1515

Allt fler räknar med evigt låga boräntor

Allt fler räknar med låga räntor under mycket lång tid framöver.

Samtidigt är det vartannat hushåll som både amorterar på lån och sparar för att trygga sin ekonomi.

Jens Magnusson, privatekonom SEB.
Jens Magnusson, privatekonom SEB.

Med hjälp av Demoskop har SEB SEB A +1% Dagens utveckling under flera år frågat svenska hushåll om bland annat ränteförväntningar. I årets undersökning, som utfördes i månadsskiftet april/maj, var det 44 procent som tror att boräntan kommer ligga på högst 3 procent under kommande fem till tio år.

Det är fler jämfört med föregående år, då andelen legat kring 25-30 procent.

Jens Magnusson, privatekonom på SEB, tycker inte att trenden är så konstig.

”Den pågående pandemin och dess negativa påverkan på konjunktur och arbetslöshet gör att centralbanker får svårt att höja räntan framöver. Dessutom är inflationen mycket låg och även av den anledningen lär räntan hållas låg”, säger han.

Drygt var tredje räknar med boräntor i spannet 4-5 procent.

”Det finns också faktorer som borde tala för högre räntor, till exempel att många länder nu måste låna upp enorma summor pengar för att finansiera sina stödpaket”, säger Jens Magnusson.

SEB:s privatekonom anser ändå att hushållen bör gardera sig för ett scenario med högre boräntor.

”Kom ihåg att styrräntor och statslåneräntor inte är samma sak som bolåneräntor. När konjunkturen försämras minskar riskaptiten vilket kan höja både bankernas upplåningskostnader och bolåneräntorna”, säger han.

Jens Magnusson pekar på att riksbanken innan pandemin pratade om en normal styrräntenivå på cirka 2 – 3 procent, vilket skulle innebära boräntor runt 4–5 procents ränta. Undersökningen visar också att var tionde hushåll gör ingenting för att förbereda sig för en framtid med högre boräntor. 54 procent använder både hängslen och livrem genom att amortera samt spara, medan var femte nöjer sig med att amortera på lånen.

Är vi ett land av Bror Duktig-typer?

”Nej, vi är inte överdrivet präktiga. Om man åtar sig ett stort ekonomiskt åtagande som ett bostadslån behöver man också göra sitt bästa för att klara av det.”

”När det nu är unikt låga räntor så bör de allra flesta hushåll ha tillräckliga marginaler för att både spara och amortera”, säger Jens Magnusson som pekar på att Finansinspektionens skärpta regelverk också tvingar en del låntagare att amortera.

Tror du folk sparar tillräckligt?

”Dessvärre visar ett antal undersökningar att det finns många som sparar för lite och som i vissa fall helt saknar sparande och buffert. På individnivå är sparandet ojämnt fördelat mellan olika grupper.”

Drygt hälften får allvarliga problem om boendekostnaderna ökar med 50 procent inom 3 år enligt undersökningen.

”Boendekostnaderna hålls för närvarande nere av mycket låga räntor och energipriser. Helst skulle fler ha möjlighet att klara en 50 procentig ökning utan att få problem”, säger Jens Magnusson.

”För det flesta hyresgäster är det förståeligt att det blir bekymmer om hyran skulle höjas med 50 procent. Hyresgäster har ofta mindre ekonomiska marginaler än de som äger sitt boende och dessutom är hyreslägenheten redan en relativt dyr boendeform i förhållande till yta och standard.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?