ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Tema: Bank

”Algoritmer är det nya guldet för bankvärlden”

  • Anna Felländer som leder nybildade AI Sustainability Center. Foto: Juliana Wiklund

Artificiell intelligens innebär stora möjligheter för bankvärlden, men sektorn måste se upp för fallgroparna som tekniken för med sig. 

”Det ska vara människan som leder tekniken, inte tvärtom”, säger Anna Felländer som leder nybildade AI Sustainability Center.

Under de senaste åren har artificiell intelligens och dess inverkan på samhälle och näringsliv varit ett flitigt diskuterat ämne. Inte minst finns intressen hos den finansiella sektorn vars investeringar i tekniken kommer uppgå till 10 miljarder dollar under 2020, enligt World Economic Forum. 

”AI innebär enorma möjligheter för banksektorn. Men tekniken måste avmystifieras och det ska vara människan som leder den, inte tvärtom”, säger Anna Felländer som har mångårig bakgrund inom Swedbank och nu leder AI Sustainability Center tillsammans med Elaine Weidman Grunewald.

Anna Felländer delar in banksektorns AI-transformation i tre viktiga delar – den teknikutvecklingen, regelverken, och graden av tillit. Samtidigt påpekar hon att bankerna måste förhålla sig till de etiska frågorna på ett nytt sätt.

1. Teknikutvecklingen
”Algoritmer på stora datamängder om bankkunders beteenden och preferenser är det nya guldet. AI kan appliceras i samtliga av bankernas affärer som rör sparande, lån, betalningar och försäkring. Fördelarna är bland annat personifierade tjänster och enorma kostnadseffektiviseringar”, säger Anna Felländer.

2. Regelverken
”PSD2 och GDPR är de två regelverk som rör data och då också AI. PSD2 ger aktörer större tillgång till data medan GDPR handlar om att säkerställa processerna bakom inhämtningen och skydd av individen. Just nu släpar regelverket efter, men det kommer allt fler standarder som rör förklarbarhet, transparens och ansvar kopplat till AI.”

3. Tilliten
”Banker behöver säkerställa att kunders data hanteras på ett etiskt sätt. Bankkunder kommer i allt högre utsträckning kräva transparens. Exempelvis hur mycket data om en individ är det etiskt försvarbart att använda i en kreditprocess? Ska konsumentkrediter marknadsföras i obegränsad utsträckning givet att algoritmen lär sig individers benägenhet och svagheter?”

4. Etik
”Algoritmers målvariabler är ofta vinst eller ökad försäljning. Men eftersom transparensen och förklarbarheten är låg, riskerar den självlärande algoritmen att ta beslut som kan leda till diskriminering, integritetskränkningar eller beslut som baseras på historiska fördomar. Vid Sustainability Center hjälper vi därför organisationer att identifiera, mäta och styra de sociala, etiska och rättsliga implikationerna av deras AI-applikationer och säkerställer att organisationens värderingar bibehålls”, säger Anna Felländer.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies