Andersson: Sverige rustat för sämre tider - ”muskler för alla eventualiteter”

HARPSUND. Regeringen pekar ut ett reformutrymme på 25 miljarder och finansminister Magdalena Andersson ser nu konjunkturvindarna mojna. Men det är en hård strid om pengarna och riskerna är många. 

Foto:Josefine Stenersen

På torsdagen var det Magdalena Anderssons tur att ge sin bild av det svårbedömda ekonomiska läget och de allt större risker som tornat upp sig under sommaren. 

Bedömningen är att ekonomin växer i en lugnare takt och finansdepartementet reviderar ned tillväxten från 1,6 procent 2019 och 2020 till 1,4 procent. Därefter väntas den åter stiga. 

”Om vi har haft en kraftig medvind i seglen under några år, så kan vi se att vinden nu mojnar något. Men vi ser ingen direkt motvind”, säger Magdalena Andersson. 

Enligt SCB stiger nu arbetslösheten snabbt med 0,9 procentenheter till 6,9 procent i juli i år, en ökning motsvarande 50.000 individer och sysselsättningsgraden sjunker. 

I regeringens prognos stiger arbetslösheten långsamt från 6,3 till 6,4 procent nästa år. 

”Det pekar på att det är viktigt att vi håller ögonen på arbetsmarknaden nu och ser hur den utvecklar sig. Det kan vara en indikator på att det ser sämre ut än vi trott”, säger finansministern. 

Reformutrymmet i den kommande budgeten är 25 miljarder kronor, enligt Magdalena Andersson, som menar att det ger en ”neutral finanspolitik.”

Hon bemöter Swedbanks chefsekonom Anna Bremans önskan i Di om en nästan tre gånger så stor budget med att resursutnyttjandet i ekonomin är högre än normalt.

Blir det en avtalslös brexit eller eskalerande handelskonflikt finns det möjligheter till ytterligare åtgärder, enligt Magdalena Andersson. 

”Vi står rustade för alla eventualiteter”, säger hon. 

Samtidigt ska pengarna räcka till mycket. Regeringen har mer eller mindre lovat ett tillskott på 5 miljarder till kommunerna och till det väntas skattesänkningar på drygt 3 miljarder till pensionärerna.

Dessutom står det klart att värnskatten avskaffas vid årsskiftet, vilket innebär drygt 6 miljarder i förlorade skatteintäkter.

Magdalena Andersson måste också ta hänsyn till kraven från C, L och MP och då handlar det om åtskilliga miljarder till:

Miljöpartiet kräver omfattande satsningar på miljö- och klimatområdet och ytterligare ett krav är att förslaget om utvecklingstid, en ny variant friåret, införs från årsskiftet.

Centerpartiet vill sänka företagens arbetsgivaravgifter och införa ett nytt ingångsavdrag. 

Liberalerna kräver ett tillskott i ”miljardklassen” till rättsväsendet och partiet driver också på för kraftigt höjda polislöner.

Magdalena Andersson vill inte avslöja vilka besparingar eller skattehöjningar som krävs.

”Det finns alltid möjlighet att på olika sätt finansiera de reformer som man vill göra. Januariavtalet sträcker sig över fyra år.”

Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson är kritisk till regeringens politik och påpekar att det inte bara är läget i ekonomin som försämrats.

”Även läget i landet har försämrats. Vi har bombningar, vi har skjutningar och vi har vårdköer som ringlar”, säger hon.

”Vi måste möta den verklighet vi ser och lösa problemen, men regeringen har tappat kontrollen.”

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?