ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 14 DEC Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Analytikernas favoriter på finansiell kommunikation

  • Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

 

Volvo AB blev Sveriges bästa bolag på finansiell kommunikation i Regis årliga tävling. Men även Björn Tibell på SAS stod ut och knep första platsen som bästa chef inom investerarrelationer i tre av de skandinaviska länderna. 

Under onsdagen korades årets vinnare i analys- och konsultföretaget Regis årliga tävling över börsbolag med bäst finansiell kommunikation. Vinnarna utsågs utifrån ett flertal finansanalytikers sammanlagda bedömningar. Bland de svenska bolagen var det lastbilstillverkaren Volvo AB som knep första platsen.

”Volvo har fått höga omdömen inom flera områden och vad som är extra roligt är att företaget tog hem första platsen när vi drog igång ir-studien för 20 år sedan. Vad som utmärker alla vinnare är att de arbetar målmedvetet, långsiktigt och på ett lugnt, seniort sätt. De är ofta försiktiga att kommentera rykten och istället är de stabila i kommunikationen och jobbar nära sina analytiker”, säger Pia Grahn, vd på Regi.

På andra plats kom banken SEB följt av flygbolaget SAS. Just banksektorn har visat på goda resultat inom sin finansiella kommunikation, berättar Pia Grahn. Hon betonar även vikten av att företagen satsar på sitt arbete med ir.

”Kommunikationsklimatet är mer svårnavigerat jämfört med för 20 år sedan, då det idag finns fler kanaler företagen måste jobba med. Därför blir den finansiella kommunikationen med sina tydliga regelverk ännu viktigare”, säger Pia Grahn.

Bland de svenska vd:arna var det Magnus Welander, på industrikoncernen Thule Group som tog hem första platsen. Priset för bästa ir-chef gick istället till Björn Tibell på SAS, i både Sverige, Norge och i Danmark.

”En synlig, kommunikativ vd är värdefull. Även iro:n ska vara tillgänglig för de finansiella analytikerna. Att Björn Tibell toppar i tre länder är unikt och imponerar. Det ligger mycket arbete bakom en sådan placering”, säger Pia Grahn.

Hur skapar man som företag en bra finansiell kommunikation?

”Ett tips är att verkligen läsa in regler och ramverk, men även att våga ha is i magen. Alla börsbolag får kriser som kommer och går. Det viktiga är att vara förberedd på ett långsiktigt sätt”, säger Pia Grahn.

Branschstudien fyllde i samband med utdelning 20 år, vilket firades med hederspris som delades ut till Swedish match, Autoliv och Atlas Copco. Bland alla nordiska företag var det norska Tomra som blev etta följt av danska Try, finska Kemira och Volvo AB.