1515

Alibaba-toppen: ”Mobilen är nästan allt i Kina”

Närmare nio av tio kineser som konsumerar online gör det från sin mobiltelefon.

Det gör mobilen massiv för Kinas e-handlare, konstaterade Alibabas Mei Chen när hon talade på Di:s e-handelsseminarium på tisdagen.

Mei Chen, ansvarig för bland annat modehandeln i norra Europa på den kinesiska e-handelsjätten Alibaba.
Mei Chen, ansvarig för bland annat modehandeln i norra Europa på den kinesiska e-handelsjätten Alibaba.Foto:Joey Abrait

Det var fullsatt på Grand Hotels spegelsal på tisdagen när Di arrangerade en konferens kring e-handeln, dess utmaningar och framtid. 

”Kina har omkring 800 miljoner konsumenter online. Det är större än hela den europeiska populationen”, förklarade Mei Chen, som ansvarar för bland annat modehandeln i norra Europa på Alibaba.

Det ställer stora krav på onlinehandlarna. 

”Det finns inget 'one size fits all' i en marknad som involverar 800 miljoner konsumenter”, sa hon. 

Det skulle i så fall vara vikten av att vara bra på mobilen. Närmare 90 procent av konsumenterna använder nämligen bara sin telefon. 

”Det är massivt. Mobilen är nästan allt i Kina”, sa Mei Chen. 

Hon beskrev Alibaba som en marknadsplats för allt från bilar till heminredning, men sa samtidigt att det är osannolikt att Alibaba skulle erövra Norden på det sättet. 

”Vi är en gren av Kinas konsumentmarknad och den asiatiska marknaden, på så sätt hjälper vi företag att nå ut och växa globalt och få tillgång till de 800 miljoner konsumenter som finns.” 

Förutom Mei Chen deltog bland andra David Hejgaard, regionchef Norden på Zalando och Per Strömberg, vd på Ica-gruppen på seminariet på Grand Hotel. 

Pär Svärdson, VD på Apotea, pratade om att den branta tillväxten sedan starten 2012 bland annat beror på deras stora lager i Morgongåva, där de har 25.000 olika apoteksvaror. Anläggningen i Morgongåva är helt klimatneutral och dessutom Sveriges största solcellsanläggning. 

”Det är svårt att få en relation till kunden på samma sätt som i en fysisk butik. Därför är hållbarhetsfrågor otroligt viktiga för kundlojaliteten”, säger Pär Svärdson. 

Ett problem är all plast som omger förpackningarna när de kommer till lagret på Apotea. 

”Vi har ett antal heltider som bara skär plast och sopsorterar. Vi ska fasa ut de produkter som är inplastade i hårda plasttråg inom ett år”, sa han. 

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel berättade att e-handeln växte med 15 procent under 2018 och att antalet e-handelsföretag har ökat med 100 procent från 2011 till 2018. 

En avgörande faktor för e-handeln är internationaliseringen.

”Varje enskild konsument kan sitta och klicka hem varor från hela världen, det har gett en helt annan spelplan där det helt enkelt inte går att avvika särskilt mycket från de globala priserna”, säger Johan Davidson. 

Behovet av de fysiska butikerna kvarstår, tror han.  

”De fysiska butikerna kommer att bli färre, men det kommer inte att bli någon total butiksdöd”, slår han fast. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?