1515

Allianspartierna bjuder in Stefan Löfven till samtal

Alliansen bjuder in statsminister Stefan Löfven till samtal i en debattartikel hos Dagens Nyheter. Förhoppningen är att kunna bilda en alliansregering med samarbete över blockgränserna, skriver partiledarna.

Alliansens partiledare bjuder i en debattartikel in statsminister Stefan Löfven (S) till samtal.
Alliansens partiledare bjuder i en debattartikel in statsminister Stefan Löfven (S) till samtal.Foto:TT

Ulf Kristersson (M), Annie Lööf (C), Ebba Busch Thor (KD) och Jan Björklund (L) bjuder in statsminister Stefan Löfven till samtal med ambitionen att bygga en borgerlig regering med samarbete över blockgränserna.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver partiledarna att de nuvarande regeringspartierna fått mindre än en tredjedel av rösterna men att allianspartierna nu vill bygga ett samarbete i riksdagen på kompromisser.

"Några exempel på sådana reformområden kan vara migration, bostadspolitik, förbättrade pensioner och svensk försvars- och säkerhetspolitik. Vi föreslår att dessa samtal äger rum när vi har det definitiva valresultatet", skriver partiledarna.

För närvarande har de rödgröna 144 mandat i rösträkningen medan de borgerliga har 142 mandat och Sverigedemokraterna har 63 mandat.

Även om den slutgiltiga rösträkningen inte skulle ge allianspartierna ett övertag över Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet skriver partiledarna att de vill bilda regering. Därför har de i ett brev till talmannen formellt bett om att sittande regering ska prövas omedelbart efter talmansvalet vid riksdagens öppnande. Partiledarna meddelar också att de kommer att nominera en egen kandidat till talmansvalet.

Samtidigt skjuter de fyra alliansföreträdarna än en gång ifrån sig Sverigedemokraterna, som under dagarna sedan valet öppnat för ett samarbete med Moderaterna och Kristdemokraterna.

"SD och deras väljare ska behandlas med respekt men vi kommer inte bygga regeringsmakten på SD. Alliansen kommer inte låta varken Sverigedemokraterna eller Vänsterpartiet få inflytande över en ny regerings politiska inriktning", skriver de i debattartikeln.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?