1515
Annons

Analys: Priskrig väntar – här är framtidens vinnare på näthandeln

Matköpen online har exploderat under pandemin, men potentialen är fortfarande enorm. Nordea spår att andelen matförsäljning över nätet sjufaldigas under perioden 2019-2030, och pekar ut ett börsbolag som den tydliga vinnaren i matkriget. 

Foto:TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från EconovaAnnons

”För att lyckas med hållbarhet måste vi skapa det tillsammans”

Det blir allt viktigare att minska samhällets resursslöseri och ta bättre hand om de material som hanteras. Stora mängder material går fortfarande till spillo trots att det finns större möjligheter idag än tidigare att skapa återvinning av restströmmar. Med grunden i en vision att ta hand om jordens resurser på ett bättre sätt vill Econova vara en accelerator för att möjliggöra ökad hållbarhet tillsammans med andra aktörer. 

Econovas drivkraft att ta tillvara på naturens resurser och återvinna så mycket som möjligt har funnits med sedan starten 1959. Då såg företaget möjligheten att omvandla bark till jord istället för att låta barken gå till spillo. Genom åren har Econova skapat en tydlig avsättningspunkt för restflöden till trädgård och jord, men även till konstruktion, energi, bränsle och andra råvaror. 

– Vi omhändertar restprodukter där de uppstår, återvinner och omvandlar dem till nya produkter. Vi har genom åren byggt upp en unik kompetens kring återvinning och en bred materialkunskap, berättar Elsa Bertils, hållbarhetsintegratör på Econova

En stor fördel för Econova, menar Elsa Bertils, är att företaget är både återvinnare och en stor producent.

– Det gör att vi själva kan leta efter restprodukter att införliva i vår produktion, för att kunna erbjuda våra kunder produkter av återvunna material. Exempelvis har vi idag ett samarbete med Löfbergs där restprodukter från deras kaffetillverkning omvandlas till jordråvara. På så sätt slipper vi använda lika mycket jungfrulig jordråvara och Löfbergs kan cirkulera sitt svinn, en win-win!

Hållbarhet måste integreras i affären

Även om den affärsmässiga grunden hos Econova från start var att ta hand om jordens resurser på ett bättre sätt har hållbarhetsarbetet alltid funnits med längs vägen, och blivit en alltmer integrerad del längs resan.

– Vi har under flera år förtydligat vårt hållbarhetsarbete och integrerat det i hela organisationen. Både miljömässigt, ekonomiskt och socialt. Visioner och mål är förankrade hos ägare och ledning och skapar en drivkraft och ett engagemang som jag tycker är rätt unikt. Att jobba på Econova är verkligen en möjlighet att jobba med hållbarhetsutveckling, oavsett vilken yrkesroll man har. Vi ser att det leder till ringar på vattnet och gör att många som är intresserade av hållbarhetsfrågor söker sig till oss, vilket vi är glada för, säger Elsa Bertils.  

Några av företagets hållbarhetsmål är att innan 2030 har 50 procent kvinnor i chefsposition och innan 2035 säkerställa att företaget har 100 procent förnybara eller återvunna råvaror till jordtillverkningen och ett nollnettosläpp av koldioxid. 

– Senaste nytt är att vi tydligare har kopplat ihop ekonomin med hållbarhet. Nu bedöms alla investeringar utifrån hållbarhetsaspekter och vi ser över våra affärer för att hitta cirkulära modeller. Vi letar hela tiden efter nya samarbeten och sätt att hjälpa befintliga och nya kunder att möta sina utmaningar. Jag tror att det är tillsammans som vi kommer hitta framtiden hållbara lösningar, avslutar Elsa Bertils.

Om Econova
Econova är en innovativ aktör inom återvinning och biobränsle och en av Skandinaviens ledande aktörer inom trädgård. Vi strävar efter fler samarbeten för att med gemensam kraft förändra mer och snabbare. Econova grundades 1959 och familjeföretaget drivs idag av tredje generationen. Omsättning på 500 MSEK, 135 stycken anställda och huvudkontor i Norrköping. Varumärken: Weibulls, Hammenhögs.

Läs mer på www.econova.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Econova och ej en artikel av Dagens industri

Oväder stoppar månraket

Nasa ställer in tisdagens planerade uppskjutning av den nya månraketen. Anledningen är en storm som närmar sig Florida från Karibien.

Foto:John Raoux

Rymdmyndigheten Nasas månprogram Artemis har fortsatt svårt.

Uppskjutningen av en obemannad rymdfarkost var tänkt till tisdag. Efter att redan ha ställt in två gånger till följd av tekniska problem meddelade Nasa på lördagen att även det tredje försöket avbryts.

I ett uttalande säger Nasa att man avbryter uppskjutningsförsöket men fortsätter att följa väderprognoserna gällande den tropiska stormen Ian.

Stormen bedöms växa till en orkan de kommande dagarna då den närmar sig Kennedy Space Center i Florida.

Nu kommer antagligen den 98 meter höga raketen flyttas från uppskjutningsplatsen in i sin hangar, för att ingen utrustning ska skadas i väntan på nästa försök.

Nästa chans att skicka upp raketen i rymden bedöms bli mellan 17 och 31 oktober.

I raketen finns inga människor men dockor i astronautstorlek utrustade med en mängd sensorer. Den 39 dagar långa resan är tänkt att testa både raketen SLS såväl som kapseln Orion.

Artemis tar vid efter Apolloprogrammet som avslutades på 1970-talet.

Om testflygningarna går bra är en bemannad tur planerad till 2024. Målet sedan är att landa två personer på månen 2025.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera