1515

Amerikanska kaffejätten stänger svenska butiker på löpande band

Under de senaste åren har Starbucks stängt flera av sina svenska butiker. Enligt Tore Garmo, ansvarig för Starbucks-konceptet i Sverige och Norge, beror det på dyra hyresavtal.

13 av 17 Starbucks-butiker har stängt.
13 av 17 Starbucks-butiker har stängt.Foto:David Paul Morris.

För 11 år sedan öppnade den amerikanska kaffekedjan Starbucks sin första svenska butik på Arlanda flygplats. Som mest hade man 17 butiker runt om i Sverige år 2016. Nu finns endast 4 kvar, alla placerade i och runt Stockholm.

Det är Umoe Restaurant Group Coffee, dotterbolag till norska Umoe Restaurants, som äger både de svenska och norska licenserna för Starbucks. Under 2019 omsatte dotterbolaget 73,5 Mkr, med ett minusresultat på 17,8 Mkr, inga större förändringar från tidigare år.

I årsredovisningen för 2019 nämner man början av 2020 och de konsekvenser pandemin förde med sig. Man konstaterar dock att bolaget kommer fortsätta utveckla och driva Starbucksbutiker i Sverige. 

Utvecklingen har däremot gått åt motsatt håll. Redan 2017 stängdes butiken på Arlanda och bara sedan oktober 2020 har minst 5 butiker fått stänga.

Varför så många Starbucks-butiker har fått stänga igen är fortfarande oklart. Tidningen Fastighetsvärlden har tidigare rapporterat om att en anledning till varför Starbucks framgångssaga inte fick gehör i Sverige, var på grund av deras sena etablering på den svenska marknaden. 

Sverige var ett av de sista länderna i Västeuropa där Starbucks lanserades storskaligt. När den första butiken öppnades 2010 var exempelvis Espresso house och Waynes Coffee redan väl etablerade hos det kaffeälskande Sverige.

Starbucks själva ger en annan bild av vad som hänt. Tore Garmo är avdelningschef inom Umoe Restaurants, och ansvarig för Starbucks-konceptet i Sverige och Norge.

”Starbucks har ingått hyresavtal på många av sina enheter i Sverige, som senare har visat sig vara för dyra. Konsekvenserna av detta har förvärrats av den pågående covid-19-pandemin.”

Enligt Tore Garmo har bolaget under det senaste året genomfört en portföljrensning och han nämner att företaget inte planerar lämna Sverige.

”Starbucks har inga planer på att lämna Sverige. Vi måste först komma igenom denna pandemi och följderna av den innan vi gör nya planer för framtiden.”

 


Innehåll från SPPAnnons

Så undviker du vanliga missen för internationella företag

Mer än 30 procent av de svenska medelstora företagen har i dag delar av sin verksamhet utomlands. Samtidigt är det inte ovanligt att internationella företag – oftast omedvetet – har svårt att leva upp till lokala regelverk när de sänder personal utomlands. 

Ta del SPPs fem steg för att lyckas med pensionspusslet vid en global expansion 

Enligt Anna Svedman, chef för internationell affär på SPP Konsult, kan regelverksmissar bero på att man som arbetsgivare inte har insett innebörden av olika anställningsformer för regeltillämpningen. Eller att man helt enkelt förbisett att den utlandsutsända borde ha tillhört ett visst kollektivavtal även under utsändningen.

– I praktiken kan dessa fall leda till att företaget inte följer gällande kollektivavtal. Ofta leder den typen av regelmiss till onödigt administrativt krångel, men det kan även ge ekonomiska konsekvenser, säger hon.  

Anställningsformen styr

En orsak till att svenska företag kan gå emot gällande regelverk är missar i definitionen av anställningsform. Anställningsformen styr vilka regelverk som gäller för socialförsäkringstillhörigheten, och bestämmer exempelvis möjligheten att stå kvar i hemlandets system, om man måste gå in i värdlandets system eller hitta en internationell lösning. 

– Det första steget för en lyckad utlandsutsändning är att fastställa ett tydligt syfte med uppdraget. Utifrån detta kan du utreda vilken omfattning och längd på utsändningen som krävs för att uppnå syftet med uppdraget – alltså vilken anställningsform som gäller.

Vilket land den utsända skickas till styr också vilka regelverk som tillämpas. Om personen exempelvis skickas till ett land inom EU gäller EU-förordningen 883/004, som reglerar rörligheten på den inre marknaden och socialförsäkringstillhörigheten. 

– När du väl har identifierat vilka regelverk som gäller kan du utifrån detta samt företagets egen pensionspolicy, ta fram en pensionsplan för den utlandsutsända. Här är det viktigt att upprätta ett tydligt upplägg för övriga försäkringar såsom sjukvårdsförsäkring och andra riskförmåner. Det minskar risken för fel längre fram. 

Ta hjälp av extern expertis

För att hitta rätt i djungeln av regelverk och processer kan du också ta hjälp av extern expertis, betonar Anna Svedman. Med hjälp av oberoende pensionskonsulter som är specialiserade på frågor rörande internationell personal kan du underlätta administrationsbördan för ditt företag, och undvika fel som leder till onödiga kostnader och krångel.  

– Vi på SPP hjälper mer än dig och ditt företag att skapa ett attraktivt förmånspaket även för era internationella medarbetare. För oss är det en självklarhet att kunna stötta upp och säkerställa en smidig process inför, under och efter en utlandsutsänding. 

Ta del SPPs fem steg för att lyckas med pensionspusslet vid en global expansion 

Mer från SPP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?