Analyspodden: Ta hem vinsten i H&M

H&M-aktien är upp med nästan 40 procent sedan septemberbotten – och nu är det läge att plocka hem vinsten enligt Di:s analytiker Johan Wendel.

”Bolaget värderas till p/e 20 räknat på nästa års förväntade vinst och de har tyvärr en historia av att underleverera”, säger han i veckans Analyspodden.

H&M HM B -3,91% Dagens utveckling -aktien har gjort en remarkabel comeback de senaste månaderna. I september bottnade den på drygt 123 kronor och har sedan dess klättrat till nuvarande nivån kring 170 kronor – en uppgång med närmare 40 procent.

Men nu är det läge för aktieägarna att tacka för sig enligt Di:s analytiker Johan Wendel.

”Prickade man in botten i september är det bara att gratulera men nu känns det som läge att kliva av och tacka för resan”, säger han i veckans avsnitt av Analyspodden och pekar på H&M:s värdering.

H&M:s vinst för räkenskapsåret som slutar i november 2018 lär minska, men följande räkenskapsår spår analytikerna att vinsten vänder upp igen, något som Johan Wendel inte är helt säker på.

Di:s analytiker Ulf Petersson ger sitt bifall till rekommendationen.

”Stefan Perssons aktieköp har säkert bidragit till kursuppgången och på kort sikt är det nog läge att plocka hem vinst. Nästa år väntas också utdelningen överstiga vinsten och jag undrar om det är hållbart”, säger Ulf Petersson.

Världen håller också andan inför G20-mötet i Argentina som inleds på lördag där USA:s president Donald Trump och den kinesiska presidenten Xi Jinping ska mötas. Förhoppningen är att de två ledarna kan leverera positiva besked angående det pågående handelskriget.

”Ingen räknar med en lösning på handelskriget men däremot hoppas marknaden på mer konstruktiva tongångar. Skulle det bli tvärtom och Trump börjar twittra saker om Kina, då kommer nog börsen att ta stryk”, konstaterar Ulf Petersson.

Di blickar även framåt: vänta er spännande makrosiffror och rapporter från två spännande svenska jättar. 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?