Analytiker: Marginal och utdelning i fokus för Volvo

Volvo väntas ha fortsatt att gynnas av en stark lastbilsmarknad i kombination med sina marginalförbättringsåtgärder under det fjärde kvartalet. En ökad utdelning finns också i korten när bokslutet presenteras.

Volvo var delaktigt i en lastbilskartell.
Volvo var delaktigt i en lastbilskartell.Bild:Björn Larsson Rosvall

Marknaden kommer också att titta noga på hur mycket problemen med flaskhalsar i leverantörskedjan har påverkat resultatet för segmentet Lastbilar under kvartalet.

"Efterfrågan på den nordamerikanska Class 8-marknaden accelererade under andra halvåret, samtidigt som efterfrågan i Europa är fortsatt hög. Vi räknar med att Volvo har haft en högre dagsproduktionstakt under fjärde kvartalet, jämfört med det tredje kvartalet, för att försöka hantera uppgången i ledtiderna", skriver Handelsbanken i en analys.

Den ansträngda situationen i delar av bolagets leverantörskedja har tyngt lönsamheten inom Lastbilar de senaste två kvartalen. I samband med niomånadersrapporten var budskapet från vd Martin Lundstedt att situationen kommer att fortsätta att förbättras under det fjärde kvartalet.

Utdelningsförslaget står i fokus och här har Volvos starka kassaflöden och balansräkningens status väckt förhoppningar hos vissa i marknaden om extrautdelning, "eventuellt redan för 2017" skrev Nordea i oktober medan SEB mer spetsar in sig på att det kan bli aktuellt för 2018.

Sedan förra rapporten har Volvo också fått en ny storägare, i form av kinesiska Geely som sedan tidigare äger personbilstillverkaren Volvo Car Group, något som vd Martin Lundstedt kanske berör på rapportdagen.

Viktiga punkter i rapporten:

* Rörelseresultatet, som på justerad bas väntas öka till 7,4 miljarder kronor fjärde kvartalet (5,7) med en rörelsemarginal på 8,3 procent (6,9), enligt SME Direkts sammanställning av 14 analytikers prognoser.

* Lastbilsmarginalen spås öka till 9,3 procent (8,7).

* En fortsatt stark orderingång på lastbilar ligger i korten, efter att fjolårets första nio månader bjudit på en 21-procentig ökning i orderingången. Enligt SME Direkt spås orderingången ha ökat 14 procent fjärde kvartalet.

* Utdelningen, som väntas höjas till 4:06 kronor (3:25).

Synen på Volvoaktien är övervägande positiv bland analytikerna. Sju av de 13 analytiker som har lämnat sin rekommendation till aktien anser att den är köpvärd (köp/öka), fyra har neutral/avvakta medan två har sälj/minska.

Rapporten presenteras onsdagen den 31 januari klockan 7.20. En presskonferens inleds klockan 9.00 samma dag.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?