Alexander Stutterheims regnrock blev en exportsuccé

En gammal regnrock, lite svensk melankoli, en perfektionist och ett gäng som ”kan affärer” har gjort den svenska regnrocken till en exportsuccé. Svenska Regn har vuxit med 888 procent.

Alexander Stutterheim
Alexander Stutterheim

Alexander Stutterheim hittade sin morfars gamla regnrock i en sjöbod på familjens lantställe i Stockholms skärgård. Den inspirerade honom till regnrocksmärket – med modestatus – Stutterheim.

Han började, parallellt med designarbetet, bygga upp en idébaserad grund – vad märket skulle stå för och kommunicera.

”Jag fångade upp den svenska melankolin och hur den kan kopplas till kreativitet. Jag omfamnade vemodet”, säger Alexander Stutterheim.

Märket fick stor spridning. Men grundaren pumpade in pengar som han inte fick tillbaka.

”I början sålde jag rocken för samma pris det kostade att producera den.”

Mikael Söderlind, grundare av Happy Socks, kom in i butiken på Åsögatan.

”Det här borde vi köra ut i världen, sa han.”

Men Alexander Stutterheim hade ingen aning om hur.

”Visserligen gick jag ekonomisk linje på gymnasiet men jag är ett ekonomiskt skämt. Jag visste framför allt inget om modebranschen. Jag visste inte vad cash flow var och knappt vad moms var.”

Men Mikael Söderlind hade gjort det förut och Alexander Stutterheim var illa ute ekonomiskt.

”Jag hade sålt lägenheten och låg en och en halv miljon back. Jag gick hem och funderade på hans erbjudande, stirrade på kontot och insåg att jag behövde hjälp. Jag trodde på varumärket och produkten. Så jag ringde Micke och sa: nu kör vi .”

Sedan dess, 2012, har externt kapital och extern kompetens kommit in i företaget. Beyoncé, Kanye West och Jay Z har setts i regnjackan. Och företaget har vuxit med 888 procent.

”Sådana här rockar har alltid hängt i båthus och sommarstugor, sedan 1960-talet. Det var ingen som tänkte på att det kunde vara ett modeplagg.”


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?