American Express ger bort allt reklamutrymme till restauranger

Tomma restauranger, till följd av coronakrisen, innebär ökad arbetslöshet och livsverk som går i kras.

I en insats för att rädda branschen upplåter nu American Express allt sitt annonsutrymme under två veckors tid svenska restauranger. 

Fredrik Sauter, nordisk vd för American Express.
Fredrik Sauter, nordisk vd för American Express.

De senaste veckorna har American Express kunnat följa hur kundflödena har förändrats. Det handlas mer i dagligvaruhandeln, medan rese- och restaurangbranschen har gått ner till aldrig tidigare skådade nivåer. 

”Vi följer utvecklingen som alla andra, och ser den desperation som finns i krogbranschen över vart det här ska ta vägen. Det är livsverk som håller på att försvinna. Där känner vi en skyldighet att agera om det Sverige som vi tycker om ska finnas kvar”, säger Fredrik Sauter, nordisk vd för American Express och fortsätter:

”Ska du kunna köpa croissanten på bageriet runt hörnet eller fortsätta kunna gå till favoritrestaurangen när den här krisen är över, då måste vi alla hjälpas åt.”

Skillnaden med den här krisen, jämfört med många andra, enligt Fredrik Sauter, är att den kräver att fler hjälps åt och bidrar till lösningar. 

”Vid naturkatastrofer vet vi att vi kan skänka pengar till olika hjälporganisationer, men här har alla sin roll att spela för att mildra konsekvenserna.” 

För American Express del innebär det att man lanserar initiativet Backa krogen! där man under två veckors tid kommer att skänka bort hela sitt annonsutrymme till krögare och kaféägare. Förutom att finansiera annonsutrymmet kommer betalmedelsbolaget även att hjälpa till med planering, produktion och administration för de krögare som anmäler sig på den annonsplattform man öppnat. Hur mycket satsningen kostar exakt vill Fredrik Sauter inte avslöja, mer än att det handlar om miljonbelopp.

”Vi är en av Sveriges största annonsörer, så här ser vi en möjlighet att hjälpa restauranger att nå ut och tala till hjärtat hos kunderna. Med det här hoppas vi också kunna inspirera fler bolag att bidra till att hålla vårt samhälle igång.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?