1515
Annons

Amazons köp av anrikt filmbolag ger tillgång till James Bond

E-handelsjätten Amazon förvärvar det klassiska filmbolaget MGM. Bolagets näst största förvärv genom tiderna ger Amazons strömningstjänst tillgång till en katalog med klassiska filmer som James Bond-serien.

Foto:Michael Sohn

Förvärvet som meddelades på onsdagen är det näst största i Amazons historia. MGM köps till en prislapp om knappt 8,5 miljarder dollar eller 70,5 miljarder kronor inklusive skulder. Det brädas bara av förvärvet av livsmedelskedjan Whole Foods 2017.

Amazon handlades upp något i den inledande onsdagshandeln på Wall Street, i stort sett i linje med Nasdaqs kompositindex.

MGM:s intäkter sjönk med 3 procent förra året till 12,4 miljarder kronor när coronapandemin satte käppar i hjulet för så väl lanseringen som produktionen av nya filmer. Rörelseresultatet var dock positivt på knappt 2,6 miljarder kronor.

Amazon har byggt sin grund som en dominerande spelare inom e-handel på USA-marknaden. 

På senare år har bolaget diversifierat verksamheten med fler tjänster. Det inkluderar bland annat prenumerationstjänsten Amazon Prime som bland annat ger kunder tillgång till strömning av tv och film.

I och med förvärvet sätter Amazon klorna i rättigheterna till filmklassiker som ”Singin' in the rain” och Rocky-filmerna. MGM äger också rättigheterna till James Bond-filmerna. 

Den senaste filmen i serien om den brittiske agenten drog in 7,3 miljarder kronor världen över. En uppföljare ska släppas till hösten efter att ha skjutits upp flera gånger under pandemin.

MGM:s djupa katalog med filmtitlar kan fungera som ett dragplåster till Amazons strömningstjänst. Konkurrensen på marknaden har hårdnat betydligt de senaste åren.

”Det stora finansiella värdet i den här affären är skattkistan av immateriella tillgångar i den djupa katalog som vi tänker omvärdera och utveckla tillsammans med MGM:s talangfulla team”, säger Mike Hopkins, ansvarig chef för Amazon Prime och Amazon Studios, i ett uttalande.

Amazon Prime passerade nyligen 200 miljoner betalande användare. Hur många av dem som har lockats av utbudet av filmer och tv för strömning är dock oklart eftersom tjänsten framför allt ger tillgång till snabbare och billigare frakt av varor som säljs via bolagets e-handelsplattform.

Det försvårar jämförelser med andra, mer renodlade strömningstjänster. Bland dem är Netflix fortfarande störst med över 207 miljoner prenumeranter. Underhållningsjätten Disneys tjänst, Disney+, passerade 100 miljoner användare i början av året.

Även klassiska tv-bolag som HBO och andra techjättar som Apple konkurrerar om de digitala tittarnas uppmärksamhet. Både är dock klart mindre spelare.

Det rör sig annars ordentligt på den amerikanska tv-marknaden. Redan före beskedet om Amazons förvärv av MGM hade transaktioner till ett värde av 232 miljarder dollar ägt rum bara i år enligt data som brittiska Financial Times tagit del av.

En faktor bakom det höga tempot är att telekomsektorn börjat överge sina mediegrenar.

Förra veckan meddelade jätten AT&T att mediebolaget Warner Media ska slås ihop med tv-bolaget Discovery för att skapa ett nytt mediebolag med ett börsvärde som uppskattas till uppemot 150 miljarder dollar. 

Tidigare i år sålde sektorkollegan Verizon sin mediedel till riskkapitalbolaget Apollo Global Management.


Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?