1515

Analys: Planen är död – dags att lägga grunden till en ny tillsammans

Först om ett år kommer vi att veta hur livet, och resandet, kommer att se ut framöver. Fram till dess är den bästa planen att inte ha en plan, skriver mobilitetsexperten Christer Ljungberg i en gästkommentar för Di Mobilitet.

Foto:Hans Berggren
Foto:Magnus Andersson/TT
Foto:Andrey Popov

Nu har vi levt med pandemin i mer än ett år. Det har påverkat våra beteenden på olika sätt, inklusive vårt sätt att resa och transportera oss.

Biltrafiken ligger fortfarande cirka 10 procent lägre än normalt. Detta trots att många som tidigare åkt kollektivt på grund av pandemin tagit bilen istället.

Rekommendationerna har lett till att resandet med kollektivtrafiken minskat drastiskt. Enligt branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik räknar man med 8,5 miljarder i förlorade intäkter i år. Och det kommer att bli en utmaning för kollektivtrafikaktörerna att vinna tillbaka resenärerna.

Christer Ljungberg är VD för konsultbolaget Trivector. Han har arbetat med strategiska transportfrågor i över 30 år.
Christer Ljungberg är VD för konsultbolaget Trivector. Han har arbetat med strategiska transportfrågor i över 30 år.

Det är naturligt svårt att veta helt säkert hur vi kommer resa efter pandemin. Ser vi på fritidsresandet så har det nyligen kommit tecken på att de som fått – eller snart får –vaccin, har börjat boka traditionella semesterresor till Medelhavet. Men samtidigt så planerar de flesta för en svemester även i år. Då finns risken för en repris av det parkeringskaos som rådde förra sommaren kring nationalparker och andra populära utflyktsmål. 

Bokningsläget för den svenska turistnäringen ser något bättre ut i sommar än i fjol. Men utländska turister saknas naturligtvis även i år.

Det är också troligt att många av sommarens resor kommer att göras med bil. Den bedömningen gör också bilpoolsföretagen som Volvo respektive Toyota driver. De båda bolagen M och Kinto, planerar stora satsningar inför sommaren, och kommer att lägga till flera hundra bilar i sina system. 

Försäljningen av bilar minskade under 2020 med 38 procent enligt Bil Sweden. Men under 2021 års fyra första månader ökade personbilsförsäljningen med 32,6 procent jämfört med 2020. Detta berodde på de förändringar i bonus-malus-systemet som trädde i kraft 1 april.  

I det nya systemet gynnas elfordonen tydligt, med en höjd bonus från 60.000 till 70.000 kronor för rena elbilar.  Och under april var den mest sålda bilen i Sverige en el-bil: Volkswagens nya ID.4. Så systemet pekar alltså i hållbar riktning, och många nya elbilar finns nu på marknaden. 

Det börjar nu komma allt fler undersökningar och forskning kring hur vi kommer att bete oss efter pandemin. Många handlar om hur medarbetarna tänker när det gäller hur man vill arbeta efter pandemin. 

En av de mest seriösa och relevanta undersökningarna har gjorts av Stockholms Handelskammare. Över 1.000 tjänstemän svarade på en enkät, och 200 chefer och vd:ar svarade på en telefonintervju. Resultatet visar att både tjänstemän och arbetsgivare har samma bild av hur mycket man vill vara på kontoret efter pandemin – i snitt 3,1 dagar per vecka. 

Undersökningen visar också att 70 procent pekar på att kontoret är viktigt för att man skall känna tillhörighet, och vara en del av ett sammanhang.  En majoritet menar också att man mår bättre psykiskt när man är på kontoret, och 80 procent säger att man har mest roligt på kontoret. 

Resandet kommer naturligtvis att ändras, beroende på hur många som fortsätter arbeta hemifrån ett antal dagar per vecka. Men att veta exakt hur vi kommer att resa efter pandemin är inte möjligt. Undersökningar är intressanta och viktiga, men som många forskare påpekar: vi vet inte hur det kommer att bli, och det gäller att vara agil och flexibel i hur man agerar.

Redan före pandemin hade samhällsförändringen en hög takt, bland annat genom digitaliseringen. Post corona lär den inte bli lägre. Därför är, som management-gurun Gary Hamel påpekat under lång tid, planen död. Och att i stället använda ett plattformstänk, som innefattar den kultur, värderingar och mål som man vill ska gälla, blir allt viktigare. Och att detta tänk innefattar engagemang och input från medarbetarna är en självklarhet.

Så gissningsvis om ett år kommer vi att veta hur livet, och resandet, kommer att se ut framöver. Och fram till dess måste vi vara agila i vår syn på hur det kommer att bli. Att Trafikverket som vanligt kommer att ha fel i sina överdrivna prognoser om trafikökningar, blir alltmer uppenbart. Planen är död.

Christer Ljungberg är VD för konsultbolaget Trivector. Han har arbetat med strategiska transportfrågor i över 30 år. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna. 

 

 


Innehåll från HemocueAnnons

Snabbare svar ger bättre patientsäkerhet vid infektionsdiagnostik

Tid är en viktig faktor inom vården, både för läkare och patient, samtidigt som det finns stora krav på kvalitet och effektivitet. Med HemoCue WBC DIFF är det enklare för läkare att mäta antalet vita blodkroppar och en fempartsdiff – och på mindre än fem minuter bättre avgöra ett hälsotillstånd.

HemoCue AB i Ängelholm har utvecklat den medicintekniska produkten HemoCue WBC DIFF, som mäter det totala antalet vita blodkroppar i blodet och en fempartsdiff. Med kapillära eller venösa helblodsprover ger det ett patientnära provsvar med laboratoriekvalitet – inom bara några minuter. Det har flera fördelar, inte bara för läkarna utan även för patienten.

Många primärvårdsläkare får dra ett stort lass och för att kunna sköta sitt arbete är det viktigt med rätt hjälpmedel. Med HemoCue WBC DIFF som medicinskt och administrativt stöd kan läkaren snabbare ta mer välgrundade beslut. Att kunna utesluta allvarligare tillstånd är även det viktigt och ökar i sin tur patientflödet och gör läkaren tryggare i sina vårdbeslut.

– Vi har cirka tio mil till närmsta sjukhus, vi vill absolut inte missa en allvarlig infektion. Därför använder vi ”diffen” för att se hur pass allvarlig infektionen är. Vid en allvarlig infektion stiger LPK, de vita blodkropparna snabbt – det kan ske inom bara några timmar – medan CRP, ett protein i kroppens immunförsvar, kan ta något dygn på sig, säger Martin Annsberg, läkare och medicinskt ansvarig på Sälens vårdcentral.

Video: Så fungerar WBC DIFF i vardagen. 

Användare

HemoCue WBC DIFF lanserades 2010. I dag används produkten på vårdcentraler, akutmottagningar och barnakutmottagningar runtom i Sverige. En av dessa är Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus som ingår i Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hanna Sjöstedt, akutläkare och medicinskt ansvarig på Drottning Silvias barnsjukhus, menar att det bland annat har ökat patientsäkerheten.

– Vi har nästan 50 000 patienter varje år, när vi använder HemoCue WBC DIFF och får snabbare svar kan vi spara tid, öka patientflödet och påverka patientsäkerheten på ett positivt sätt, säger hon.

Läs mer: Så enkelt fungerar HemoCue WBC DIFF i vården. 

”Kan minska antibiotikaresistens”

Studier som gjorts visar även att en tillgång till svar på LPK med diff kan reducera antibiotikaförskrivningen. Trots att Sverige ligger i framkant vad gäller en hälsosam förskrivning, så krävs det ytterligare åtgärder för nå det långsiktiga målet på 250 recept per tusen invånare. HemoCue är övertygade om att HemoCue WBC DIFF kan bidra i jakten på det målet. 

– Vi använder ”diffen” framför allt för att skilja mellan virusinfektion och bakteriell infektion. Om du tagit ett CRP som kanske är lätt förhöjt, strax över 50, så kan du få ytterligare information för diagnos genom att ta prov på vita diff, säger Camilla Richardsson, läkare på HMC i Lomma. 

Martin Annsberg, medicinskt ansvarig på Sälens vårdcentral, håller med. 

– För att förhindra att antibiotika skrivs ut i onödan använder vi flitigt möjligheten till ett snabbsvar på diff för att på sikt undvika resistensutveckling, säger han.

Differentialräkning av vita blodkroppar kan ge beslutsunderlag för många olika tillstånd. Just nu pågår en studie i Uppsala där professor Kjell Alving studerar samband mellan nivå av eosinofila granulocyter och astma hos små barn. 

– Vi saknar markörer för att screena och bedöma behandlingseffekter vid astma i dag, framförallt på mindre barn. Det är också av stort värde att få svar direkt, så läkare har beslutsunderlag för behandling i samband med besök. Vår förhoppning är att WBC DIFF instrumentet ger oss denna möjlighet.

Passa på: Testa ett WBC DIFF instrument kostnadsfritt i en månad.

FAKTA: HemoCue

HemoCue AB, som ligger i Ängelholm, arbetar med vårdpersonal inom olika kliniska områden över hela världen och har utvecklat en stor förståelse för sina kunders behov. I dag utförs 140 miljoner tester från HemoCue varje år vilket motsvarar 4 tester per sekund, året om i cirka 140 länder. 

2010 utvecklade HemoCue den tekniska produkten HemoCue WBC DIFF som mäter antalet vita blodkroppar och en 5-partsdiff.

Kontakt:

Tel: +46 77 570 02 11

Fax: +46 77 570 02 12

kundservice@hemocue.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hemocue och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?