1515

AMF sätter press på Swedbank – ”stor oro”

Storägaren AMF ställer höga krav på utredningen av den misstänka penningtvätten i Swedbank.

”Vi ser med stor oro på hur förtroendet för Swedbank har skadats”, säger AMF:s vd Johan Sidenmark till Di.

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen och AMF:s vd Johan Sidenmark.
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen och AMF:s vd Johan Sidenmark.Foto:Tomas Oneborg och Petter Karlberg.

AMF välkomnar att Swedbank SWED A +1,46% Dagens utveckling har tillsatt en oberoende utredning, något som pensionsbolaget har krävt, och även att relevanta myndigheter granskar de uppgifter som framkommit.

”Det ligger i allas intresse att vi så snart som möjligt får bättre klarhet i vad som egentligen hänt”, skriver Johan Sidenmark i ett mejl till Di.

Han förutsätter att uppgifterna i den tidigare granskning som Di avslöjade i fredags har tillgängliggjorts för den utredning som banken tillsatt. 

”Vi inväntar mot bakgrund av de utredningar som nu pågår ytterligare fakta innan vi lämnar närmare besked kring hur vi som ägare kommer att agera inför och på den kommande stämman”, skriver han.

Men vd:n är tydlig med vad han förväntar sig. För det första att de utredare som banken utsett har fått tillgång till allt tillgängligt underlag och fakta.

”Givet vad som varit juridiskt och tidsmässigt möjligt, och att de därmed haft möjlighet att vända på varje sten”.

För det andra vill han att rapporten presenteras av en objektiv part.

”Så transparent som möjligt med hänsyn till gällande regler vid varje tidpunkt, och att den presenteras för alla externa intressenter samtidigt”, skriver han. 

Och i en tydlig passning till bankens ledning tar Johan Sidenmark som tredje sak att AMF, eftersom penningtvätt är allvarlig brottslighet och ett allvarligt samhällsproblem, ”förväntar oss att VD och styrelse har en god kontroll och styrning över arbetet med att förhindra att banken används i sådana syften”. 

AMF innehar 4,4 procent av aktierna i Swedbank, vilket ger pensionsbolaget en femteplats på ägarlistan efter Sparbanksgruppen, Folksam, Alecta och Swedbank Robur fonder.

 


Innehåll från KIAAnnons

Kia EV6 Årets premiumbil i Tyskland

Efterlängtad och redan prisbelönt.

Kia EV6 har utsetts till ”Årets Bil i Tyskland” i kategorin Premium.

Nu lanseras den helelektriska crossovern i Sverige.

Så bra är Kia EV6 – årets premiumbil i Tyskland

Uttrycket ”premium” i bilbranschen finns på många marknader, men någon exakt definition av begreppet finns inte. Det brukar dock handla om en bil av ett känt märke, som är påkostad och har hög upplevd kvalitet.

Allt detta stämmer in på nya helelektriska Kia EV6 – som utsetts till ”Årets Bil i Tyskland 2022” av tyska Årets Bil (GCOTY) just i kategorin Premium.

Kia EV6, som precis lanseras i Sverige, fick den prestigefyllda utmärkelsen före en mängd konkurrenter av en jury bestående av 20 journalister i Tyskland.

– Det är fantastiskt att se Kia EV6 vinna priset Årets premiumbil i Tyskland. Även om leveranserna av vår innovativa helelektriska crossover bara har börjat, är det tydligt att EV6 sätter nya standarder för laddningsprestanda, teknik och interiörutrymmen, säger Jason Jeong, vd Kia Europe.

Ultrasnabb laddning

Att få utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland är inte bara ett erkännande för det arbetet som Kias dynamiska team gör utan även ett kvitto på den lyckade satsningen på den helelektriska plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning och tack vare avancerad 800V-teknik är ultrasnabb laddning av batteriet (77,4 kWh) möjligt.

Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

”Något alldeles extra”

Kia EV6 kommer i fyra utföranden och erbjuds i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna konfigurationer, 168 kW (228 hk) respektive 239 kW (325 hk). Toppmodellen – fyrhjulsdrivna EV6 GT lanseras i slutet av 2022. GT levererar 430 kW (585 hk) och accelererar 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

– Kia EV6 är inte bara den första modellen baserad på vår nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den är också först med den nya och djärva Opposites United-designfilosofin, säger Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

– Den emotionella designen, imponerande räckvidden och ultrasnabba laddningen gör Kia EV6 till något alldeles extra. Vi är stolta över att ta emot utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland, det är ett erkännande för det briljanta arbetet från vårt dynamiska Kia-team.

Snabb laddning, lång räckvidd och ett gott klimatsamvete – nya Kia EV6

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?