1515
Annons

Äldre hus klarar inte elbilsboomen – ”vi tvingas säga nej”

Elbilsboomen ställer nya krav på fastighetsägare. 

I äldre fastigheter är det en rejäl utmaning att få effekten att räcka till.

”Vi tvingas säga nej till vissa”, säger Einar Mattsons fastighetschef Martin Fors.

Foto:Henrik Montgomery/TT
Foto:Most Photos

Samtidigt som försäljningen av elbilar spås öka kraftigt de närmaste åren ökar kraven på att laddinfrastrukturen ska förbättras. Något som snabbt hamnat på agendan för landets fastighetsägare.

Problemet rör främst äldre lägenhets- och kontorsbyggnader i städerna. 

”Jag begränsas av den infrastruktur som finns, som ofta är från 1950-, 60-, och 70-talet. Vi ser till att inte gå över vår effekt, annars blir det problem med strömavbrott”, säger Einar Mattsons fastighetschef Martin Fors.

Många fastighetsägare arbetar med att försöka spara el genom att exempelvis använda sig av allt mer effektiva tvättmaskiner och hissar. Vissa installerar även solceller för att producera egen el. Men effekten räcker ändå inte alltid till för att tillgodose laddstolpar till alla som har eller vill köpa en elbil. 

”Vi tvingas säga nej till vissa med anledningen att det inte är praktiskt möjligt. Det är inte alls enligt vad städer och regering har för ambition. Frågan kommer bli väldigt aktuell och angelägen inom ett par år”, säger Martin Fors. 

I förra veckan släppte släppte Energimyndigheten en rapport om hur det går att skapa bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning av laddfordon. I den görs en genomgång av lagstiftning som finns i andra länder som går ut på att fastighetsägare inte ska kunna neka elbilsägare tillgång till laddning, så kallad ”Right-to-charge”. Ett av rapportens förslag är att det ska utredas vidare för att få fram liknande bestämmelser även i Sverige.

”Right-to-charge”-bestämmelser kan utformas på olika sätt. I Frankrike och Spanien betalar individen mer samtidigt som möjligheten för fastighetsägaren att säga nej är mindre. I Norge hamnar istället mer kostnad på fastighetsägaren som har större utrymme att neka av sakliga skäl.

”Vi vet att ett stort hinder till att inte köpa elbil är att många inte har möjlighet till att ladda hemma. En norsk undersökning från i år säger att det är det näst största hindret efter inköpspris i Sverige”, säger David Mowitz, en av handläggarna som tagit fram Energimyndighetens rapport.

Han instämmer med Martin Fors att elnätet kan vara ett problem men uppger samtidigt att den frågan är på tapeten bland andra myndigheter. Bland de åtgärder han pekar ut är att fastighetsägarna exempelvis ska kunna få stöd för att uppgradera sina säkringar.

Bättre statistik är ett annat förslag. För närvarande finns det exempelvis ingen sammanställning på hur många icke publika laddstolpar som finns i landet. 

Enligt branschorganisationen Fastighetsägarnas chef för hållbar utveckling, Anni Carpelan, ska det inte vara nödvändigt med tvingande reglering. 

”Jag upplever att företagen har den här frågan på agendan. Den drivs både av en efterfrågan från kunder samt av en tydlig hållbarhetsprofil från företag generellt. Det är speciellt viktigt inom det kommersiella beståndet för att locka till sig kunder”, säger hon.

Ett av hindren hon pekar ut kan vara att det finns en missuppfattning bland fastighetsägare att det är alldeles för kostsamt eller att det måste vara laddare med hög effekt, såna som används publikt. 

”Man tror nog att det är en dyr och krävande installation. Men Naturvårdsverket har ett jättegeneröst bidrag som heter ”Ladda bilen”. Och på andra sidan finns det en intäkt att hämta in. Ekonomiskt finns det inga större hinder”, säger Anni Carpelan.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?