Annons

American Express ger bort allt reklamutrymme till restauranger

Tomma restauranger, till följd av coronakrisen, innebär ökad arbetslöshet och livsverk som går i kras.

I en insats för att rädda branschen upplåter nu American Express allt sitt annonsutrymme under två veckors tid svenska restauranger. 

Fredrik Sauter, nordisk vd för American Express.
Fredrik Sauter, nordisk vd för American Express.

De senaste veckorna har American Express kunnat följa hur kundflödena har förändrats. Det handlas mer i dagligvaruhandeln, medan rese- och restaurangbranschen har gått ner till aldrig tidigare skådade nivåer. 

”Vi följer utvecklingen som alla andra, och ser den desperation som finns i krogbranschen över vart det här ska ta vägen. Det är livsverk som håller på att försvinna. Där känner vi en skyldighet att agera om det Sverige som vi tycker om ska finnas kvar”, säger Fredrik Sauter, nordisk vd för American Express och fortsätter:

”Ska du kunna köpa croissanten på bageriet runt hörnet eller fortsätta kunna gå till favoritrestaurangen när den här krisen är över, då måste vi alla hjälpas åt.”

Skillnaden med den här krisen, jämfört med många andra, enligt Fredrik Sauter, är att den kräver att fler hjälps åt och bidrar till lösningar. 

”Vid naturkatastrofer vet vi att vi kan skänka pengar till olika hjälporganisationer, men här har alla sin roll att spela för att mildra konsekvenserna.” 

För American Express del innebär det att man lanserar initiativet Backa krogen! där man under två veckors tid kommer att skänka bort hela sitt annonsutrymme till krögare och kaféägare. Förutom att finansiera annonsutrymmet kommer betalmedelsbolaget även att hjälpa till med planering, produktion och administration för de krögare som anmäler sig på den annonsplattform man öppnat. Hur mycket satsningen kostar exakt vill Fredrik Sauter inte avslöja, mer än att det handlar om miljonbelopp.

”Vi är en av Sveriges största annonsörer, så här ser vi en möjlighet att hjälpa restauranger att nå ut och tala till hjärtat hos kunderna. Med det här hoppas vi också kunna inspirera fler bolag att bidra till att hålla vårt samhälle igång.”

 


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?