Annons

Anders Tegnell: Sveriges strategi inte orsak till höga dödstalet

Att Sverige haft få sjukhusinläggningar och få dödsfall de senaste månaderna, visar att det inte var den svenska strategin som orsakade Sveriges många döda i covid-19. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till fransk tv.

Foto:Pontus Lundahl/TT

Den ”svenska strategin” fortsätter att intressera nyhetsmedier från hela världen – det faktum att vi aldrig stängde ner samhället på samma sätt som många andra länder, samtidigt som vi höll skolorna öppna och inte rekommenderar människor att bära munskydd.

I en intervju med nyhetskanalen France 24 fick Anders Tegnell nyligen frågan om det inte är den svenska strategin som ligger bakom det faktum att drygt 5 800 människor med covid-19 hittills dött i Sverige, betydligt fler än i våra nordiska grannländer som vidtog tuffare åtgärder mot virusspridningen.

”Med samma strategi som vi har haft hela tiden har vi sedan två tre månader tillbaka nästan inte haft några nya fall alls inom äldreomsorgen. Dödsfallen har också varit väldigt få under en längre tid, så det finns definitivt inget nära samband mellan strategin och antalet döda. Jag säger inte att det inte finns något samband alls, men det finns inget tydligt samband”, säger Tegnell.

I stället fick Sverige – till skillnad från våra nordiska grannländer – en betydligt tuffare start på smittspridningen. Det kom in mer smitta tidigt, framhåller Tegnell.

”Sverige hade en mycket kraftig epidemi väldigt tidigt, mycket kraftigare än våra grannländer. Det blev en väldigt tung början och det gjorde att vår pandemi påminde mer om den i Storbritannien och Frankrike, och inte går att jämföra med den i Norge och Finland.”

Därutöver, säger han, hade våra äldreboenden uppenbart vissa svagheter.

”Den höga dödligheten (i Sverige) hänger starkt samman med våra äldreboenden som hade svagheter. Inte alla äldreboenden, men på en del platser, vilket möjliggjorde för sjukdomen att få fäste och spridas. Och vi vet från alla länder att om man får in smittan på dessa platser, så får man en hög dödlighet, eftersom de som bor där löper störst risk att dö av den här sjukdomen.”

Men något måste väl ändå ha gått fel, undrar den franske reportern.

”Självfallet, när 5.800 personer har dött. Det var definitivt inget vi väntade oss, planerade för eller hoppades på. Så definitivt har något gått fel, men det betyder inte att strategin i sig var felaktig.”

På frågan varför Folkhälsomyndigheten inte rekommenderar munskydd svarar Anders Tegnell:

”Nu när vi har en förhållandevis liten smittspridning, som dessutom minskar något, ser vi ingen anledning att introducera fler åtgärder. Speciellt inte åtgärder där beviskvalitén är väldigt dålig. I varje (vetenskaplig) artikel man läser är alla överens om att bevisen för att det finns en effekt är väldigt svaga, och att om det finns en effekt så är den antagligen inte så stor.”

Han har dock förståelse för att andra väljer en annan väg:

”Men jag kan förstå att man i vissa länder, där smittspridningen ökar, måste ta till åtgärder som inte är de allra bästa. Vi kan hålla oss till de bästa åtgärderna än så länge, och de är social distansering, att stanna hemma om du är sjuk och att arbeta hemifrån.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Telia CompanyAnnons

Bli en bättre chef på distans – 8 tips

”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.
”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.

Var fjärde svensk jobbar mer effektivt på distans. Men cheferna tenderar att underskatta hur dåligt många medarbetare mår av isoleringen, visar en ny kompletterande undersökning till Telias digitala index.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

25 procent av de anställda har jobbat mer effektivt på distans under pandemin, och framför allt större företag – med mer än 50 anställda – har sett en ökad produktivitet.

Det visar en uppföljning till den årliga rapporten ”Telias digitala index” där deltagarna svarat på frågor om hur de upplevt distansjobbet under våren.

”Vanligt känna mindre arbetsglädje”

– Missnöjet handlar om minskat engagemang, mindre arbetsglädje och att man saknar det sociala, säger Mille Backman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia, och fortsätter:

– Här är också skillnaden mellan chefer och anställda störst. Många arbetsledare tycks underskatta vad det sociala betyder för deras medarbetare. Den centrala frågan framåt är: Hur får vi in samarbetet och det sociala kittet i den digitala miljön?

Fortsatt distansjobb efter pandemin

Rapporten visar att svenska företag har en positiv inställning till distansjobb efter pandemin. Så många som 79 procent av beslutsfattarna på företag med mer än 50 anställda svarar att medarbetarna kommer att fortsätta att jobba på distans, helt eller delvis.

En ny undersökning från Gartner gav liknande resultat: 74 procent av finanscheferna planerar att göra distansarbete till en permanent lösning långt efter pandemin.

– Att leda på distans kommer att bli en allt viktigare kompetens, konstaterar Mille Beckman.

Hur blir man en bättre chef på distans? Här är 8 tips från Mille Beckman.

1 Bjud in till möten som inte handlar om jobb

Inför rutiner som uppmuntrar till gemenskap online – som ett återkommande morgonmöte på 15 minuter där det är frivilligt att delta och där temat inte är jobb. Du kan kliva in och säga hej, ungefär som du hejar och byter några ord vid kaffeautomaten på kontoret. Linkedin är ett bra socialt verktyg, föreslå en digital lunch eller fika med medarbetare eller andra i ditt kontaktnät, skicka sedan en möteslänk. 

2 Ge individuellt anpassad feedback 

Ta reda på hur de helst kommunicerar. Vissa vill ringa och prata, andra chatta. Vissa behöver mycket kontakt för att klara distansjobbet optimalt, andra föredrar mindre utbyte med chefen.

3 Dela mera av arbetsdagen

Många företag har tekniken på plats, men saknar arbetssätt som skapar energi och delaktighet. Lansera forum och rutiner där det blir naturligt att dela mer av jobbet: Att be om tips, få feedback, utvärdera. Ställ frågan: Vad gillar ni med kontoret? Hur kan ni få in det i den digitala miljön?

4 Tydliga riktlinjer om takt och ton 

Det skrivna ordet kan lätt skapa missförstånd, du kanske skriver något i en chatt som misstolkas av den berörda som sitter vid sitt köksbord. Informera om vilken ton ni ska ha och utvärdera löpande hur ni kommunicerar.

5 Undvik en-tar-över-skärmen-möten

Många digitala möten går till så att alla checkar in, en tar över skärmen och sedan ”försvinner” de andra. Hur skapa mer meningsfulla möten? Ett trick är att noga formulera syftet med mötet, vilka ska vara med och varför, hur långt ska mötet vara? Gör en agenda och en kort beskrivning av mötet i kallelsen, så att de inbjudna känner både engagemang och ansvar.

6 Se upp för digitala klyftor

Gör regelbundna digitala hälsocheckar – hur jobbar medarbetarna digitalt, vad behöver var och en lära sig? Växer kunskapsklyftan mellan medarbetarna är det svårt att flytta företaget framåt.

7 Pauser skapar kreativitet

Ett vanligt misstag vid distansjobb är att vi ”jobbar på” utan pauser. Som ledare är det viktigt att uppmuntra till ett hållbart digitalt arbetsliv. Tipsa medarbetarna om att lägga in promenader, lunchraster och annat som ger energi.

8 Bygg kulturen digitalt

Skapa er företagskultur digitalt, och inte enbart på den fysiska arbetsplatsen. Hur vill ni att medarbetarna ska uppleva er digitala miljö? Hur delar ni information, hur ger ni feedback och så vidare.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning  

 

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?