1515

Analys: Frivillig distansering viktigast framåt

Den ekonomiska skada som orsakas av nedstängningar har minskat över tid, troligen beroende på att företag och hushåll kunnat anpassa sig. Efter de första nedstängningarna våren 2020 verkar frivillig social distansering spela en större roll och lär göra det även framöver.

Det skriver Oxford Economics i en analys.

Foto:Henrik Montgomery/TT

”Eftersom restriktioner väntas lyftas endast gradvis förväntar vi oss att förändringar i frivillig social distansering återigen kommer att visa sig vara viktigare för att bedöma den ekonomiska återhämtningen i närtid. Färre covid-fall, nedstängningströtthet och vaccinrelaterade beteendeförändringar tyder på att minskningen av frivillig social distansering kan bli snabb”, skriver de.

De noterar att indikatorer som nedstängningsindex och mobilitetsdata fångade upp det kraftiga BNP-raset 2020 och efterföljande återhämtning snabbare än mer traditionella konjunkturindikatorer. 

Över tid har dock sambandet mellan nedstängning och BNP-utveckling försvagats, vilket tyder på att ekonomierna anpassat sig till att fungera med nedstängningar. Frivillig social distansering verkar också ha kommit att spela en större roll för människors mobilitet än formella restriktioner.

Av detta drar Oxford Economics slutsatsen att man inte tror att lättade restriktioner får någon större effekt på ekonomin, utan det som kommer att spela roll är den frivilliga sociala distanseringen. Flera faktorer talar enligt Oxford Economics för att människor kommer att vara mer villiga att ändra sina beteenden nu än tidigare, bland annat trötthet på nedstängningarna, bättre väder när det går mot vår, färre coronafall och vaccinationerna.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?