Annons

Analytiker: Ericssons nya mål en jätteutmaning

Ericssons nya bruttomarginalmål beskrivs av analytiker som den största utmaningen i bolagets detaljerade förbättringsplan för de kommande tre åren.

Ericssons vd Börje Ekholm.
Ericssons vd Börje Ekholm.Bild:Amanda Lindgren

Även om det sänkta, eller senarelagda, målet för rörelsemarginalen har pressat aktiekursen menar flera analytiker att det var en rimlig och till och med väntad handling. 

"Det är ingen överraskning att Ericsson ERIC B +1,72% Dagens utveckling har flyttat fram sitt 12-procentiga marginalmål. Samtidigt som vi välkomnar den detaljerade nivån på målen per division, är vi ivriga att förstå hur bruttomarginalen kan återhämta sig från 30 procent till 37-39 procent under de kommande tre åren", skriver Morgan Stanley i en analys.

Natixis tycker att Ericssons intäktsmål verkar rimliga, men påpekar att bruttomarginalförbättringen ser optimistisk ut.

Analytikerna konstaterar att Ericssons kostnadsbesparingar och översyn av förlustbringande kontrakt endast förklarar omkring hälften (cirka 4 procentenheter) av den väntade förbättringen i bruttomarginalen fram till 2020.

"Att uppnå den återstående förbättringen om 3-4 procentenheter genom ökade FoU-investeringar, som ska resultera i mer lönsam försäljning inom Networks så snart som 2020, blir Ericssons främsta utmaning för de kommande två åren", skriver Société Générale i en analys.

Credit Suisse är skeptiska till att en sådan bruttomarginalförbättring kan ske, med tanke på att efterfrågan väntas vara fortsatt svag till 2019 och givet att både priser och mjukvarumix är faktorer som ligger utanför Ericssons fulla kontroll.

Vidare anser analytikerna att det var rimligt att Ericsson senarelade sitt mål om att nå en rörelsemarginal på över 12 procent till bortom 2020, från tidigare bortom 2018.

"Vi ser ingen större dramatik i de sänkta målen", skriver Nordea och hänvisar till att konsensus från början aldrig trott på målen.

Nordea påpekar också att de nya målen lät försiktiga, med en inbyggd säkerhetsmarginal och tillgängliga element som kan överraska positivt. Nu finns det också en relativt detaljerad plan för hur målen ska uppnås, menar banken.

Den kraftfulla vändningen i den nu förlustbringande divisionen Digital Services (tidigare IT & Cloud) pekas också ut som en stor risk i Ericssons 2020-mål.

Ericssonaktien fortsatte sin negativa resa under torsdagen. Aktien backade ytterligare 2,2 procent, efter att på onsdagen ha sjunkit 3,3 procent.

"Aktiens negativa reaktion reflekterar investerarnas milda besvikelse över sänkta mål. Vi hävdar dock att detta nya mål inte behöver leda till lägre konsensusförväntningar", skriver Société Générale.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AddSecureAnnons

Nya transportmönster skapar ökat behov av digitaliserade helhetslösningar inom transportsektorn

Transportbranschen står inför stora förändringar som en konsekvens av den globala e-handeln och ökade krav på hållbarhet. I samband med digitaliseringen har många transportföretag valt att implementera flera olika stödsystem för att driva verksamheten. För att nå ökad effektivitet och högre utnyttjandegrad av sina resurser krävs att transportbolagen har samlad tillgång till nyckeldata i realtid. Detta erbjuds av IoT-företaget AddSecure genom ett komplett stöd för hantering av förare, fordon och optimering av transportkedjan. 

Med en alltmer ökande e-handel skapas också nya krav på transportbranschen. Slutkonsumenten påverkar i allt större omfattning hur beställda varor skall transporteras avseende leveranstid, miljöpåverkan och kostnad. För att möta de ökande kraven behöver aktörer inom transportbranschen få högre transparens och bättre tillgång till data för att kunna tillgodose kraven från transportbeställarna. 

– Genom våra smarta transportlösningar inom Fleet- och Transport Management får transportledningen full transparens och kontroll över sin transport- och logistikverksamhet. Med samlad tillgång till all nyckeldata i realtid kan våra kunder få ökad resurseffektivitet, högre säkerhet och en minskad miljöpåverkan genom väsentligt bättre utnyttjande av kapaciteten, säger Stefan Albertsson, VD AddSecure.

Idag är det vanligt att många transportföretag använder flera olika system som inte är kompatibla med varandra, exempelvis för sparsam körning, administration av filer från färdskrivaren, optimering av kör- och vilotider, positionering och för hantering av transportuppdraget och transportsedeln. Detta gör det svårt att få en helhetsbild över all data.

– Vår helhetslösning täcker in de flesta behov som idag finns hos transportbolagen och transportbeställarna. Tillgången till data från ett och samma system skapar bättre beslutsunderlag, ökad tillgänglighet och en helt annan möjlighet till analysunderlag för att vidareutveckla en hållbar verksamhet. Samtidigt skapar ett system, istället för flera, högre användarvänlighet och ger lägre kostnader, berättar Stefan Albertsson.

Med hjälp av data i realtid får transportörer på ett helt annat sätt än tidigare full kontroll över sin transportflotta och på så sätt kan de se till att rätt resurser är på rätt plats vid rätt tid. Dessutom förenklas kommunikationen med förarna vilket ger ökad flexibilitet och bättre säkerhet genom att chaufförerna hela tiden är uppdaterade avseende sina köruppdrag och sina kör- och vilotider. Samtidigt skapar digitaliseringen möjlighet till ett ökat samarbete med transportbeställarna och möjliggör en ökad service. Det gör också att man kan möta slutkundens önskemål på ett bättre sätt när det kommer till hur, vart och när hen vill ha sina varor levererade. 

– Det händer mycket framöver inom transportbranschen och jag ser att vi på AddSecure, med vår långa erfarenhet och nära samarbete med våra kunder, står väl rustade för att hjälpa våra kunder, transportörerna, att skapa digitala lösningar för hela transportkedjan. Digitala flöden gör det även lättare för våra kunder att öka sin transparens och möta framtida regulatoriska krav, som exempelvis det som nu efterfrågas inom EU med helt standardiserade, digitala transportsedlar, säger Stefan Albertsson.

Om AddSecure

AddSecure levererar IoT-lösningar med fokus på säker data och kritisk kommunikation. Helhetslösningar för transport- & logistik, fastighetssäkerhet och -automation, räddningstjänster och kristeam, digital omsorg, energibolag och smarta städer bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner, och skapar affärsnytta.

www.addsecure.se 

 

Mer från AddSecure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AddSecure och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?