Annons

Alibaba sålde för 150 miljarder på en förmiddag under kinesiska "Singles Day"

Kinesiska Singels Day överträffar med råge amerikanska shoppinghögtider som Black Friday och Cyber Monday. Redan vid lunch kinesisk tid kunde e-handelsjätten Alibaba konstatera att förra årets försäljningstotal för högtiden hade passerats, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Alibaba hade då sålt för ungefär 150 miljarder kronor.

Alibabas grundare Jack Ma.
Alibabas grundare Jack Ma.Bild:Andrey Rudakov/TT

Eftersom folk förberett sig genom att fylla varukorgarna inför eventet rasade milstolparna in redan efter midnatt. Bara på en dryg timme nådde faktiskt försäljningen 10 miljarder dollar, vilket motsvarar nästan 84 miljarder kronor. Enligt Alibabas blogg alizila.com hade då 92 procent av beställningarna lagts via mobiltelefoner.

Enligt alizila.com har man under shoppinghögtiden även slagit världsrekord i antalet betalningstransaktioner per sekund med toppnoteringen 256.000.

Kinesiska Singles day kan beskrivas som en slags motsats till alla hjärtans dag. Att det firas den 11 november har med själva datumet att göra (11/11) och finns till för de som vill fira att de lever som singlar. Sedan 2009 har dock dagen blivit allt mer av ett shoppingevenemang med Alibaba i fokus, för singlar som vill unna sig själva något.

"Det här är ett stort evenemang för Kina, för den kinesiska ekonomin", sa Joseph Tsai, Ali Babas medgrundare och vice ordförande till Reuters inför försäljningsfesten.

"På Singles Day är shopping en sport, det är underhållning."

Nu är det dock inte bara kineser som shoppar. I år har beställningar kommit in från minst 192 länder, skriver Bloomberg.

Förra året landade Alibabas totala Singles day-försäljning på 17,8 miljarder dollar, motsvarande 149 miljarder kronor. Det är mer de 12,8 miljarder dollar som spenderades i USA under de fyra dagarna som följer på Thanksgiving, då både Black Friday och Cyber Monday äger rum, skriver Bloomberg.

Flera svenska aktörer hänger i år på fenomenet, däribland Elgiganten, Sportamore och Lyko.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?