1515
Annons

Alibaba dömd till mångmiljardböter av Kina

Den kinesiska näthandelsjätten Alibaba, med Ericsson-vd:n Börje Ekholm i styrelsen, döms att betala 18,2 miljarder yuan, motsvarande 23,7 miljarder kronor, i böter av kinesiska tillsynsmyndigheter.

Bötesbeloppet motsvarar 4 procent av Alibabas försäljning 2019, som uppgick till 455,7 miljarder yuan, motsvarande runt 590 miljarder kronor, enligt den statliga nyhetsbyrån Nya Kina.

Rekordbeloppet är nästan tre gånger så högt som den tidigare högsta företagsboten, som telekombolaget Qualcomm tvingades betala 2015.

”Vi accepterar sanktionen med ödmjukhet och kommer att säkra vår efterlevnad med bestämdhet”, skriver Alibaba i ett pressmeddelande.

Bakgrunden till rekordboten är att Alibaba har missbrukat sin dominerande ställning på marknaden, rapporterar statliga kinesiska medier.

Myndigheterna slår ner på de påstådda kraven att företag som vill sälja sina produkter på Alibabas populära e-handelsplattformar förbjuds att lägga ut sina produkter till försäljning på andra sajter.

Alibaba kommer att hålla en konferens med sina investerare på måndag för att dela med sig av ”sina funderingar och planer för en långsiktig och hälsosam utveckling av den framtida affärsverksamheten”.

Pressen på Alibaba och andra stora kinesiska teknikföretag har ökat i takt med att deras inflytande över det kinesiska samhället har vuxit.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Gerhard Schröder stämmer tyska förbundsdagen

Tysklands tidigare förbundskansler Gerhard Schröder har stämt det tyska parlamentet förbundsdagen efter att flera av hans förmåner dragits in till följd av hans kopplingar till ryska energijättar.

Foto:Håkon Mosvold Larsen

Stämningen ska ha lämnats in till en förvaltningsdomstol i Berlin, uppger Schröders advokat Michael Nagel för lokala medier.

Det var i maj som förbundsdagen fråntog Schröder flera privilegier, bland annat ett arbetsrum i förbundsdagens lokaler i Berlin, samt anställd personal.

78-årige Schröder, som var Tysklands förbundskansler 1998–2005, har fått motta skarp kritik för sina nära kopplingar till ryska energibolag och Rysslands president Vladimir Putin. Först efter påtryckningar lämnade Schröder i maj sin post i gasjätten Gazproms styrelse.

Att Schröder inte klippt banden till Kreml efter Rysslands invasion av Ukraina i februari har väckt ilska i Tyskland och utgjort en belastning för socialdemokratiska SPD.

Så sent som i måndags meddelade SPD:s lokalförening i Hannover att Schröder får förbli medlem i partiet, efter en granskning av hans kopplingar till Ryssland. Beslutet kan dock komma att överklagas.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera