Annons

”Algoritmer är det nya guldet för bankvärlden”

Artificiell intelligens innebär stora möjligheter för bankvärlden, men sektorn måste se upp för fallgroparna som tekniken för med sig. 

”Det ska vara människan som leder tekniken, inte tvärtom”, säger Anna Felländer som leder nybildade AI Sustainability Center.

Anna Felländer som leder nybildade AI Sustainability Center.
Anna Felländer som leder nybildade AI Sustainability Center.Foto:Juliana Wiklund

Under de senaste åren har artificiell intelligens och dess inverkan på samhälle och näringsliv varit ett flitigt diskuterat ämne. Inte minst finns intressen hos den finansiella sektorn vars investeringar i tekniken kommer uppgå till 10 miljarder dollar under 2020, enligt World Economic Forum. 

”AI innebär enorma möjligheter för banksektorn. Men tekniken måste avmystifieras och det ska vara människan som leder den, inte tvärtom”, säger Anna Felländer som har mångårig bakgrund inom Swedbank och nu leder AI Sustainability Center tillsammans med Elaine Weidman Grunewald.

Anna Felländer delar in banksektorns AI-transformation i tre viktiga delar – den teknikutvecklingen, regelverken, och graden av tillit. Samtidigt påpekar hon att bankerna måste förhålla sig till de etiska frågorna på ett nytt sätt.

1. Teknikutvecklingen
”Algoritmer på stora datamängder om bankkunders beteenden och preferenser är det nya guldet. AI kan appliceras i samtliga av bankernas affärer som rör sparande, lån, betalningar och försäkring. Fördelarna är bland annat personifierade tjänster och enorma kostnadseffektiviseringar”, säger Anna Felländer.

2. Regelverken
”PSD2 och GDPR är de två regelverk som rör data och då också AI. PSD2 ger aktörer större tillgång till data medan GDPR handlar om att säkerställa processerna bakom inhämtningen och skydd av individen. Just nu släpar regelverket efter, men det kommer allt fler standarder som rör förklarbarhet, transparens och ansvar kopplat till AI.”

3. Tilliten
”Banker behöver säkerställa att kunders data hanteras på ett etiskt sätt. Bankkunder kommer i allt högre utsträckning kräva transparens. Exempelvis hur mycket data om en individ är det etiskt försvarbart att använda i en kreditprocess? Ska konsumentkrediter marknadsföras i obegränsad utsträckning givet att algoritmen lär sig individers benägenhet och svagheter?”

4. Etik
”Algoritmers målvariabler är ofta vinst eller ökad försäljning. Men eftersom transparensen och förklarbarheten är låg, riskerar den självlärande algoritmen att ta beslut som kan leda till diskriminering, integritetskränkningar eller beslut som baseras på historiska fördomar. Vid Sustainability Center hjälper vi därför organisationer att identifiera, mäta och styra de sociala, etiska och rättsliga implikationerna av deras AI-applikationer och säkerställer att organisationens värderingar bibehålls”, säger Anna Felländer.

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Sund AffärsbyråAnnons

Sund Affärsbyrå erbjuder affärsjuridiska tjänster med långsiktighet och trygghet i fokus

Fr.v: Tomas Öberg, Peter Rangemo, Bo Svensson.
Fr.v: Tomas Öberg, Peter Rangemo, Bo Svensson.

Med 40 års spetskompetens inom såväl skatterätt, arvsfrågor och bolagsbildning som förvaltning, likvidationer och fusioner är Sund Affärsbyrå den självklara partnern och rådgivaren inom affärsjuridik och affärsutveckling. I sina affärsområden stöttar byrån kunderna med trygga och långsiktiga helhetslösningar.

När Stockholmsbaserade Sund Affärsbyrå startades 1980 var det med huvudsaklig inriktning på skatterätt, men under de gångna decennierna har företaget både haft en kraftig tillväxt och vidareutvecklat sin verksamhet. Bo Svensson, VD, är övertygad om att den tydliga framgången har sin grund i att man i alla situationer utgår från vilka möjligheter som finns, snarare än vilka problem som kunden står inför. 

– Vi är proaktiva och inleder med att granska kundens förutsättningar utifrån deras synvinkel och potential. Utifrån den granskningen drar vi slutsatser om hur vi kan skapa bästa möjliga lösning för kunden. Detta arbetssätt skiljer oss från många andra affärsjuridiska byråer som fokuserar på problemen.

”Den digitala affärsbyrån”

Ett digitalt förhållningssätt fordrar flexibla och progressiva arbetsmetoder för att hålla sig uppdaterad på den tekniska och digitala utvecklingen. Sund Affärsbyrå excellerar redan inom detta område, något som den rådande Coronakrisen har gett ett tydligt kvitto på. 

– Vi har länge arbetat digitalt och vi kallar oss till och med för ”den digitala affärsbyrån”. Inte nog med att det förenklar för kunden, utan det innebär snabbare och effektivare processer även för oss.  I nuläget sköter vi exempelvis nästintill alla våra kunders deklarationer och årsredovisningar digitalt, berättar skattekonsulten Peter Rangemo.

Trygghet genom hela resan

Det som i synnerhet utmärker Sund Affärsbyrå är dock deras höga kompetens. Byråns ekonomitjänster underlättar både i det dagliga ekonomiarbetet och i redovisnings- och bokslutssammanhang. Tack vare djupa kunskaper om sekretessen i kombination med flera decenniers expertis inom skatteområdet är byrån van vid att upprätta och kontrollera deklarationer och skatteupplägg. Bo Svensson konstaterar att det i förlängningen handlar om konstruktiv samverkan och om att vara en pålitlig affärspartner som kunderna kan känna sig trygga med genom hela sin affärsresa. 

– Många av de kunder vi började samarbeta med för 40 år sedan har vi med oss än idag. Vi utvecklas sida vid sida, tack vare vår förståelse för deras verksamhet. Det innebär att vi kontinuerligt bidrar till att stärka deras tillväxt och lönsamhet.

Unika affärslösningar

Under åren har Sund Affärsbyrå hanterat allt från att upprätta bouppteckningar och förvalta bolag till hundratals likvidationer och fusioner. Planerna för framtiden är att växa med tio till femton procent per år för att fortsätta vara en given samarbetspartner till, i synnerhet, små och mellanstora företag. 

– Många unga företag saknar kompetensen som krävs för att med rätt förutsättningar driva sin affärsutveckling. Varje bolag är unikt och våra affärslösningar utgår från dessa specifika förutsättningar för att bidra till att skapa eller vidareutveckla produkter och tjänster. Sund Affärsbyrå är en helhetslösning, avslutar redovisningsansvarig Tomas Öberg.

Läs mer om Sund Affärsbyrå

Fakta om Sund Affärsbyrå

Sund Affärsbyrå är en pålitlig affärspartner som ser kundens möjligheter och har deras långsiktiga affärsutveckling i fokus. Genom kompetent och anpassad rådgivning inom ekonomi och affärsjuridik skapar byrån trygghet för uppdragsgivarna i deras affärsutveckling. 

 

Mer från Sund Affärsbyrå

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sund Affärsbyrå och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?