Annons

Analytiker vädrar hopp för USA:s flygbolag – ser uppsida

Flygbolagen har tillhört USA-börsens stora förlorare under pandemin och klarat sig från massuppsägningar tack vare det statliga stödet, som dock snart löper ut. 

Men det finns ändå visst ljus vid horisonten, enligt analytiker.

Foto:Yi-Chin Lee

Flera av de stora amerikanska flygbolagens aktier stängde på plus på måndagen. Det har inte hört till vanligheterna den senaste tiden. US Global Jets ETF, en börshandlad flyginriktad fond, har tappat 51 procent sedan årsskiftet. United respektive American Airlines är båda ned över 60 procent. Berkshire Hathaway, med Warren Buffett i spetsen, meddelade i början av maj att man sålt hela sitt innehav i flygbolagen.

På måndagen kom dock ny statistik från TSA, USA:s transport- och säkerhetsmyndighet, som gladde flygbolagen. Antalet flygpassagerare har nämligen ökat den senaste veckan. 686.000 personer per dag passerade i genomsnitt TSA:s säkerhetskontroller. Det är en ordentlig uppgång jämfört med bottennoteringen på 98.000 i mitten av april – en månad där flygandet i USA var 96 procent lägre än 2019 års april-nivåer. Men det är fortsatt en bit kvar till toppnoteringarna runt 700.000 från mitten av juli. 

För i likhet med den amerikanska ekonomin i stort har återhämtningen inom flygindustrin stannat av under sommaren. När smittspridningen tagit ny fart, med återinförda nedstängningar och reserestriktioner, har amerikanerna avskräckts från att flyga – just under den period som normalt är flygbolagens starkaste.

Men om flygandet nu ökar igen ser analytiker viss uppsida för flygbolagen. Flygaktierna steg exempelvis kraftigt i början av juni när USA:s delstater gradvis lättade på restriktionerna.  

Savanthi Syth, flyganalytiker på investmentbanken Raymond James, lovordar i en färsk analys budgetflygbolaget Southwest, som hon menar gått in i krisen med starkast balansräkning och lönsamhet bland konkurrenterna.

”Bolagets relativa fördel förstärks ytterligare av dess budgetprisstruktur och fokus på USA, eftersom vi bedömer att inrikesflyg kommer att återhämta sig snabbare än internationellt resande”, skriver hon.

Southwest har tappat 42 procent på börsen i år, men är upp 19,5 procent de senaste tre månaderna.

Representanter för flygbolagen gör samtidigt sitt bästa för att påverka politikerna i Washington att förlänga det statliga stöd på motsvarande 230 miljarder kronor som sektorn fick ta emot i mars, som löper ut sista september. Villkoret var att bolagen skulle behålla all personal till dess. Utan en förlängning i kommande stimulanspaket riskerar nu 75.000 flyganställda i USA att bli uppsagda eller permitterade utan lön den första oktober. Enligt uppgifter till Wall Street Journal är det 50 procents chans att stödet förlängs med ett halvår. 

Bolagen är samtidigt aktiva i en kampanj för att få politikerna att minska reserestriktionerna globalt. Nyligen skrev cheferna för ett antal stora flygbolag i USA och Europa ett brev till EU-kommissionen och Vita huset med uppmaningen att införa ett gemensamt system för corona-testning på flygplatserna, för att komma undan kraven på karantän. Syftet vore att återstarta den transatlantiska trafiken.

”Med bakgrund av den transatlantiska flygtrafikens vikt för den globala ekonomin och våra bolags möjlighet att återhämta sig, anser vi att det är viktigt att hitta ett sätt att återöppna flygtrafiken mellan USA och Europa”, stod det bland annat i brevet.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?