1515
Annons

Anja Pärson och Filippa Rådin gör goda affärer

Skidlegendaren Anja ­Pärson och Filippa Rådin, designer och ­bloggare, frontar en julkampanj för e-handels­företaget Ellos. Det äkta paret ­driver också ett eget bolag, som gör en ­duktig vinst­marginal  på 39 procent. 

Anja ­Pärson och Filippa Rådin äter frukost med Di Weekends Susanne Bark.
Anja ­Pärson och Filippa Rådin äter frukost med Di Weekends Susanne Bark.Foto:Joey Abrait

Ni lanserar en festkollektion i oktober och en kollektion med sov- och mysplagg i december för Ellos. Hur ser kläderna ut?
Filippa R:
”Det är plagg för kvinnan mitt i livet, i alla stor­lekar och former. Materialen är lyxiga och plaggen är lätta att kombi­nera. Dessutom finns det jultröjor som är riktigt snygga. Jag tror på dem.”

Anja P: ”Det finns även barnkläder, och det ­roliga är att festkläderna är en spegling av den vuxna kollektionen, det är en sorts ’mini me-plagg’. 

Varför tackade ni ja till den här kampanjen?
Anja P:
”Vi har insett att vi har blivit någon form av förebilder för hbtq-familjer i samhället, och det gör att vi känner ett stort ansvar. Många blir ­inspirerade av vårt sätt att leva och nu tar vi ­nästa steg genom att visa upp julfirandet hemma hos oss i en bred kampanj.”

Filippa R: ”Det här uppdraget kändes också bra eftersom vi har varit delaktiga i hela processen. Vi började åka på möten hos Ellos i Borås för över ett år sedan, där vi har jobbat med allt från de ­första skisserna till de första provplaggen och ­själva reklamen. Även barnen har fått vara med och påverka urvalet.” 

Era barn, som är 12, 6 och 3 år, är också med i reklamen. Hur tänkte ni kring det?
Anja P:
”Självklart värnar vi om barnens integritet, och de har själva fått välja vad de vill vara med på. De är också fotograferade så att man inte ser deras ansikten rakt framifrån, och vi kommer att vara med och välja ut vilka bilder som ska ­användas tillsammans med Ellos.”

Filippa R: ”Emmi, som är äldst, är väl den som bäst förstår vad det handlar om, och hon har tyckt att det är spännande. Hon är också väldigt obrydd för sin ­ålder, hon har en skön stil och är självsäker och trygg när det gäller kläder.”

Hur skulle ni beskriva era klädstilar?
Filippa R:
”Jag är väldigt ombytlig, men jag skulle sammanfatta min stil som rockromantisk. Anja är mer klassiskt sportig, men romantiken finns där ­också. Hon kan vara glamourös, beroende på situationen. 

Anja P: ”En av Filippas stora styrkor är att hon ser hur kläder passar på olika kvinnokroppar. När man lär sig det blir man mer säker i hur man ska handla, och då ökar intresset.

Ni driver företaget Shelike ihop. Vad gör ni i företaget?
Anja P:
”Det består av flera delar. Jag håller ­föreläsningar och jag har jobbat mycket som ­expertkommentator i tv sedan jag slutade tävla. I höst är jag med i programmet Vem kan slå Anja och Foppa? på Kanal 5.”

Filippa R: ”När Anja sitter i tv är det jag som stajlar henne, och det var ett särskilt stort uppdrag för OS i Pyeongchang eftersom det varade i så många dagar. Jag driver också en blogg, och så gör vi designsamarbeten med olika partners.”

Förra året omsatte ert företag närmare 3 miljoner kronor, med en nettomarginal på 39 procent. Hur blir man så lönsam?
Filippa R:
”Vi är selektiva, men när vi går in för något gör vi det till hundra procent. Det syns i resultatet. Sedan har vi inte särskilt höga kostnader. Man skulle kanske kunna säga att vi är snåla.”

Vad finns det för likheter mellan entreprenörskap och alpin skidåkning på elitnivå?
Anja P:
”Det finns många. Man måste kunna sätta mål, och ha en tydlig struktur för hur man ska nå dit. Och det finns aldrig några genvägar, det är hårt arbete som gäller.”

Vem av er har vilken roll i bolaget?
Filippa R:
”Jag är vd, men det är mest en formalitet. Anja är effektiv och den som får saker att ­hända. Det bara smäller till.”

Anja P: ”Filippa är mycket mer strukturerad än jag. Nu är vi inne på femte året med det här företaget, och jag har börjat lära mig att planera fram tills på onsdag, kanske torsdag förmiddag ... Men på onsdagen kliar det i kroppen, då vill jag göra något annat.”   

Extravagans, sport och lyx i samma paket

CLS 53 är fyrhjulsdriven och motorn med sex cylindrar ger en effekt på 435 hästkrafter. Modellen är en blandning av sport- och lyxbil, en mix som Mercedes och prestandaspecialisterna på AMG kan.

Mercedes-AMG CLS 53 4matic+.
Mercedes-AMG CLS 53 4matic+.Foto:Carl-Johan Lejland

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera