Allt fler konsulter slåss om hållbarhetsuppdrag

Näringslivets ökade intresse för hållbarhet gör att kampen hårdnar mellan konsulterna.
”Det märks på konkurrensen att frågan blir viktigare”, säger Stefan Book, vd för konsultfirman Effort.

Hållbarhet har fått stort genomslag i näringslivet och nu efterfrågas allt fler expertkunskaper och konsultuppdrag av företagen.
Hållbarhet har fått stort genomslag i näringslivet och nu efterfrågas allt fler expertkunskaper och konsultuppdrag av företagen.Bild:Hasse Holmberg

I takt med att hållbarhet tas på större allvar både i näringsliv och offentliga verksamheter, så ökar förfrågningarna i Efforts tjänster, enligt Stefan Book.

”Hållbarhet har blivit det moderna affärs- och kvalitetstänkandet. Vill du vara bra eller bäst i branschen så krävs en god förståelse för vad hållbarhet innebär och hur det är möjligt att utveckla just din organisation i en mer hållbar riktning”, säger Stefan Book.

I sin verksamhet märker Stefan Book tydligt att ämnet tas på ett större allvar.

”Många har varit ISO-certifierade inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, men ändå jobbat på ett sätt som kostar pengar och tid utan att ge några större effekter. Nu vill man i allt högre utsträckning nå faktiska effekter i stället för att rapportera för syns skull”, säger han.

Men en hållbar och sund verksamhet kräver långsiktiga investeringar.

”Vår erfarenhet är att det tar år att odla synsätt och arbetssätt som driver en genuint hållbar utveckling, men det är värt det och bygger ditt varumärke inifrån och ut”, säger Stefan Book.

Enligt Stefan Book är dock inte allt guld och gröna skogar för hållbarhetskonsulterna.
”Det blir allt hårdare konkurrens. Många opportunister söker sig också till branschen. Vi har kunder som tidigare har haft konsulter i flera år utan att det har gett resultat. Det skadar branschens rykte”, säger han.

Stefan Book anser också att det finns en uppenbar risk att det går inflation i talet om hållbarhet och att det är något som hotar att underminera ämnet.

”Det finns en tendens att lägga hållbarhet till allt man kommunicerar. För mig handlar det om att utveckla ledarskap och innovationskraft som tillsammans gagnar alla, som gagnar det goda”, säger Stefan Book.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?