Annons

Analytiker: Daimler-köpet är del i en större offensiv

Kinesiska Geelys intåg i den tyska biljätten har förberetts i flera månader, men storleken, nära 10 procent, överraskar i Tyskland. Enligt börsreglerna måste man flagga redan vid 3 procent.

Efter sitt Sverigebesök uppges Geelys grundare Li Shufu nu vara på väg till Tyskland.

Bild:TT

Affärstidningen Financial Times uppger att Li Shufu planerar att resa till Tyskland inom de närmaste dagarna för samtal med Daimler. Målet uppges vara en plats i bolagets styrelse.

”Det är inte klart var Geely vill, men vi ser det som en del i en större kinesisk offensiv att få ökat inflytande i den europeiska bilindustrin”, säger Max Warburton, analytiker på Bernstein Research, till affärstidningen Handelsblatt.

Redan i höstas gjorde Li Shufu en förfrågan till Daimler om att få köpa in sig i bolaget genom en riktad emission på uppemot 5 procent av aktierna.

Daimlerchefen Dieter Zetsche sa enligt tyska tidningsuppgifter nej men föreslog att Geely skulle köpa aktier på den öppna marknaden. Nära 80 procent av Daimlers aktier ligger hos mindre ägare.

Däremot slog storleken på aktieposten, 9,7 procent, ned som en bomb i Tyskland på fredagskvällen. Tyska börsregler kräver uppflaggning redan vid 3 procent.

Li Shufu har enligt FT kringgått reglerna genom en optionsaffär med Bank of America som rådgivare, medan Goldman Sachs har varit rådgivare åt Daimler.

Daimlers aktiekurs steg med drygt 1 procent efter fredagskvällens nyhet om Geelys storköp. På lördagen meddelade Li Shufu att han ”för tillfället” inte planerar att köpa en större andel, uppger nyhetsbyrån Reuters.

Analytiker har länge sett Daimler som kroniskt undervärderat. Enligt Handelsblatts sammanställning av analytikernas rekommendationer har 25 köp på aktien, 31 är neutrala och bara två sätter sälj på aktien.

En avknoppning av lastbilsenheten med varumärken som Mercedes-Benz, Freightliner och Mitsubishi Fuso ses som ett sätt att få upp värderingen. Koncernchefen Dieter Zetsche och finanschefen Bodo Uebber tillkännagav nyligen att ett holdingbolag ska grundas.

På personbilssidan väntas affären Mercedes-Benz draghjälp i Kina, där konkurrenterna Audi och BMW tidigare har varit starkare. Efter att ha byggt om försäljningsnätverket har märket haft snabb tillväxt och ökad försäljning Kina, som nu är den största marknaden även för Daimler.

Geely kan också hjälpa Daimler att uppfylla nya hårda kinesiska miljökrav. Från 2019 ska 10 procent av bilförsäljningen i landet vara elbilar eller laddhybrider.

Den tyska bilexperten Ferdinand Dudenhöffer, chef på bilinstitutet CAR i Ruhrstaden Bochum, pekade redan i början av februari ut Geely som en bra partner.

”Daimler skulle få en mycket pålitlig huvudaktieägare”, sa han i en intervju med radiokanalen Deutsche Welle.

Frank Biller, analytiker på Landesbank Baden-Württemberg i Daimlerstaden Stuttgart, ser fördelar för bägge parter.

”Geelys andel i Daimler understryker deras inriktning på samarbete som ger mer expertis om elbilar, samtidigt som det öppnar en ny väg in i Kina för Daimler. Att ha en kinesisk storägare ger fördelar i Kina”, säger han till nyhetsbyrån Bloomberg.

Samtidigt väcker Geelys intåg frågan om Daimlers två tidigare samarbeten i Kina, med BAIC och BYD.

”Om jag BYD:s chef Wang Chuanfu skulle jag kolla det finstilta i avtalet och vara ganska oroad över att Geely skulle tränga sig före”, twittrade Bloombergs bilanalytiker David Fickling natten mot lördagen.

Daimler är van vid utländska storägare. Kuwait Investment Authority gick in som ägare redan i november 1974, då bolaget köpte 14 procent från BMW-familjen Quandt. Andelen är nu nere på 6,8 procent men har ändå varit störst i Daimler – fram till Geelys köp.

Affären kommer samtidigt som de tyska biljättarna väntar på ett viktigt beslut från Tysklands högsta förvaltningsdomstol. På tisdag väntas besked om lokala körförbud för äldre dieselbilar är lagliga.

Domen gäller storstäderna Düsseldorf och Stuttgart, hemstad för Mercedes-Benz och Porsche, men väntas få betydelse för omkring 70 tyska städer som har sämre luft än EU:s riktlinjer.

Dessutom har det under veckan kommit nya uppgifter om fusk med avgasmätning på dieselbilar hos såväl Daimler som konkurrenten BMW, medan polis har gjort en razzia hos VW-dottern Audi.


Innehåll från FastighetsbyrånAnnons

”Det är dags för bindande bud vid bostadsköp”

Bostadsaffärerna skulle kunna bli tryggare för både säljare och köpare ifall budgivningen blev bindande i Sverige. Det menar i alla fall Johan Engström, vd för Fastighetsbyrån. 

Fastighetsbyrån erbjuder tryggare budgivning med BankId 

Du har precis lagt det vinnande budet på drömbostaden. Du och din partner har skålat i champagne och ska nu åka till mäklaren för att skriva på kontraktet. Då brummar det i fickan. ”Tyvärr har säljaren bestämt sig för att gå vidare med en annan köpare.” 

Va? Men det var ju klart?!

Många känner tyvärr igen sig i den här situationen. Andra har upplevt upptrissade budgivningar med anonyma köpare som sedan plötsligt försvinner när priset är tillräckligt högt.

Bidrar till osäkerhet

Johan Engström menar att dessa situationer bidrar till att skapa såväl stor osäkerhet för köpare och säljare, som bristande tillit för mäklaryrket. Inte sällan förekommer rykten och spekulationer om lockpriser och riggade budgivningar. 

– Mäklaren är enligt lag skyldig att presentera varje inkommet bud till säljaren, även om det är anonymt och kommer i sista sekund. Men det föder en hel del onödig stress och osäkerhet för alla inblandade. 

Han poängterar ironin i att vi i Sverige har invaggats i tron att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga – men när det gäller livets största affär är detta som bortblåst. Han menar dock att det kan finnas en potentiell lösning i sikte. 

– I våra grannländer Norge och Danmark använder man sig av bindande bud, och det tror jag vi skulle ha glädje av här i Sverige också. Då blir varje bud mer seriöst och genomtänkt, vilket skulle ge en lugnare budgivning och en ökad trygghet genom hela processen. 

”Marknaden är redo”

I Norge fungerar bindande bud ungefär som ett offertförfarande, att budet måste inkomma inom en viss tidsfrist. Om säljaren accepterar inom den tidsramen är affären i hamn. I Danmark är alla bud hemliga och öppnas vid samma tidpunkt. Gemensamt för de två länderna är att det bud man lägger är juridiskt bindande. Men i Sverige är som bekant ingenting klart förrän kontraktet är påskrivet. 

– Jag tror att det finns stort intresse för bindande bud i Sverige, säger Johan Engström. På Fastighetsbyrån har vi sedan ett par år tillbaka erbjudit möjligheten att lägga bud digitalt med hjälp av Bank-ID, men vi kan fortfarande inte neka anonyma budgivare. 

En snabb titt på inkomna anmälningar till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) bekräftar att det ofta handlar om upplevda oegentligheter med budgivning och lockpriser. Skulden hamnar inte sällan på mäklaren, som i regel alltså bara gör sitt jobb.

– Man kan tro att vi får högre priser genom att spela på osäkerhet. Men jag tror vi kan få bättre harmoni på marknaden om alla vet precis vad som gäller. Bindande bud skulle ge både säljare, budgivare och mäklare en större trygghet och jag tycker att politikerna så fort som möjligt ska utreda hur det skulle kunna utformas på ett sätt som gynnar alla, avslutar Johan Engström. 

Frågor och svar om budgivningar

Mer från Fastighetsbyrån

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fastighetsbyrån och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?