Analytiker: Utdelningsfesten ger smäll för kronan

Utdelningar på uppåt 90 miljarder till börsbolagens utländska ägare i vår väntas trycka ned kronan.

Detta kan bidra till att pressa inflationen uppåt och ökar därmed risken för högre räntor.

Foto:TT/Di

Kronan har lyft med tolv procent mot euron sedan bottennappet pandemivåren 2020. Den svenska valutan pendlar därmed kring den högsta nivån på tre år. Mot dollarn är kronlyftet ännu större, plus 24 procent på knappt ett år.

Det hade kunnat vara bingo för Medelhavssemestern – eller långhelger i Paris och New York. Fast utrikesresor är ju som bekant inte helt enkla att rigga i pandemin. I stället kan svenskarna glädjas åt att den stärkta kronan gör importerade varor billigare. Och de som har bolån kan glädjas åt att kronförstärkningen trycker ned inflationen och därmed ränteläget.

Det kraftiga kronlyftet i pandemin har bidragit till att pressa den redan låga inflationen nedåt. Detta har piskat Riksbankens direktion, med Stefan Ingves, att ösa på med stödköp och fortsätta flagga för att det kan komma räntesänkningar.

Men pendeln verkar nu svänga. Inflationen har börjat ta fart i både USA, Europa och Sverige och de långa marknadsräntorna har lyft markant på senare tid, vilket gett upphov till börsturbulens.

Som lök på laxen står Sverige inför den årliga utdelningsfesten från börsbolagen. Och det är inte bara aktieägarna som har skäl att skratta hela vägen till banken när utdelningarna nu tar fart igen efter fjolårets alla inställda utbetalningar. Även Stefan Ingves kan dra lite på smilbanden.

Totalt har börsbolagen flaggat för utdelningar på 223 miljarder kronor i år, enligt storbanken SEB:s beräkningar. Med kanske 40 procent av ägandet på börsen i utlandet innebär utdelningarna att flödet av kronor ut ur landet tar fart ordentligt, vilket enligt skolboken pressar kronan nedåt och inflationen uppåt.

”Det brukar absolut ha en tydlig säsongseffekt på kronan, från någonstans i slutet av mars till de två första veckorna i maj brukar kronan gå svagt på det”, säger Karl Steiner, valutastrateg på SEB.

Konkret handlar det i år om uppåt 90 miljarder som under några hektiska vårveckor ska skickas iväg till utländska aktieägare. Detta ska dock balanseras mot inflödet av utdelningar från utländska bolag till svenska ägare – som normalt ligger något lägre än vad vi skickar iväg från Sverige.

Våren 2019 hamnade nettoutflödet av utdelningar på 25 miljarder, enligt SEB:s beräkningar. Pandemichocken 2020 vände dock upp och ned på allt, med ett ras för svenska utdelningar till utlandet till 17 miljarder. Flödet omvandlades därmed till ett nettoinflöde på 25 miljarder kronor, vilket i sin tur bidrog till att lyfta kronan.

Kronlyft eller inte i vår, det mesta talar för att Riksbanken låter styrräntan ligga kvar på noll de närmaste åren. Detta utgör dock inget hinder för att boräntorna stiger ändå.

Inflationstrycket i USA har börjat ta fart, med draghjälp från en svagare dollar och president Joe Bidens nya gigantiska stödpaket på 1.900 miljarder dollar. Detta har tryckt upp den långa marknadsräntorna, inte bara i USA, utan även i Europa och Sverige.

”Det påverkar i sin tur bolåneinstitutens finansieringskostnader. Det blir nog ingen dramatik med boräntorna, men det är ändå uppåt”, säger Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.

Han påpekar samtidigt att det på lite sikt finns skäl att anta att kronan kan fortsätta uppåt, om vaccinationerna får bukt på pandemin och fart på återhämtningen.

”Den bästa gissningen är att riskaptiten fortsätter att förbättras. Det talar för att kronan kan stärkas under de närmaste sex månaderna, i alla fall mot euron”, säger Isaksson.


Innehåll från KIAAnnons

”Vi vill att många ska kunna köra laddbara bilar”

Biltillverkaren Kia är mitt i en offensiv satsning på att elektrifiera sitt modellutbud.

Målet är att 80 procent av alla sålda Kia-bilar ska vara laddbara i år.

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Läs mer om laddbara Kia Sorento 

När 2020 summerades blev Kia för fjärde året i rad Sveriges tredje största bilmärke – Kia var under året också näst störst på laddhybrider och tredje största elbilsmärke i Sverige. Bakom framgångarna ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ. I utbudet finns nu de två helt eldrivna bilarna Kia e-Niro och e-Soul, fyra modeller finns också som laddhybrider. Det handlar om Kia Ceed SW, Kia Niro, Kia XCeed – och den nya sjusitsiga suven Kia Sorento som nu har premiär i Sverige.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan förra året hade Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare. 61 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgjordes av laddbara modeller, målsättningen är att den siffran ska öka till 80 procent redan i år.

För att klara den snabba elektrifieringen jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Påskyndar elektrifieringen

Till 2026 ska det finnas 11 elektrifierade modeller i utbudet, varav 7 dedikerade elbilar. Ett exempel är elbilen Kia EV6 som lanseras senare i år.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Ett viktigt steg för att göra det möjligt för fler att välja laddbara bilar är lanseringen av nya Kia Sorento Plug-In Hybrid. Modellen är en sjusitsig suv som tack vare flexibilitet och väl tilltagna utrymmen är en utmärkt modell även för större familjer.

Kia Sorento Plug-In Hybrid kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento Plug-In Hybrid sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento Plug-In Hybrid i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Läs mer om Kia Sorento Plug-In Hybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?