Ambassadör: Kränkningar mot kineser är rasism

Kineser i Sverige utsätts för kränkningar i spåren av det nya coronaviruset. Kinas Sverigeambassadör Gui Congyou är tydlig med att samhället måste markera.

”Det är rasism”, säger han.

Kinas Sverigeambassadör Gui Congyou.
Kinas Sverigeambassadör Gui Congyou.Foto:Jack Mikrut

En 13-årig pojke på en skola i Malmö blev slagen, kallad för ett ”coronavirus” och en ”smittspridare”, berättar hans mamma för TT.

En restaurang som talade om att personer med kinesiskt ursprung inte är välkomna har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen.

Det Kinesiska riksförbundet i Sverige uppger att ett tjugotal kineser hört av sig de senaste veckorna och berättat om olika händelser där de känt sig illa behandlade med anledning av coronaviruset.

”Vi har också fått berättat för oss från kineser i Sverige att de diskrimineras på grund av virusutbrottet”, säger Sverigeambassadören Gui Congyou när han tar emot på den kinesiska ambassaden i Stockholm.

Vittnesmål har kommit från barn med kinesisk härkomst om att deras skolkamrater, och ibland även lärare, sagt att man inte ska röra vid kineser, enligt ambassadören.

”Det som händer är beklagligt och bedrövande. Det är rasism.”

Gui Congyou kräver att samhället markerar mot diskriminering och nämner Italien som ett positivt exempel. Fyra regionala guvernörer uppmanade nyligen barn som kom tillbaka från Kinaresor att stanna hemma från skolan i två veckor. Det fick premiärminister Giuseppe Conte att ryta ifrån och säga att guvernörerna inte hade mandat för sådana åtgärder och att inget rättfärdigade att sprida sådan rädsla.

”Sverige är ett väldigt öppet land och vi hoppas att de människor som ligger bakom detta tar lärdom av sina misstag och blir mer öppna och inkluderande mot lokala kineser”, säger Gui Congyou.

TT: Hur ska samhället hantera detta?
”Jag uppmanar svenskar i allmänhet att fördöma den här rasismen och uttryckligen säga ifrån. I Sverige är rasism olagligt, och jag hoppas att den svenska allmänheten öppet kan deklarera sitt motstånd mot sådana olagliga beteenden.”

Även lärare och föräldrar har en skyldighet att prata med barn om vikten av att vara rationell och inkluderande i sitt bemötande, säger ambassadören. I andra länder har personer med asiatiskt ursprung också vittnat om diskriminering, och som en motreaktion har asiater i Frankrike skapat hashtaggen JeNeSuisPasUnVirus (Jag är inte ett virus).

Det nya coronaviruset slår också mot företag i Kina, som tvingas hålla stängt. När Gui tar upp ämnet håller han en skarp ton mot Sverige.

”Effekterna av det här utbrottet visar att när Kina går bra så gör även andra länder i världen det. När man skadar Kinas intressen så skadar man också sina egna intressen. Det här gäller särskilt för Sverige, ett land som ekonomiskt är väldigt nära sammanflätat med Kina. Förlusten kan till och med vara stor.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AditsoAnnons

De skapar en bekymmersfri applikationsdrift

Aditso löser upp IT knutar, vi knyter ihop lösa trådar och vi binder ihop många olika kontakter.
Aditso löser upp IT knutar, vi knyter ihop lösa trådar och vi binder ihop många olika kontakter.

Aditso är bolaget med djup kompetens inom drift av affärskritiska applikationer vars konsulter brinner för nyskapande och effektiva tekniker. Tillsammans skapar de en fungerande och modern hybridlösning där kundens applikationer alltid skall vara tillgängliga överallt för alla medarbetare. 

Aditsos affärsidé är applikationsdrift. Det innebär att leverera ett helhetsansvar för att kundens applikationer fungerar optimalt. Målet är att leverera en stabil, funktionell och säker lösning med hög prestanda där kunden inte behöver lägga resurser på tekniska detaljer. 

Det finns många ord i omlopp som är heta just nu; AI, Machine learning, Digitalisering med flera. Men för de flesta företag spelar dessa ord ingen roll. De sitter med tunga investeringar i affärssystem som inte är anpassade för en modern arbetsplats. De har ett omedelbart problem som kräver en omedelbar lösning. Hur kan de få sina tidigare investeringar att fungera som en ny molnapplikation, men samtidigt prestera som det tunga affärssystem det faktiskt är?

Optimerad applikationsdrift

Genom att samla investeringar i form av program och funktioner hos en partner med drift i molnet skapas både en tillgänglighet och trygghet som gör att kunden kan fokusera på det de gör bäst med fungerande applikationer. Aditso har utvecklat tjänster anpassade efter kundernas unika behov och levererar från egna datacenter i Sverige där kunden har tillgång till svensk support. På så sätt kan Aditso ”omdigitalisera” befintliga program så att de upplevs som en modern molnapplikation.

– Vår teknik presterar för att vara användarvänlig, kundtillvänd, smidig att använda och vi säkerställer att kunden får support när det behövs. Aditso tillhandahåller en sammanhållen produkt för drift, support, förvaltning och utveckling av kundens applikationsdrift. Kundens upplevelse skall vara att allt fungerar, säger Hans Hjalmarsson, konsult och delägare i Aditso.

Aditso prioriterar samarbete för att få en fungerande helhet. 

– Det är viktigt för oss att hjälpa till med tekniska utmaningar och sy ihop applikationskartan. Vi har ett helhetsansvar i leverans till kund, fortsätter Hans Hjalmarsson.

Tillgänglig Servicedesk

Att placera driften av sina applikationer i molnet genererar tillgänglighet, kontroll och skalbarhet. Aditso levererar en stabil och funktionell lösning där användarna alltid ska ha någon att vända sig till för support.

– Vi är en partner som månar om kunden. Det är inte vår teknik som är det viktigaste för oss utan det är att kundens applikationer fungerar och att användaren av kundens applikationer alltid ska känna sig omhändertagen, säger Hans.

Om oss

Aditso är ett ägarlett företag med fokus på kundens behov av säkra och alltid fungerande systemlösningar. Våra konsulter har lång erfarenhet av lösningar för säker och funktionell applikationsdrift. Vi uppdaterar våra lösningar löpande med den senaste tekniken. Vi kompetensutvecklar organisationen i takt med behoven.

www.aditso.se

Mer från Aditso

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Aditso och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?