1515
Annons

Aktivistfond köper in sig i New York Times

Aktivistfonden Value Act vill väcka liv i New York Times aktie, som fallit med drygt 30 procent sedan årsskiftet. Den nya storägaren propagerar för att tidningen ska satsa ännu hårdare på att kombinera nyheter med annat innehåll i sina prenumerationer.

Foto:Mark Lennihan

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Ohlssons ABAnnons

Koncernchefen: Hållbar avfallshantering gynnar både miljö och ekonomi

Med hållbarhet som ledstjärna hjälper Ohlssons företag, industrier, kommuner och privatpersoner att bli mer hållbara. Företaget bedriver insamling av avfall i 35 kommuner runtom i Sverige och har målet inställt på att bli den ledande aktören inom renhållning.

Christer Ohlsson startade företaget för 24 år sen då han såg en förändrad inställning till miljö och hållbarhet. Idag har företaget utvecklats till en framgångsrik koncern som bland annat tilldelats Dagens Industris Mästargasell. 

– Vi brinner för det cirkulära samhället och vi får inte slösa bort våra resurser. Befolkningen blir större och större och vi konsumerar mer och mer. Då är det viktigt att vi tar hand om det avfall som blir och behandlar det som en råvara i stället för att bara slänga bort det, förklarar Christer Ohlsson som fortfarande är verksam som koncernchef i Ohlssons Invest med cirka 800 anställda.

Lång erfarenhet 

Det är många aspekter som måste tas hänsyn till för att få en så hållbar avfallshantering som möjligt. Allt från säkerhet, lagar och arbetsmiljö till miljö och ekonomi påverkar hanteringen.

– Med vår långa erfarenhet i branschen har vi koll på vilka regler och lagar som gäller när det rör avfall och återvinning. Vi arbetar proaktivt och långsiktigt för att gynna såväl miljön som våra kunder, säger Christer Ohlsson.

Kostnadseffektivt och enkelt

Kundbasen varierar från små till stora företag, från tillverkningsindustrier till byggbolag så det finns en stor erfarenhet av att effektivisera och hållbarhetsanpassa avfallshanteringen hos olika sorters företag. 

– Idag har de flesta företag och industrier kvalitets- och miljöplaner med mål som ska uppnås och följas upp. Vi hjälper till att analysera kundernas avfallsflöden och ger förslag på hur avfallshanteringen kan göras mer hållbar, kostnadseffektiv och enkel, säger Christer Ohlsson. 

I de egna återvinningsanläggningarna tas så mycket som möjligt tillvara och återanvänds. På uppdrag av Returpack samlar Ohlssons in pantförpackningar från butiker och föreningar i stora delar av landet för att sedan köra till återvinning.

ISO-certifieringarna säkerställer ordning och reda

Företaget är ISO-certifierade i miljö, arbetsmiljö och kvalitet vilket är viktigt för att kunna bedriva den här sortens verksamhet. Det är också ett kvitto på att hållbarhetsarbetet är systematiskt och i ständig utveckling.

– Vi tittar på alla aspekter över hur vi kan vara optimalt hållbara i allt vi gör. Efterfrågan på hållbara tjänster har ökat kraftigt de senaste åren och vi har vuxit med den tid vi lever i. Och det går inte bara att snacka – vi måste leverera också, konstaterar Christer Ohlsson.  

Om Ohlssons AB
Ohlssons AB grundades 1998 och koncernen, Ohlssons Invest AB, omsätter idag ca 1,2 miljarder. Företaget har verksamhet i ett 30-tal kommuner i Sverige. Tjänsteutbudet består av avfallshantering, återvinning, transport och entreprenad. Under 2022 och 2023 utökar Ohlssons sitt verksamhetsområde i bland annat Halland, Skaraborg och Stockholm.

Läs mer på: ohlssons.se/hallbarhet 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ohlssons AB och ej en artikel av Dagens industri

Billigare att köra elbil – trots högt elpris

Trots höga elpriser är det fortfarande billigare att köra elbil än bensin- och dieselbilar.

”Men det är klart, fortsätter elpriserna att öka kraftigt resten av året, så minskar de här skillnaderna”, säger Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden.

Elbilar, som ofta har ett dyrare inköpspris än motsvarande som drivs på bensin och diesel, har kunnat locka med billigare milkostnad. Och det gäller fortfarande, trots att elpriserna har gått upp.

”Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen”, säger Sofia Linder.

Priset på el varierar kraftigt mellan de fyra elprisområdena som Sverige är indelat i, och är dyrast i södra Sverige. Därför är det främst där som prisskillnaderna mellan att köra en elbil och bensin- eller dieselbil vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.

”Beroende på hur både bensin- och dieselpriset och hur elpriset utvecklas de kommande månaderna, så kan det för en enskild månad bli så att driftkostnaderna är i nivå med varandra eller att elbilen skulle kunna vara dyrare att köra”, säger Sofia Linder.

Om man räknar på att en bensinbil i snitt kommer en mil på 0,73 liter, var milkostnaden i augusti omkring 14:40 kronor. Om man jämför med att en elbil i snitt drar 2 kilowattimmar på en mil, behöver kilowattpriset vara runt 7:20 kronor för att milkostnaden ska vara lika hög som för bensinbilen. 

Bilköparna verkar inte ha skrämts bort av de höga elpriserna. Antalet nyregistrerade elbilar i augusti tyder på att intresset för att skaffa elbil fortsätter att öka.

”Det är ju fortfarande så att alternativen som de flesta har, alltså bensin och diesel, också är relativt dyra nu”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.

Men det finns också andra orosmoment kring elen som kan få bilköpare att fundera en extra sväng kring hur det skulle fungera med en elbil. En sådan fundering är om elen rent generellt kommer att räcka i och med att allt mer el behövs, enligt Carl-Erik Stjernvall.

”Där tror jag väl att det är en bild som kanske inte når tillräckligt många, just att vi har ett rätt stort överskott, och exporterar mycket el”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera