1515

Alexander Husebye: Wenner-Gren var dåtidens Musk

Att hålla reda på företags arkiv älskar Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria, nästan lika mycket som opera. Men den egna köphistoriken kan däremot gott slukas av lågorna.

Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.
Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.Foto:Emma-Sofia Olsson
Foto:Emma-Sofia Olsson

Vilken är den vanligaste frågan du får om din arbetsplats? 

”’Vad är det ni gör?’ Vårt namn är lite luddigt, men det korta svaret är att bevara och berätta histo­rien om vad företag betyder för Sverige.” 

I år har ni funnits i 45 år. Vem bevarar er ­historia? 

”Det gör vi själva, men den är inte lika rolig som medlemmarnas.” 

Ni har 70 000 hyllmeter med arkiv och bolag som H&M, Atlas Copco och Ica som kunder. Vad är det roligaste du har hittat hos er? 

”Att upptäcka en annan bild än den som histo­rieböckerna berättar är alltid spännande. Till ­exempel är det givande att läsa korrespondensen mellan Lars Magnus Ericsson och hans fru ­Hilda. När kärleksbetygelserna är avklarade avhandlas det affärsmässiga. Då framstår Hilda mer vd-mässig än sin man. Han reser runt och hon säger åt honom vem han ska träffa.” 

Vilken historisk händelse skulle du vilja resa tillbaka till? 

”Jag hade velat sitta i publiken på urpremiären av Mozarts Don Giovanni 1785 i Prag, ett av de ­främsta ögonblicken i operans historia.” 

Du ska skriva en kontaktannons, hur beskriver du dig själv med fem ord?

”Nyfiken, energisk, snäll, allmänbildad, spontan.” 

Vad hos dig tycker du minst om?

”Min otålighet.” 

I vilka situationer ljuger du?

”Jag är optimist, med rätta, för historien visar att det blir bättre. Men jag har inte alltid täckning för min optimism när jag säger ’det ordnar sig’.”  

Vilken är din största extravagans?

”Dyra operabiljetter utomlands. Fast det beror på vad man lägger i begreppet. Att betala flera tusen för att sitta på en pinnstol i fem timmar och se en Wagner-opera i 42-gradiga Bayreuth, skulle ­vissa kanske mer beskriva som en plåga.”  

Du ska göra en film om Centrum för Näringslivshistoria, vem spelar dig? 

”Stephen Fry. Vi är lika, men mest för att vi är själsfränder har jag förstått av hans memoarer. Han gillar dessutom också Wagner.” 

Vilken har varit din djupaste kris? 

”Den ligger långt tillbaka i den tidiga ungdomen. Jag har bearbetat den, vänt den till en styrka och vill inte gå in mer på det.” 

Vilket tv-program skäms du lite över att du kollar på? 

”En plats i solen på TV8 som jag ser när jag ­motionscyklar. Det handlar om britter som vill flytta till solen. De uttrycker sådan tristess att jag trampar extra snabbt.”

Ditt hem står i ljusan låga. Vad lämnar du helst kvar?

”Alla gamla kvitton, räkningar och andra obestämbara papper. Dem skulle ingen sakna.” 

Vilken är din största fiktiva hjälte?

”Modesty Blaise – jag plöjde hennes äventyr i Agent X9 på 1970-talet.”

Vad är moral för dig? 

”Att stå upp för sina värderingar. Där ­tänker jag särskilt på den kända bilden på en folkmassa där alla gör hitlerhälsning utom en person. Han står i stället med armarna i kors, och varje gång jag ser den undrar jag om jag själv hade haft ­samma mod i det sammanhanget och den historiska kontexten.”

Du måste tatuera dig. Vilket motiv väljer du? 

”’Var optimist’ som är budskapet på en pin som  AGA-grundaren Gustaf Dahlén tog fram och ­delade ut. Märket bär jag ofta själv på kavajslaget, så det får det bli.” 

Birgit Nilsson 1963.
Birgit Nilsson 1963.Foto:Svenskt Fotoreportage/TT

Vem från näringslivet tar du med dig till en öde ö? 

”Electrolux-grundaren Axel Wenner-Gren. Han var sin tids Elon Musk, och jag skulle vilja lära känna honom.” 

Hur är du som bilförare?

”Lugn, men retar upp mig på alla andra som kör sämre.”

När grät du senast? 

”När jag hörde en inspelning med Birgit Nilsson i Tristan och Isolde. Det är på samma sätt med Beethovens nia. Det blir känslomässigt och ­öppnar tårkanalerna på vid gavel.”

Du får 10 miljoner i handen och måste placera dem direkt. Vad gör du? 

”Hälften får barnen och resten delar jag ut till ­organisationen Vid din sida och Stockholms stadsmission.”

Den bästa bok du läst? 

”Bergtagen av Thomas Mann.”

Vad gör du en riktigt bra helg? 

”Är i Berlin med familjen, äter gott på någon italienare, handlar i favoritbokhandeln ­Dussmann, och går på opera – så klart.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?