1515

Analytiker: Glad överraskning från Autoliv

Autolivs besked om en styckningsplan överraskar. Men den är logisk och lär få tummen upp av börsen, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv meddelar en ny ”översyn” för att utreda en uppdelning i två börsnoterade företag för vart och ett av affärsområdena Passive Safety och Electronics. En eventuell styckning beräknas ske på ungefär ett år sikt, enligt bolaget.

Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken, ser positivt på beskedet.

”Det är ett sätt att tydliggöra och frigöra värden som finns inom det teknologidelen Electronics. Samtidigt går den passiva säkerheten väldigt bra både tillväxtmässigt och lönsamhetsmässigt.”

Att separat notera den teknologitunga mindre delen Electronics ger börsen en ny teknik- och tillväxtaktie som kan värderas med ”teknologimultiplar” på ett annat sätt än dagens Autoliv, resonerar han.

Blev du överraskad av beskedet?
”Lite grann ja. Investerare har pratat om det. Men bolaget har inte signalerat det här, mer än att man sagt att man övervägt att agera om man inte får en värdering av helheten som man är nöjd med.”

Vad betyder dagens besked för Autolivs aktie?
”Den kan nog stiga en del på det här. För att marknaden inser att det finns värden i Autoliv som inte helt och hållet är frigjorda.”

Om Passive Safety och Electronics slutligen blir två olika aktier på börsen. Vilken skulle du välja?
”Det är svårt att svara på. Det har att göra med investerarens preferenser. De skulle ha helt olika karaktär”, säger Hampus Engellau.

”Är man intresserad av bolag som växer väldigt mycket men inte har så hög lönsamhet och kanske inte genererar så mycket kassaflöde, då är Electronics intressant. Vill man ha en mer stabil investering som växer hyfsat, genererar bra kassaflöde och en bra lönsamhet för sin sektor så är Passive Safety mer intressant”, fortsätter han.

Samtidigt konstaterar Hampus Engellau att det bolag som växer mer skulle belönas mer på börsen i form av högre värdering.

”Det är så marknaden ser ut”, säger han.

Autoliv lämnar nya finansiella mål. Hur offensiva är de?
”Det stora med de nya målen är framför allt att de ger mer transparens om hur man planerar att utvecklas bortåt 2022 och 2025. Kortsiktigt gör man mindre förändringar åt det positiva hållet.”


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?