Annons

Analytiker: Sinch blir en uppköpskandidat efter Ericssons storaffär

När Ericsson slukar amerikanska Vonage hårdnar konkurrensen för det svenska kommunikationsbolaget Sinch. Men samtidigt blir Sinch en tydlig uppköpskandidat för aktörer som Nokia, Huawei, AT&T och Verizon, enligt en analytiker som Di talat med.

”Sinch är ett mycket bättre bolag än Vonage”, säger analytikern, som vill vara anonym.

Det svenska bolaget Sinch SINCH +2,35% Dagens utveckling är ett av världens största företag inom molnbaserade kommunikationstjänster. Nu är en av deras konkurrenter, Vonage, på väg att köpas ut från USA-börsen av telekomjätten Ericsson ERIC B +0,77% Dagens utveckling .

På måndagsmorgonen steg Sinchs aktie inledningsvis med ungefär 1 procent, men vände sedan nedåt mot nollstrecket. En analytiker som bevakar bolaget, men som vill vara anonym, uppger för Di att affären riskerar få negativa följdeffekter för Sinch på kort sikt.

”Vonage kommer få en ägare i Ericsson som har en helt annan agenda och väldigt mycket pengar. Det kommer bli ett tuffare konkurrenslandskap på kort sikt, det talar för att Sinchs aktie kanske bör gå ned i dag.”

Även SEB skriver i en analys att Sinch kan drabbas om Vonage börjar sälja sina tjänster till teleoperatörer genom Ericssons stora nätverk. Carnegie påpekar att de inte ser några tydliga strategiska synergieffekter i affären, som beskrivs som ”överraskande”, och banken konstaterar att Ericsson inte har någon tidigare erfarenhet inom området.

Analytikern som Di talat med menar dock att Ericssons bud lär medföra att allt fler stora industriella spelare ger sig in på den snabbväxande cpaas-marknaden, som står för ”communications platforms as a service”, vilken både Sinch och Vonage räknas till.

”Det här är något vi väntat på. Ericssons intåg bör göra att andra telekombolag som Nokia och Huawei också börjar titta på den här marknaden, precis som amerikanska operatörer som AT&T och Verizon. Det är väldigt positivt för Sinch som blir en uppköpskandidat på sikt, särskilt eftersom de i mitt tycke är ett mycket bättre bolag än Vonage.”

Sinch har under de senaste åren bedrivit en framgångsrik förvärvsagenda och aktien har stigit med närmare 30 procent under de senaste tolv månaderna, vilket gett bolaget ett marknadsvärde om ungefär 95 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

”Twilio är etta på marknaden globalt och Sinch är tvåa. Vonage var näst störst för ett par år sedan, men har halkat efter och är i dag den kanske femte mest relevanta spelaren inom segmentet”, säger analytikern.

Jämförelsevis betalar Ericsson 6,2 miljarder dollar, motsvarande 55,5 miljarder kronor, för Vonage i en affär som betalas kontant. Både Kepler Cheuvreux och Danske Bank påpekar att det är en hög köpeskilling, motsvarande en multipel om 4,5 gånger omsättningen och hela 31 gånger resultatet på ebitda-nivå.

Tror du att Ericsson har tittat på Sinch?
”Säkert. Problemet är att Sinch var uppe på ett börsvärde kring 150 miljarder kronor tidigare i år. Om du ska buda över 'all time high'-nivån krävs nog mellan 150-200 miljarder kronor, men nu får Ericsson tillgång till Vonage för 55 miljarder. Det var nog avgörande för just Ericsson, men det finns ju ännu större aktörer därute”, säger analytikern.

Innehåll från HPEAnnons

Hållbarhet genom hela kedjan för en bättre värld

– HPE arbetar ständigt för att reducera verksamhetens totala klimatavtryck; inom ramen för hållbarhetsprogrammet HPE Living Progress arbetar vi med olika initiativ som sträcker sig hela vägen från produktionskedjan, genom utrustningens livslängd, till återvinning.

Citatet är från Jostein Birkeland som arbetar som Sustainability Consulting Technologist på HPE. Jostein växte upp i skidorten Lillehammer 20 mil norr om Oslo och under uppväxten spenderade han mycket tid i naturen. Han blev tidigt medveten om klimatkrisen som mänsklighetens största utmaning och utbildade sig till ingenjör med målet att arbeta med hållbarhet och energifrågor. Efter tre år som lösningsarkitekt på HPE öppnades möjligheten för honom att ta klivet till en roll där han utbildar och representerar HPE som talare på temat hållbarhet, och dessutom arbetar tillsammans med kunder för att optimera energieffektiviteten i deras driftmiljöer.

– Efter mina år som lösningsarkitekt har jag en god förståelse för hur tekniken fungerar och vad som påverkar energiåtgången. Det känns meningsfullt att arbeta med saker som främjar en positiv utveckling för planeten och att göra det på ett företag som HPE, som tar hållbarhet på allvar, och arbetar med frågan på ett konkret sätt.

Hållbarhetsstrategi som värdeskapare 

Alltför många organisationer tar höjd för framtida tillväxt när de gör IT-investeringar, vilket leder till att de överdimensionerar och får därigenom utrustning som står och drar el i onödan. Genom att växla över från fysisk utrustning i egen datahall, till att köpa kapaciteten som tjänst, finns det ofta stora effektiviseringar att hämta hem.

– Schablonen säger att nyttjandegraden i en virtualiserad miljö som kunden driftar på egen hand är cirka 30 procent. När HPE driftar utrustningen är målet en nyttjandegrad på 60 procent eller mer, berättar Jostein.

Med infrastruktur som tjänst är det också enklare att växla över till ny och mer energisnål utrustning. Till skillnad från konsumentelektronik, där tumregeln är att det är mer klimatsmart att behålla samma enhet under längre tid, kan man minska de totala utsläppen som genereras via datacentret genom att växla över till ny och mer energisnål utrustning. Uppskattningsvis är det hållbart att byta utrustning med en frekvens på cirka 4–5 år för servrar och 5–7 år för lagring.

– Våra kunder som köper kapacitet som tjänst kan vara trygga med att vi hela tiden strävar mot att producera så rent och effektivt som möjligt. De kan fokusera på den dagliga driften och sina affärsmål, och får hållbarhetstänket på köpet. 

Svart på vitt om datacentrets energiförbrukning

För att bidra till minskade utsläpp behöver också fler göra mer, och för att främja den hållbara omställningen genom hela ekosystemet utmanar HPE sina underleverantörer att tänka på hur tekniken kan göra mindre påverkan på miljön. Ett exempel är AMD som har ändrat design och tillverkningsmetod för sina CPU:er, något som fått positiv effekt på miljön både när det kommer till produktion och användning. Faktum är att de sju mest energieffektiva servrarna från HPE på Energy Stars rankning i dagsläget är med inbyggd AMD-teknologi.

Att låta färre servrar göra jobbet i datacentret är viktigt eftersom det största avtrycket på klimatet från utrustningen sker när den är i bruk. Det är även viktigt att ha kontroll på användningen för att ha möjlighet att göra skillnad. Därför erbjuder HPE en kostnadsfri tjänst som hjälper kunder att identifiera produkter som genererar höga utsläpp utifrån tillverkning, användningsfas och uttjänt livslängd. Med hjälp av mjukvara utvecklad av Massachusetts Institute of Technology (MIT) analyseras de totala utsläppen av hårdvaran och den utrustning som drar mest el lokaliseras och kan ersättas med mer energieffektiva alternativ. 

– Som företag har vi gjort ett aktivt val att visa vägen i den gröna omställningen och när vi hjälper våra kunder minskar vi våra indirekta utsläpp. För oss är det självklart att alla som väljer HPE ska se oss som en del av det egna hållbarhetsarbetet, säger Jostein.

Viktigt att agera redan idag

Det mesta tyder på att vi just nu står på tröskeln till en ny era som kommer att kännetecknas av ett större fokus på hållbarhet, och klimatavtrycket kommer att bli en allt tyngre vägande faktor vid en IT-investering. Budskapet i rapporten som FN:s klimatpanel IPCC släppte i april 2022 är tydligt – handlingsutrymmet för att nå målet på 1,5 graders uppvärmning är nu. De organisationer som inte redan idag har en plan för mätning och minskning kommer inte att kunna svara på de frågor som deras kunder kommer att ställa om ett par år. Så för den som inte redan har börjat är det hög tid att mäta sitt klimatavtryck och aktivt arbeta för att minska sina utsläpp.

– Hållbarhet är vår tids viktigaste fråga och därför behöver vi alla göra det vi kan. Vi på HPE bidrar dels genom att minska vårt eget klimatavtryck, dels genom att hjälpa våra kunder att ställa om till en mer hållbar IT-infrastruktur, oavsett om det handlar om att energioptimera, analysera infrastrukturen eller hjälpa våra kunder att ta steget att konsumera IT som tjänst.

Om HPE Living Progress

HPE Living Progress är HPE:s program för hållbarhet och socialt ansvarstagande som syftar till att använda kraften i företaget till att bidra till en positiv utveckling för planeten och de samhällen där vi verkar.

Läs om vårt arbete för en mer hållbar IT, ladda ner infografen om den senaste rapporten. 

eller ta del av mer information och ladda ner hela rapporten här 

Nyfiken på fakta om AMD:s energieffektiva infrastruktur? Ladda ner infografen! 

 

Mer från HPE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HPE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera