1515

Amazons köp av anrikt filmbolag ger tillgång till James Bond

E-handelsjätten Amazon förvärvar det klassiska filmbolaget MGM. Bolagets näst största förvärv genom tiderna ger Amazons strömningstjänst tillgång till en katalog med klassiska filmer som James Bond-serien.

Foto:Michael Sohn

Förvärvet som meddelades på onsdagen är det näst största i Amazons AMZN -0,02% Dagens utveckling historia. MGM köps till en prislapp om knappt 8,5 miljarder dollar eller 70,5 miljarder kronor inklusive skulder. Det brädas bara av förvärvet av livsmedelskedjan Whole Foods 2017.

Amazon handlades upp något i den inledande onsdagshandeln på Wall Street, i stort sett i linje med Nasdaqs kompositindex.

MGM:s intäkter sjönk med 3 procent förra året till 12,4 miljarder kronor när coronapandemin satte käppar i hjulet för så väl lanseringen som produktionen av nya filmer. Rörelseresultatet var dock positivt på knappt 2,6 miljarder kronor.

Amazon har byggt sin grund som en dominerande spelare inom e-handel på USA-marknaden. 

På senare år har bolaget diversifierat verksamheten med fler tjänster. Det inkluderar bland annat prenumerationstjänsten Amazon Prime som bland annat ger kunder tillgång till strömning av tv och film.

I och med förvärvet sätter Amazon klorna i rättigheterna till filmklassiker som ”Singin' in the rain” och Rocky-filmerna. MGM äger också rättigheterna till James Bond-filmerna. 

Den senaste filmen i serien om den brittiske agenten drog in 7,3 miljarder kronor världen över. En uppföljare ska släppas till hösten efter att ha skjutits upp flera gånger under pandemin.

MGM:s djupa katalog med filmtitlar kan fungera som ett dragplåster till Amazons strömningstjänst. Konkurrensen på marknaden har hårdnat betydligt de senaste åren.

”Det stora finansiella värdet i den här affären är skattkistan av immateriella tillgångar i den djupa katalog som vi tänker omvärdera och utveckla tillsammans med MGM:s talangfulla team”, säger Mike Hopkins, ansvarig chef för Amazon Prime och Amazon Studios, i ett uttalande.

Amazon Prime passerade nyligen 200 miljoner betalande användare. Hur många av dem som har lockats av utbudet av filmer och tv för strömning är dock oklart eftersom tjänsten framför allt ger tillgång till snabbare och billigare frakt av varor som säljs via bolagets e-handelsplattform.

Det försvårar jämförelser med andra, mer renodlade strömningstjänster. Bland dem är Netflix NFLX -1,6% Dagens utveckling fortfarande störst med över 207 miljoner prenumeranter. Underhållningsjätten Disneys tjänst, Disney+, passerade 100 miljoner användare i början av året.

Även klassiska tv-bolag som HBO och andra techjättar som Apple konkurrerar om de digitala tittarnas uppmärksamhet. Både är dock klart mindre spelare.

Det rör sig annars ordentligt på den amerikanska tv-marknaden. Redan före beskedet om Amazons förvärv av MGM hade transaktioner till ett värde av 232 miljarder dollar ägt rum bara i år enligt data som brittiska Financial Times tagit del av.

En faktor bakom det höga tempot är att telekomsektorn börjat överge sina mediegrenar.

Förra veckan meddelade jätten AT&T att mediebolaget Warner Media ska slås ihop med tv-bolaget Discovery för att skapa ett nytt mediebolag med ett börsvärde som uppskattas till uppemot 150 miljarder dollar. 

Tidigare i år sålde sektorkollegan Verizon sin mediedel till riskkapitalbolaget Apollo Global Management.


Innehåll från CrunchfishAnnons

Digital Cash säkrar digitala betalningar

I Sverige sker under 10 procent av alla transaktioner med fysiska kontanter. Digitala betaltjänster dominerar men kräver att uppkoppling och betalservrarna fungerar. En robust lösning bör vara oberoende av nätet. Det är här Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash kommer in.

Digital Cash har kontanternas styrka i digital form och fungerar alltid. Oavsett var man befinner sig eller om nätverk tillfälligt saknas så erbjuds en driftsäker lösning där man kan betala offline. Digital Cash skapar trygghet för företag och konsumenter genom en digital betallösning som de alltid kan lita på. 

– I ett hållbart samhälle måste man planera för scenarios där inte allt fungerar. Digital Cash ger en försäkran om att digitala betalningar alltid kan genomföras, säger Joachim Samuelsson, VD Crunchfish.

Fungerar med alla digitala betallösningar

Systemet bakom en digital betallösning är komplext och innehåller många olika komponenter. Det är en utmaning att skapa betaltjänster som har hög tillgänglighet och robusthet. Finansinspektionen har nyligen kallat bankerna till möte för att diskutera hur avbrott i Swish ska hanteras för att försäkra att tjänsten har hög tillgänglighet. Digital Cash är en naturlig lösning för att skapa driftsäker digital betalning.

Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash konkurrerar inte med digitala betallösningar utan är en viktig pusselbit för att bidra till en ökad robusthet och tillgänglighet för de lösningar som redan finns.

– Digital Cash kompletterar alla andra betallösningar. Vår lösning ger robusthet som implementeras i själva betaltjänsten. Vi finns för att man alltid ska kunna betala tryggt med den betalösning som man föredrar, oavsett vem och var man är, säger Joachim Samuelsson.

Säker arkitektur i två steg

Crunchfish Digital Cash är ett komplement till alla olika betaltjänster, antingen i mobilen eller på ett kort. Lösningen bygger på ett system som delar upp betalningsförfarandet i två steg som gör betalningen möjlig att genomföra offline på ett säkert sätt. Betalaren har ett Digital Cash-konto som senare debiteras. Kontot kan inte övertrasseras och registrerar all betalningshistorik. 

Tävlar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling

Crunchfish deltar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling – Betaltjänster för alla. Tjänsten möjliggör att Swish fungerar i hela landet även där mobiltäckning saknas och gör att alla människor, företag och föreningar som föredrar just Swish kan lita på att den fungerar eftersom risken för driftstörningar elimineras. PTS fattar beslut om vilka sökande som får finansiering att genomföra sitt projekt i juni 2021.

Om Crunchfish 

Crunchfish är ett fintech-bolag och teknisk pionjär med patentsökt Digital Cash-lösning som använder en betalprocess i två steg, först clearing offline följd av online settlement. Crunchfish Digital Cash plånbok gör digital betalning robust och oberoende av nätet. Den är exceptionell flexibel och kan användas med alla typer av betalningslösningar. Crunchfish är sedan 2016 noterade på Nasdaq First North Growth Market med huvudkontor i Malmö och med representation i Indien.

Crunchfish.com/digital-cash 

 

Mer från Crunchfish

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Crunchfish och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?