1515
Annons

Alexander Stutterheims regnrock blev en exportsuccé

En gammal regnrock, lite svensk melankoli, en perfektionist och ett gäng som ”kan affärer” har gjort den svenska regnrocken till en exportsuccé. Svenska Regn har vuxit med 888 procent.

Alexander Stutterheim
Alexander Stutterheim

Alexander Stutterheim hittade sin morfars gamla regnrock i en sjöbod på familjens lantställe i Stockholms skärgård. Den inspirerade honom till regnrocksmärket – med modestatus – Stutterheim.

Han började, parallellt med designarbetet, bygga upp en idébaserad grund – vad märket skulle stå för och kommunicera.

”Jag fångade upp den svenska melankolin och hur den kan kopplas till kreativitet. Jag omfamnade vemodet”, säger Alexander Stutterheim.

Märket fick stor spridning. Men grundaren pumpade in pengar som han inte fick tillbaka.

”I början sålde jag rocken för samma pris det kostade att producera den.”

Mikael Söderlind, grundare av Happy Socks, kom in i butiken på Åsögatan.

”Det här borde vi köra ut i världen, sa han.”

Men Alexander Stutterheim hade ingen aning om hur.

”Visserligen gick jag ekonomisk linje på gymnasiet men jag är ett ekonomiskt skämt. Jag visste framför allt inget om modebranschen. Jag visste inte vad cash flow var och knappt vad moms var.”

Men Mikael Söderlind hade gjort det förut och Alexander Stutterheim var illa ute ekonomiskt.

”Jag hade sålt lägenheten och låg en och en halv miljon back. Jag gick hem och funderade på hans erbjudande, stirrade på kontot och insåg att jag behövde hjälp. Jag trodde på varumärket och produkten. Så jag ringde Micke och sa: nu kör vi .”

Sedan dess, 2012, har externt kapital och extern kompetens kommit in i företaget. Beyoncé, Kanye West och Jay Z har setts i regnjackan. Och företaget har vuxit med 888 procent.

”Sådana här rockar har alltid hängt i båthus och sommarstugor, sedan 1960-talet. Det var ingen som tänkte på att det kunde vara ett modeplagg.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?