Andersson: ”Sticker i ögonen och väcker en stor ilska”

Bonusutbetalningarna till ledningen i bolag som tagit emot statligt stöd under coronapandemin har mött kraftiga reaktioner. 

Finansministern Magdalena Andersson (S) överväger nu lagstadgade karensperioder för bonusar och utdelningar i den Svenska stödlagstiftningen.

”Det är klart att det här sticker i ögonen och väcker en stor ilska”, säger finansministern till Di TV.

Foto:Henrik Montgomery /TT

I veckan rapporterade Di att AB Volvos koncernledning får bonusar på 118 miljoner kronor för 2020, trots att lastbilstillverkaren tog emot nästan 2,7 miljarder i statliga permitteringsstöd, varav merparten från den svenska staten. Di kunde även berätta att bonusarna möjliggjordes genom att AB Volvos styrelse ändrade de bonusvillkor som sattes upp för året i slutet av maj 2020.

Det beslutet fattades två månader efter att Volvos ordförande Carl-Henric Svanberg i en DN-intervju uppgett att det inte skulle bli några bonusar till koncernledningen för 2020.

I takt med att fler storföretag publicerat sina årsredovisningar har det framkommit att ytterligare bolag delat ut bonusar till ledningen samtidigt som de tagit emot statligt stöd under pandemin. 

”Det är klart att det här sticker i ögonen och väcker en stor ilska. Jag tänker på vanliga löntagare som inte har några bonusar, men det är deras skattepengar som betalat de här stöden så det är klart att människor är upprörda”, säger finansministern Magdalena Andersson (S) till Di TV.

Näringslivet menar att en del i den här problematiken är att coronastöden har varit luddigt formulerade. Kan du förstå den kritiken?
”Det står i lagstiftningen att man ska minska sina lönekostnader – då är det klart att det inkluderar även bonusar. Sedan är frågan hur länge det här ska gälla, och det blir en tillämpningsfråga och det är Tillväxtverket som tillämpar det här. Men jag är för framtiden självklart redo att skruva i lagstiftningen”, säger Magdalena Andersson (S).

Finansministern överväger nu lagstadgade karensperioder för bonusar och utdelningar i Sveriges stödlagstiftning

Hur ser du på möjligheterna att få till en lagstiftning?
”De här stöden – korttidspermittering, omställnings- och omsättningsstöd – är framtaget under väldigt stark tidspress för att vi skulle rädda svenska jobb och svenska företag. Jag tror det finns mycket vi kommer att lära oss när krisen är över för att kunna skruva i systemen inför framtiden, så att vi står bättre rustade vid nästa kris.”

Stöden är kopplade till just coronakrisen, är det verkligen nödvändigt med en lagstiftning då?
”Jag tror att det är väldigt bra att vi är bättre förberedda inför nästa kris, att det finns en lagstiftning på plats om man behöver liknande stöd i framtiden”, säger Magdalena Andersson.

Vad händer nu, vad är nästa steg?
”Vi kommer naturligtvis att följa hur lagstiftningen kommer att tillämpas. Sedan har vi coronakommissionen som tittar på många aspekter av den här krisen, så det är något vi kommer att titta på. Sedan får vi naturligtvis sammanfatta det här för att se hur vi ska kunna skruva i lagstiftningen inför framtiden. Men just nu så hanterar vi fortfarande den här krisen och ser till att vi har tillräckligt med resurser hos sjukvården och att vi har pengar till vaccinering och testning. Naturligtvis följer vi utvecklingen noggrant, inte minst inom restaurangbranschen som har det väldigt tufft just nu.”

På fredagsförmiddagen kallade AB Volvos ordförande Carl-Henric Svanberg till krismöte med storägarna. Bolaget vill dock inte ge någon information om vad som sades på mötet.

”Jag kan som finansminister inte kommentera enskilda bolag och hur de agerar”, säger Magdalena Andersson till Di TV.

 

 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?