1515
Annons

All genomfartstrafik ska förbjudas i centrala Paris

Borgmästaren Anne Hidalgo fortsätter sin djärva kamp för att begränsa bilismen och luftföroreningarna i Paris. Nu vill hon förbjuda all genomfartstrafik i stadens centrala delar, skriver Bloomberg.

Paris borgmästare Anne Hidalgo vill förbjuda all genomfartstrafik i staden. Champs Elysées på bilden hamnar dock utanför förbudszonen.
Paris borgmästare Anne Hidalgo vill förbjuda all genomfartstrafik i staden. Champs Elysées på bilden hamnar dock utanför förbudszonen.Foto:Christophe Ena

Som en av världens hårdast trafikerade städer kämpar Paris sedan många år tillbaka emot trafikstockningar och luftföroreningar. Sedan Anne Hidalgo tillträdde som borgmästare 2014 i den franska huvudstaden har mycket hänt. Samma år infördes till exempel ett system där bilar med udda och jämna registreringsplåtsnummer får köra varannan dag. Hon har även förbjudit äldre dieselbilar, begränsat biltrafiken på flera av stadens större gator, tagit bort biltrafiken helt från Seines flodkanter och byggt åtskilliga kilometer cykelbanor på ytor som tidigare varit reserverade för just bilar.

Nu tar borgmästaren ytterligare ett tungt steg. Redan nästa år vill hon förbjuda all genomfartstrafik i en zon som omfattar stadens kärna. Zonens invånare, personer med funktionsnedsättning, kollektivtrafik, leveranser eller tjänster kommer fortsatt få köra bil in i zonen. 

Åtgärden skulle reducera trafiken med cirka 55 procent. I dag passerar över 100.000 bilar genom den tänkta zonen som kommer att täcka ett område 14 kvadratkilometer, enligt Bloomberg. 

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Huvudskador vanligt bland elsparkcyklister

Många som råkat ut för olyckor med elsparkcyklar har skippat hjälmen och kört alkoholpåverkade, enligt en norsk studie. Resultatet visar även att huvudskador är vanligare bland dem som tar sig fram på elsparkcykel än på vanlig cykel.

Foto:Annika Byrde

Forskare vid Universitetssjukhuset i Oslo har tittat närmare på vilka som sökt vård på deras ortopediska akutmottagning efter olyckor med cykel och elsparkcykel, skriver Dagen Nyheter (DN). Det gällde olyckshändelser som inträffade mellan januari 2019 och december 2020.

Drygt två procent av elsparkcyklisterna i studien bar hjälm och de flesta sökte vård för huvud- och nackskador samt skador på höfter och ben. Bland cyklisterna använde omkring 60 procent cykelhjälm. I den gruppen var det vanligast med skador i armar, axlar och bröstkorg.

Ragnar Ang är vårdenhetsöverläkare på traumaenheten vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Han berättar att den norska studiens resultat stämmer överens med de erfarenheter av elsparkcykelolyckor som finns i Sverige.

”Vi ser en hel del käkfrakturer och svåra ansiktsskador, skador som vi inte riktigt ser bland andra cyklister”, säger han till DN.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera