följer de principer som finns i respektive rådande regelverk.  

Medan FCH har vuxit med 300-400 procent per år sedan starten, har företaget inte satt upp några specifika tillväxtmål framöver. Istället befinner det sig i en utvecklingsfas där det mognar som bolag och tittar på nya marknader. 

– Det inkluderar också att rekrytera en ny styrelse för tillträde till hösten och att ta in nya partners. Det är verkligen ett spännande skede, avslutar Peter.

Läs mer om The Financial Consulting Hub

FAKTA OM THE FINANCIAL CONSULTING HUB

The Financial Consulting Hub (FCH) grundades i Stockholm 2017 och är idag ett ledande nordiskt konsultföretag verksamt inom riskhantering och regelefterlevnad. Företaget erbjuder ett komplett utbud av tjänster, expertis och mjukvaror i syfte att stödja försäkringsföretag och banker i sitt arbete att vara effektiva och lönsamma i en alltmer utmanande miljö med långtgående regulatoriska krav.

FCH arbetar med kunder i alla segment, från marknadens största bolag till mindre aktörer som behöver tillgång till marknadens ledande experter. Som enda konsultbolaget i Norden som samlar nästan enbart senior kompetens är FCH:s kunderbjudande unikt. 

E-post: info@financialconsultinghub.com

Växel: +46 8 280 818

Det går också bra att kontakta Peter Larsson, VD på The Financial Consulting Hub, för vidare information.

E-post: peter.larsson@financialconsultinghub.com

Mobil: +46 73 562 51 89

 

Mer från Financial Consulting Hub

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Financial Consulting Hub och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?