ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Analytiker: Daimler-köpet är del i en större offensiv

  • Foto: TT

Kinesiska Geelys intåg i den tyska biljätten har förberetts i flera månader, men storleken, nära 10 procent, överraskar i Tyskland. Enligt börsreglerna måste man flagga redan vid 3 procent.

Efter sitt Sverigebesök uppges Geelys grundare Li Shufu nu vara på väg till Tyskland.

Affärstidningen Financial Times uppger att Li Shufu planerar att resa till Tyskland inom de närmaste dagarna för samtal med Daimler. Målet uppges vara en plats i bolagets styrelse.

”Det är inte klart var Geely vill, men vi ser det som en del i en större kinesisk offensiv att få ökat inflytande i den europeiska bilindustrin”, säger Max Warburton, analytiker på Bernstein Research, till affärstidningen Handelsblatt.

Redan i höstas gjorde Li Shufu en förfrågan till Daimler om att få köpa in sig i bolaget genom en riktad emission på uppemot 5 procent av aktierna.

Daimlerchefen Dieter Zetsche sa enligt tyska tidningsuppgifter nej men föreslog att Geely skulle köpa aktier på den öppna marknaden. Nära 80 procent av Daimlers aktier ligger hos mindre ägare.

Däremot slog storleken på aktieposten, 9,7 procent, ned som en bomb i Tyskland på fredagskvällen. Tyska börsregler kräver uppflaggning redan vid 3 procent.

Li Shufu har enligt FT kringgått reglerna genom en optionsaffär med Bank of America som rådgivare, medan Goldman Sachs har varit rådgivare åt Daimler.

Daimlers aktiekurs steg med drygt 1 procent efter fredagskvällens nyhet om Geelys storköp. På lördagen meddelade Li Shufu att han ”för tillfället” inte planerar att köpa en större andel, uppger nyhetsbyrån Reuters.

Analytiker har länge sett Daimler som kroniskt undervärderat. Enligt Handelsblatts sammanställning av analytikernas rekommendationer har 25 köp på aktien, 31 är neutrala och bara två sätter sälj på aktien.

En avknoppning av lastbilsenheten med varumärken som Mercedes-Benz, Freightliner och Mitsubishi Fuso ses som ett sätt att få upp värderingen. Koncernchefen Dieter Zetsche och finanschefen Bodo Uebber tillkännagav nyligen att ett holdingbolag ska grundas.

På personbilssidan väntas affären Mercedes-Benz draghjälp i Kina, där konkurrenterna Audi och BMW tidigare har varit starkare. Efter att ha byggt om försäljningsnätverket har märket haft snabb tillväxt och ökad försäljning Kina, som nu är den största marknaden även för Daimler.

Geely kan också hjälpa Daimler att uppfylla nya hårda kinesiska miljökrav. Från 2019 ska 10 procent av bilförsäljningen i landet vara elbilar eller laddhybrider.

Den tyska bilexperten Ferdinand Dudenhöffer, chef på bilinstitutet CAR i Ruhrstaden Bochum, pekade redan i början av februari ut Geely som en bra partner.

”Daimler skulle få en mycket pålitlig huvudaktieägare”, sa han i en intervju med radiokanalen Deutsche Welle.

Frank Biller, analytiker på Landesbank Baden-Württemberg i Daimlerstaden Stuttgart, ser fördelar för bägge parter.

”Geelys andel i Daimler understryker deras inriktning på samarbete som ger mer expertis om elbilar, samtidigt som det öppnar en ny väg in i Kina för Daimler. Att ha en kinesisk storägare ger fördelar i Kina”, säger han till nyhetsbyrån Bloomberg.

Samtidigt väcker Geelys intåg frågan om Daimlers två tidigare samarbeten i Kina, med BAIC och BYD.

”Om jag BYD:s chef Wang Chuanfu skulle jag kolla det finstilta i avtalet och vara ganska oroad över att Geely skulle tränga sig före”, twittrade Bloombergs bilanalytiker David Fickling natten mot lördagen.

Daimler är van vid utländska storägare. Kuwait Investment Authority gick in som ägare redan i november 1974, då bolaget köpte 14 procent från BMW-familjen Quandt. Andelen är nu nere på 6,8 procent men har ändå varit störst i Daimler – fram till Geelys köp.

Affären kommer samtidigt som de tyska biljättarna väntar på ett viktigt beslut från Tysklands högsta förvaltningsdomstol. På tisdag väntas besked om lokala körförbud för äldre dieselbilar är lagliga.

Domen gäller storstäderna Düsseldorf och Stuttgart, hemstad för Mercedes-Benz och Porsche, men väntas få betydelse för omkring 70 tyska städer som har sämre luft än EU:s riktlinjer.

Dessutom har det under veckan kommit nya uppgifter om fusk med avgasmätning på dieselbilar hos såväl Daimler som konkurrenten BMW, medan polis har gjort en razzia hos VW-dottern Audi.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies