Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Akut rekryteringsbehov i skånsk transportbransch

De kommande tre åren behöver cirka 600 personer anställas inom motorbranschen i Skåne. Det visar en ny rapport från bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, som pekar på samhällsekonomiska konsekvenser om företagen inte lyckas hitta personal.

Rapporten ”Tempen på motorbranschen” baseras på en enkätundersökning bland organisationens medlemsföretag. 29 procent av tillfrågade Skåneföretag med anställningsbehov anser att de har haft svårt att hitta personal. Störst efterfrågan är det på tekniker och fordonsmekaniker, men det råder även brist på busschaufförer och lastbilschaufförer.

Enligt rapporten uppgår behovet i Skåne närmare bestämt till 576 personer de kommande tre åren, och i hela riket handlar det om 5.300 personer.

”Bland våra medlemmar ser vi företag efter företag som inte lyckas hitta personal. De har enorma utmaningar förknippade med rekryteringsfrågan och situationen är alarmerande”, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning hos Transportföretagen, som vittnar om desperation i branschen.

”Ett av de större Skåneföretagen har sagt att de utan problem skulle kunna anställa 80 mekaniker över en natt, så stort är deras behov och det är anmärkningsvärt.”

Caj Luoma lyfter två huvudorsaker till problemet. Dels den demografiska kurvan som i flera år har inneburit minskande årskullar på gymnasiet, dels att allt färre elever har sökt sig till yrkesutbildningar inom bland annat fordons- och transportprogram.

”Det här är inte bara ett svenskt fenomen utan en samhällsfråga för hela Europa. I synnerhet i Västeuropa söker sig unga människor i större utsträckning till teoretiska utbildningar”, säger han.

Samtidigt är nyexaminerade gymnasieelever på fordons- och transportprogram eftertraktade på arbetsmarknaden. Enligt rapporten har drygt hälften av samtliga studenter från fordons- och transportprogrammet en tryggad anställning ett år efter avslutade studier, vilket uppges vara den högsta siffran bland alla gymnasieprogram.

Trots goda möjligheter till sysselsättning har branschen svårt att få till stånd en tillförlitlig kompetensförsörjning, som är en nyckelfaktor för att transportnäringen ska kunna växa hållbart.

Om man tvingas säga nej till affärer som skapar en mängd arbetstillfällen i transportnäringen, så utvecklas företagen inte i önskad utsträckning. Och ju fler arbeten som går förlorade desto mindre skattepengar genereras det till vår välfärd”, säger Caj Luoma.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?