1515
Annons

Allt fler konsulter slåss om hållbarhetsuppdrag

Näringslivets ökade intresse för hållbarhet gör att kampen hårdnar mellan konsulterna.
”Det märks på konkurrensen att frågan blir viktigare”, säger Stefan Book, vd för konsultfirman Effort.

Hållbarhet har fått stort genomslag i näringslivet och nu efterfrågas allt fler expertkunskaper och konsultuppdrag av företagen.
Hållbarhet har fått stort genomslag i näringslivet och nu efterfrågas allt fler expertkunskaper och konsultuppdrag av företagen.Bild:Hasse Holmberg

I takt med att hållbarhet tas på större allvar både i näringsliv och offentliga verksamheter, så ökar förfrågningarna i Efforts tjänster, enligt Stefan Book.

”Hållbarhet har blivit det moderna affärs- och kvalitetstänkandet. Vill du vara bra eller bäst i branschen så krävs en god förståelse för vad hållbarhet innebär och hur det är möjligt att utveckla just din organisation i en mer hållbar riktning”, säger Stefan Book.

I sin verksamhet märker Stefan Book tydligt att ämnet tas på ett större allvar.

”Många har varit ISO-certifierade inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, men ändå jobbat på ett sätt som kostar pengar och tid utan att ge några större effekter. Nu vill man i allt högre utsträckning nå faktiska effekter i stället för att rapportera för syns skull”, säger han.

Men en hållbar och sund verksamhet kräver långsiktiga investeringar.

”Vår erfarenhet är att det tar år att odla synsätt och arbetssätt som driver en genuint hållbar utveckling, men det är värt det och bygger ditt varumärke inifrån och ut”, säger Stefan Book.

Enligt Stefan Book är dock inte allt guld och gröna skogar för hållbarhetskonsulterna.
”Det blir allt hårdare konkurrens. Många opportunister söker sig också till branschen. Vi har kunder som tidigare har haft konsulter i flera år utan att det har gett resultat. Det skadar branschens rykte”, säger han.

Stefan Book anser också att det finns en uppenbar risk att det går inflation i talet om hållbarhet och att det är något som hotar att underminera ämnet.

”Det finns en tendens att lägga hållbarhet till allt man kommunicerar. För mig handlar det om att utveckla ledarskap och innovationskraft som tillsammans gagnar alla, som gagnar det goda”, säger Stefan Book.


Bättre mat – men servicen sänker betyget

Matbetyget på Kasten i Stockholm höjs ett snäpp till en mycket stark sjua – men upprepade servicemissar drar ned totalbetyget.

Kasten, Stockholm.
Kasten, Stockholm.Foto:Anna Bredberg

Vid ett återbesök på Kasten en söndag klockan 18.00 har vi tur. Oscarskyrkan bakom oss spelar ett vackert glockenspiel medan solen värmer en attraktiv uteservering som gör restaurangen både större och till ett än mer inbjudande vardagsrum för Östermalms östligare delar. 

Insidan är precis lika trevligt rustik och elegant som vid Di Weekends besök i ­februari och maten är dessutom riktigt god. En laxtartar, förstärkt av en frisk grön sås med ramslök och vackert dekorerad med grönkål och forellrom, inleder den fasta söndagsmenyn på ett friskt och lovande sätt. Även rårakan med löjrom och rödlök från det vanliga à la carte-utbudet smakar utmärkt på klassiskt vis. Tillsammans med trevliga vitlöksbröd bjuds en härlig inledning på måltiden, medan förbipasserande och gäster glatt hälsar på varandra.

Inledningen följs sedan upp av en vällagad kyckling i paprikasås – som också den ingått i det trerätterspaket för 395 kronor som bjuds på veckans sista dag och som ständigt byts ut.

Med undantag för rårakan har lejonparten av rätterna på den vanliga menyn också bytts ut. I vintras klagade vi på att ­maten inte höll samma klass som den gjort på krögarduons Jim Hammargren och ­Jacob Nermarks andra krogar. Därför är det glädjande att kvaliteten lyfts. En quiche, alltså en fransk paj som serveras som ­huvudrätt, är en njutning. Härligt bränd smak från den perfekta degen toppas av en fyllig sälta från pajens ost under ett tak av skinka och sås.

En vegetarisk huvudrätt, med kronärts­kocka tillagad på provencalskt vis, är där­emot lite trist och tjänar kanske som en påminnelse om att krögarna fortfarande arbetar sig mot de höga kulinariska höjder de hör hemma i. Matbetyget höjs ett snäpp till en mycket stark sjua och utvecklingen går åt rätt håll.  

En oxfilé som är både svensk och hängmörad, understryker tyvärr ett problem. Köttet smakar visserligen som det ska. Men av två beställda portioner kommer den ena in blodig, den andra genomstekt. Vi fick aldrig någon fråga om önskad stektemperatur. Från att förrätterna dukats av klockar vi 25 minuter innan det blir dags för huvudrätt. När vi ber om ett glas vitt vin får vi den tjocka vinlistan i handen, utan en kommentar eller ett vägledande förslag. När grannbordet undrar om kycklingen går att få som barnportion blir svaret ett blankt nej. Notan tar också en evighet att få in. Och så vidare.

Här finns mycket att förbättra för en krog som på sin hemsida säger sig representera ett varmt bemötande, generositet och kunskap. 

Desserten är i alla fall riktigt god. Chokladfondanten är härligt rolig i sin essens, där sås med stark kakaosmak från det inre väller ut över en saltig kolasås.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?