1515

Almega välkomnar beskeden om sänkt anståndsränta - ”mycket klokt beslut”

Den kritiserade räntan på företagens skatteanstånd bör sänkas, anser finansutskottet. Samtidigt pausar Skatteverket företrädaransvaret som innebär att vd eller styrelseledamöter personligen kan krävas på bolagets skatteskulder. 

Foto:CHRISTINE OLSSON / TT, CHRISTINE OLSSON

Näringslivets massiva kritik mot anståndsräntan har fått gehör bland partierna i finansutskottet som är eniga om att den bör sänkas. Regeringen kommer nu att bereda ett förslag om en lägre ränta. 

”Jag hade förväntat mig det här i krispaketet som presenterades på onsdagen. Räntesatsen är på tok för hög, så detta är ett mycket klokt beslut av finansutskottet”, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega. 

Vad betyder sänkningen för företagen?
”Jag skulle säga att den betyder att de möjligen överväger att gå den här vägen med uppskov, under förutsättning att det blir en väldigt låg räntesats. En räntenivå på 6,6 procent tar man inte in i kalkylen över huvud taget.”

Det var i regeringens första krispaket som man presenterade förslaget om möjligheten att få skjuta upp tre månaders skatteinbetalningar som längst i 12 månader. Räntan, inklusive anståndsavgift, landar då på 6,6 procent per år. 

”Alla åtgärder som syftar till att stärka företagens likviditet är bra åtgärder. Därför har osäkerheten kring anståndsräntan varit problematisk”, säger Andreas Åström. 

Bakgrunden till den höga räntenivån är att man utgått från lagen om tillfälligt anstånd som stiftades 2009 i samband med finanskrisen, då ränteläget var högre. Nu väntas alltså anståndsräntan inom kort att justeras ned. 

En annan positiv nyhet på anståndsfronten är att Skatteverket pausar tillämpningen av så kallat skatterättsligt företrädaransvar. 

Företrädaransvaret innebär att företrädaren för ett bolag, ofta vd eller styrelseordförande, personligen kan krävas på företagets skatteskulder under vissa omständigheter.

Om företaget inte kan betala skatteskulden måste företrädaren ansöka om konkurs eller rekonstruktion senast på förfallodagen. Missar man detta landar skulden på företrädaren, som då hamnar i en brutal skuldfälla privat.  

”De lägsta summorna jag ser när jag tittar på domar är runt 150.000 kronor, men det kan handla om skatteskulder upp till flera miljoner kronor”, säger Patrick Krassén, skatterättslig expert på Företagarna och fortsätter: 

”I värsta fall resulterar det i personlig konkurs. Effekterna är ganska hårda.”

Nu meddelar Skatteverket man pausar tillämpningen på anstånd som beviljats till följd av pandemin. 

”Det är ett lugnande besked. Eftersom lagstiftaren varit generös och låter företag ansöka om anstånd även efter förfallodagen, kommer Skatteverket inte att ansöka om företrädaransvar”, säger Patrick Krassen.  

Samtidigt gäller det att komma ihåg att företrädaransvaret gäller som övriga månader då skatten ska betalas in som vanligt, påpekar han. 

”Låt säga att man söker retroaktivt anstånd för januari, februari och mars. Om man har en viss omsättning och anställda måste man fortfarande betala in skatt för efterföljande månader, annars riskerar man att påföras företrädaransvar.”


Innehåll från Apper SystemsAnnons

Därför använder Nordens största restauranghus Apper för en mer effektiv verksamhet

UMOE Restaurants är Nordens största restauranghus och driver bland annat Starbucks, Peppes Pizza, TGI Fridays och Blender. För stora restaurangverksamheter som denna med många försäljningsställen krävs det att system är stabila och fungerar smidigt både för personal, kunder och driftansvariga. Till hands har UMOE it-specialisterna Apper som hjälper restauranghuset att effektivt driva verksamheten med hjälp av integrerade system – så här funkar det.

Apper förser UMOE Restaurants med kassasystem, beställningssystem och affärssystem som är integrerade med varandra där all data samlas på en central databas. Alla restauranger och försäljningsställen är sammankopplade vilket gör att allt som säljs registreras direkt på en och samma plats. På så sätt kan du i realtid se vilka produkter som säljer bra och även fatta snabba beslut om något behöver förändras. Aktuella försäljningsrapporter är samlat på ett ställe och du kan ha full koll på försäljningen var du än är. Dessutom behövs bara en driftansvarig som enkelt kan följa alla restaurangers statistik via en app i telefonen. 

Henry Karlsen är it-direktör och driftansvarig på UMOE Restaurants och är mycket nöjd med Appers lösningar.

– Med Appers system får jag snabbt en översikt över hela verksamheten i min telefon. För oss är det viktigt att reducera kostnader och då måste vi förenkla våra arbetsprocesser. Vi automatiseras mer vilket gör att mänskliga fel minskar och det sparar både tid och pengar. Systemen gör dessutom arbetsuppgifterna enklare för våra medarbetare, säger han. 

Smidigt och snabbt med integrerade system

Integrationen av systemen är till stor nytta när man ska utveckla eller uppdatera dem. Nya versioner kan ofta göra system instabila men tack vare Appers förmåga att kontinuerligt göra nya förbättringar påverkas inte driftkvaliteten. Så fort en ny version läggs ut så får alla restauranger och butiker den helt automatiskt när kassan startas. 

Fördelarna med integrationen visas även om en vara exempelvis skulle bli säljstoppad. Då kan du enkelt och snabbt plocka bort den ur systemet hos samtliga restauranger. Det blir en bättre upplevelse för både kunder och personal när systemen fungerar så här smärtfritt. 

– För oss är det viktigt med en partner som ser vad vi kan göra bättre och som kan vara en rådgivare. Apper gör att vi blir mer framtidasäkra och moderna och kan möta de höga kraven som ställs på driftsäkerhet och support, avslutar Henry Karlsen.

Apper gör att UMOE kan effektivisera sina affärsflöden och hjälper dem att expandera. Systemen kan enkelt skalas upp, anpassas och interagera vidare tillsammans med att verksamheten växer, något som ofta är kritiskt för företag som UMOE. I sin tur kan UMOE fortsätta att ständigt förbättra kundservice på sina restauranger. 

Om Apper

Vi på Apper skapar digitala möjligheter och långsiktigt värde för våra kunders affärer. Med strategisk förmåga, kreativitet och passion för teknik bygger vi framtidens lösningar idag. Vår vision är att vara den självklara aktören inom verksamhetskritisk IT i Norden där IBM är den största och mest strategiskt viktigaste partnern.

Läs mer om Apper här 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Apper Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?