1515

Analytiker spår försäljningstapp för Ericsson

Ericsson tampas med en marknad som inte ser ut att förbättras på kort sikt. Den svaga efterfrågan väntas fortsätta att tynga försäljningen första kvartalet, vilket inte hjälper i arbetet med lönsamhetsförbättringar.

Bild:TT

Första kvartalets resultat överskuggas också av redan kommunicerade rejäla nedskrivningar och avsättningar.

"Allt fokus på Ericssons omstruktureringar och åtgärder för att återfå marginaler över 10 procent har skiftat uppmärksamheten bort från det största orosmomentet: en marknad i en strukturell nedgång", skriver Nordea i en analys.

I snitt räknar analytikerna med att Ericssons försäljning sjunker närmare 10 procent första kvartalet, enligt SME Direkts sammanställning av 20 analytikerprognoser.

Det rapporterade resultatet tyngs av en rad rejäla kostnader. Ericsson har tidigare sagt att nedskrivningar påverkar första kvartalet med 3-4 miljarder kronor och att kundavsättningar påverkar negativt med 7-9 miljarder kronor.

Dessutom bedömde Ericsson då att omstruktureringar kommer att medföra kostnader på 6-8 miljarder kronor under helåret 2017, varav cirka 2 miljarder kronor första kvartalet.

Vissa analytiker varnar för att olika hantering av kostnaderna av olika analytiker gör det svårt att få en sann konsensusbild på de underliggande resultatförväntningarna.

Enligt SME Direkt ligger konsensus för den underliggande rörelsemarginalen - som exkluderar omstruktureringar, nedskrivningar och avsättningar - på 3,0 procent första kvartalet (7,9). Den underliggande bruttomarginalen väntas i snitt bli 30,2 procent (33,9).

SEB räknar med att bruttomarginalen förbättras jämfört med fjärde kvartalet, som en följd av en mix med högre andel patentintäkter och lägre andel tjänster, och Nordea ser en möjlighet för att bruttomarginalen kan överträffa konsensus.

Credit Suisse påpekar att Ericssons tuffa situation på kort sikt väntas öka kraven på marginalförbättrande åtgärder.

"Detta kan leda till vissa avyttringar av tillgångar eller nedläggningar av förlustbringande verksamheter vilket kan förbättra marginalen med start under senare delen av andra halvåret 2017", skriver Credit Suisse.

Viktiga punkter i rapporten:

* Försäljningen, som väntas uppgå till 47,3 miljarder kronor första kvartalet, enligt SME Direkt. Det motsvarar en nedgång på 9,5 procent jämfört med motsvarande kvartal 2016.

* Bruttomarginalen, som på rapporterad bas (inklusive nedskrivningarna och avsättningarna) spås ha fallit till 17,9 procent (33,3), medan rörelsemarginalen antas ha minskat till 0,6 procent (15,0), enligt snittestimatet.

Majoriteten av analytikerna har en avvaktande hållning till Ericssonaktien. Av de 19 analytiker som lämnat sin rekommendation har tolv stycken behåll/neutral medan tre har köp/öka och fyra har sälj/minska.

Rapporten väntas tisdagen den 25 april klockan 7.30. Telefonkonferenser hålls klockan 9.00 och 14.00.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?