1515

Almi: Jämställda styrelser har bättre lönsamhet och omsättning – oavsett bransch

Almis årliga kartläggning av svenska styrelser visar att utvecklingen mot jämställdhet går långsamt. Trots forskning som visar att jämställda styrelser är mer effektiva.

 ”Vi behöver öka förståelsen för hur viktigt ett aktivt styrelsearbete med rätt kompetenser är för ett bolags utveckling”, säger Britta Burreau, vd för Almi Företagspartner.

Britta Burreau, vd Almi Företagspartner och Anna Lundmark Lundbergh, vd Almi Värmland jobbar för mer jämställda bolagsstyrelser.
Britta Burreau, vd Almi Företagspartner och Anna Lundmark Lundbergh, vd Almi Värmland jobbar för mer jämställda bolagsstyrelser.

Almi sammanställer årligen en rapport där de kartlägger antalet kvinnor som sitter i bolagsstyrelser. I den senaste rapporten framgår det att utvecklingen till fler jämställda styrelser är långsam.

”Vi behöver öka förståelsen för hur viktigt ett aktivt styrelsearbete med rätt kompetenser är för ett bolags utveckling. En jämställd styrelse är en viktig del i detta för att få bredden av kompetenser och erfarenhet. Och vi vet att jämställdheten ökar då man rekryterar in nya ledamöter”, säger Britta Burreau, vd för Almi Företagspartner.

För kartläggningen används Jämställdhetsmyndighetens definition av en jämställd styrelse där det anses råda en jämn könsfördelning då andelen kvinnor respektive män är 40 till 60 procent eller jämnare.

Den första kartläggningen som Almi gjorde var 2013, då 13 procent av de undersökta bolagen hade en jämn könsfördelning. År 2021 har 15 procent av bolagen en jämställd styrelse. 

”Det här är en trögrörlig materia. Företag byter sällan styrelseledamöter och när man väl byter rekryterar man ofta i befintliga nätverk och tidigare kontakter. Det är mindre vanligt att våga utmana genom att söka i helt andra miljöer och strukturer.”

Årets kartläggning kompletterades med en undersökning som visar att företag med jämställda styrelser har en högre lönsamhet och omsättning än övriga företag.

Studien undersökte cirka 43.000 svenska aktiva aktiebolag, både noterade och onoterade, med minst två styrelseledamöter och minst fem anställda och/eller 5 miljoner eller mer i omsättning. 

”Det intressanta vi kan se är att företag som har en jämn könsfördelning i sin styrelse också har högre lönsamhet och högre omsättning än bolag med ojämn könsfördelning. Det säger något om förmågan att ta till sig diversifierad kunskap och erfarenheter”, säger Malin Malmström, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, som genomförde undersökningen.

Genom rapporten visar Malin Malmström hur kompositionen av en styrelse påverkar ett bolags effektivitet.

”Det har pågått en debatt kring bolagsstyrelsers kompositioner och vad den har för betydelse för bolagens effektivitet vilket många resonerar olika om. Den här rapporten visar att det handlar om effektiviteten i bolag, att man uppnår en högre effektivitet om man har en mer könsdiversifierad styrelse. Vi hoppas att dessa resultat kan motivera till att påskynda den utveckling vi behöver se.”

Initiativtagare till undersökningen är Anna Lundmark Lundbergh, vd för Almi Värmland. Hon menar att rapporten kan vara det som behövs för att vi ska komma ännu längre.

”Malin Malmströms rapport visar att jämställda styrelser har bättre lönsamhet och omsättning, oavsett bransch, kön på vd eller antal anställda. Vi och de företag som vi investerar i upplever en enorm skillnad i arbetet när styrelsen är jämnt könsfördelad och man har rätt kompetens runt bordet. Nu visar även siffrorna det vilket behövs för att utvecklingen ska kunna ta fart.”

Jämställdhetsfrågan är viktig även för Almi Företagspartners själva. Britta Burreau förklarar att det är ett perspektiv som ofta finns med.

”Frågan har hög prioritet både i vår egen organisation och i arbetet med våra kunder. Vi har ett tydligt uppdrag och tydliga mål som innebär att vi ska bidra till ökad jämställdhet i näringslivet. Vår utgångspunkt är att jämställdhet bidrar till att företag blir konkurrenskraftigare och till ökad tillväxt och lönsamhet. Dessutom förbättrar det företagets image och attraktionskraft.”

 

 


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?