1515
Annons

Amazon gynnas när försvaret slopar omstritt miljardkontrakt med Microsoft

E-handelsjätten Amazon gynnas när USA:s försvarsdepartement drar tillbaka ett omstritt jättekontrakt.

Det handlar om motsvarande 86 miljarder kronor.

Foto:Michel Spingler/Mark Kauzlarich

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från JungheinrichAnnons

Jungheinrich bidrar till den cirkulära ekonomin – med klimatsmarta truckar

Leasingperioden på en truck är normalt 5-7 år. Jungheinrich:s två fabriker för rekonditionering säkerställer att livslängden för en truck fördubblas vilket är en vinst för såväl miljö som plånbok.

Ledande intralogistikleverantören Jungheinrich startade upp sin unika, industriella rekonditioneringsverksamhet 2006. Idag renoveras ungefär 7 000 truckar om året i fabrikerna i Dresden, Tyskland och Ploiesti, Rumänien.

– Vi är ensamma i branschen om att ha dedikerade fabriker för begagnade truckar. Det har verkligen varit en framgångssaga, berättar Jacob Trevett, Sales Director Rental & Used, på Jungheinrich.

Betydligt skonsammare för miljön

Rekonditioneringsprocessen utförs i sex steg enligt en standardiserad metod där man demonterar trucken, byter ut slitna komponenter, bygger ihop och lackerar om trucken. Varje steg genomgår dessutom rigorösa kvalitetskontroller. Resultatet är en begagnad truck med i princip samma prestanda som en ny – men betydligt skonsammare för miljön.

– Vi siktar på att bli en CO2-neutral verksamhet. Med rekonditionering av begagnade truckar bidrar vi till en cirkulär ekonomi och sparar därmed stora mängder koldioxid, om man jämför med nyproduktion. Och man får i princip en ny truck, berättar Jacob Trevett.

Här kan du se hur en rekonditionering går till 

Samma garanti som en nyproducerad truck

Ytterligare en stor fördel med att hyra eller köpa en begagnad truck är kostnaden, som blir upp till 30 procent lägre än vid nyproduktion – och garantin är alltid densamma, understryker Jacob Trevett.

– Användaren får exakt samma trygghet som vid köp av en ny truck, både när det gäller kvaliteten och villkoren. Vi erbjuder fullservice och 12 månaders garanti. 

94 procent återanvänds

Tack vare storskalig rekonditionering av truckar återanvänds idag 94 procent av truckarna. 

– Vi betraktar en rekonditionerad truck som en ny – fast till ett lägre pris, avslutar Jacob Trevett.

Läs mer här 

Om Jungheinrich 

Jungheinrich är en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich erbjuder allt från en enstaka truck till stora nyckelfärdiga lager. Jungheinrich är expert på kundanpassade intralogistiklösningar i linje med konceptet Industry 4.0.

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Energistrid att vänta på dagens EU-möte

När och hur kan EU införa någon form av pristak på gas för att hantera energikrisen?

Heta diskussioner väntar vid dagens informella toppmöte i Prag.

Foto:Michael Sohn

En lång rad medlemsländer i främst södra och östra Europa har länge krävt att EU enar sig om ett allmänt pristak på gas för att pressa ned energipriserna. Bjässen Tyskland har hittills sagt nej – men har sedan beslutat om ett eget pristak på hemmaplan, vilket väckt upprörda känslor.

I ett brev dagens informella toppmöte signalerar emellertid EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att hon nu är redo för ett pristak, åtminstone tillfälligt.

”Jag föreslår att vi arbetar tillsammans med medlemsstaterna för att utveckla ett ingrepp som begränsar priserna på naturgasmarknaden”, skriver von der Leyen.

Statsminister Magdalena Andersson (S) räknar med tuffa samtal, även om några beslut inte ska fattas i dag.

”Den här typen av möten, som är lite friare, brukar kunna göra att man ändå flyttar framåt diskussionen och det ser jag framför mig. Alla åtgärder för att minska sammankopplingen mellan gaspriserna på världsmarknaden och elpriserna är bra för Sverige eftersom de höga gasberoende elpriserna i Tyskland påverkar inte minst södra Sverige”, säger Andersson på väg in till mötet.

Samtidigt låter hon mer skeptisk till om åtgärderna leder till att klimatambitionerna tonas ned för mycket.

”Det är klart att det är bekymmersamt. Vi vet att vi behöver bli mer oberoende av utländska fossila bränslen. Men sedan kommer det säkert att vara en diskussion om precis när ska utsläppen ske: ska man göra mer utsläpp nu och mindre i framtiden? Där får vi följa utvecklingen noga”, säger statsministern.

EU-kommissionärer som inremarknadsansvarige Thierry Breton och ekonomiansvarige Paolo Gentiloni har redan börjat tala om nya gemensamma upplåningar för att finansiera åtgärderna.

Det gillas inte av statsministern.

”Det är dåligt”, fastslår Andersson kort.

I stället konstaterar hon att det fortfarande finns pengar kvar i de fonder som lånades upp under coronakrisen.

”Där har vi ju faktiskt resurser som kommer att hjälpa länderna”, säger Andersson i Prag.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera