1515

Ambeas resultat en munter historia

Omsorgsbolaget Ambea redovisar ett resultat efter skatt på 60 miljoner kronor för det första kvartalet 2018 (33). Resultatet per aktie uppgick till 0:88 kronor (0:52).

Fredrik Gren
Fredrik GrenBild:Jack Mikrut

Nettoomsättningen uppgick till 1.467 miljoner kronor (1.422). Andelen egen regi av nettoomsättningen uppgick till 67 (62) procent.

Rörelseresultatet blev 86 miljoner kronor (73).

Ebita uppgick till 105 miljoner kronor (86) motsvarande en marginal på 7,2 (6,1) procent 

Justerad ebita, vilket exkluderar jämförelsestörande poster, minskade till 109 miljoner kronor (110) och justerad ebita-marginal uppgick till 7,4 (7,7) procent.

Ambea AMBEA -0,83% Dagens utveckling har beslutat att anpassa sin administrativa kostnader som ett led att förbättra lönsamheten samt bibehålla konkurrenskraft. Det framgår av kvartalsrapporten.

Åtgärderna kommer att ha en begränsad resultateffekt under 2018 men Ambea räknar en besparing med full effekt från 2019 på cirka 30 miljoner kronor.

Åtgärderna består bland annat av att öka effektiviteten genom digitalisering och automatisering av administrativa rutiner, heter det.

Under första kvartalet låg det justerade ebita-resultatet på samma nivå som motsvarande period i fjol medan marginalen sjönk till 7,4 procent (7,7).

"Medan vi ser stärkt marginal inom äldreomsorgen på grund av god beläggning och låga uppstartskostnader under kvartalet, har lönsamheten inom Nytida och Heimta minskat", kommenterar vd Fredrik Gren.

Vidare har kalendereffekter haft en marginell negativ påverkan på resultatet jämfört med samma period föregående år. Påsken har påverkat resultatet negativt med cirka 4,5 miljoner kronor medan lägre kostnader i januari i år har haft en positiv påverkan.


Innehåll från FujitsuAnnons

Så ser den framtida intelligenta arbetsplatsen ut

Det pågår ett skifte i hur vi ser på kontorsarbetsplatser och de flesta är överens om är att utvecklingen påskyndats dramatiskt av pandemin. En arbetsgivare behöver säkerställa att en arbetsmiljö uppmuntrar frihet, flexibilitet och mobilitet. Det japanska företaget Fujitsu är idag en ledande expert inom IT för arbetsplatser för både privat och offentlig sektor.

– Vi har en gigantisk kundbas och har därför lärt oss varje kundkategoris behov. Med vår bredd i portföljen ser vi till att allt bara fungerar. Få aktörer har kommit så nära slutanvändaren i kombination med att ha kvar den globala styrkan. I Sverige är det ofta antingen eller, men här är vi unika, säger Viktoria Granqvist, Head of Delivery för Fujitsu IT-tjänster.  

Organisationers behov förändras på grund av pandemin

Även om det i Sverige tidigare funnits en viss typ av distansarbete går det inte att komma ifrån att företag tvingats tänka om drastiskt i samband med pandemin. När flera nödgats att arbeta från hemmet har det varit avgörande att kunna göra det på ett effektivt sätt. Rätt digitala verktyg är en nyckel för att kunna hantera de förändringar som distansarbete kräver.

Fujitsu är enligt analysföretaget Gartner en av ledarna inom arbetsplatstjänster och arbetar globalt med allt från stora detaljhandels-kunder och banker till tillverkningsföretag och erbjuder en verklighet där medarbetarna kan jobba var, när och hur de vill.    

– Vi jobbar med alla slags IT-tjänster och med våra verktyg klarar företag att jobba från vilket ställe som helst. Vi kliver in där det finns behov, allt ifrån att se till att datorn har den senaste säkerhetsuppdateringen till att säkerhetsställa att informationen är skyddad och att hårdvaran eller mobiltelefonen är kompatibel med de program som används. Vår målbild är att allting alltid ska fungera utan några problem, berättar Viktoria Granqvist.

Framtidens arbetsplats kräver effektivt flöde av information

Tillsammans med IDC har Fujitsu gjort en undersökning om hur den framtida intelligenta arbetsplatsen kommer att se ut i Sverige. Resultatet visar att det är avgörande med rätt värderingar men också att få informationen att flöda på ett effektivt sätt.

– Unga som kommer in i arbetslivet idag har alltid använt sig av appar. De förväntar sig att det ska vara lika lätt kunna kommunicera på arbetsplatsen som med kompisarna och för detta krävs nya IT-verktyg. I undersökningen ser vi att många nordiska företag lyfter just behovet av digitalisering och kontinuerligt lärande för att använda nya verktyg.   

– Tidigare har kontoret varit den stora identiteten, idag krävs det mer av företagskulturen. Man behöver gå bort ifrån de materiella symbolerna och lägga fokus på det immateriella och bli mer värdebaserad. Det kräver förändrat ledarskap och nya sätt att mäta medarbetarnöjdhet. En jämlik organisation behövs där alla medarbetare bidrar till företagets värde på ett tydligt sätt, avslutar Viktoria Granqvist.

Mer information om Fujitsu

Fujitsu är ett av Sveriges bredaste IT-tjänsteföretag med 650 medarbetare i Sverige som hjälper företag och organisationer att utveckla sin verksamhet med IT och digitalisering. Fujitsu är det enda globala, japanska IT-företaget, med 129 000 medarbetare i 100 länder. Kombinationen av global styrka och lokal närvaro gör att Fujitsu kan följa svenska kunder ut i världen.  

Mer information om Fujitsu och Work Life Shift

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?