Annons

Aktiespararna jublar: ”I praktiken nekad ansvarsfrihet”

Swedbanks förre ordförande Lars Idermark kan komma att hållas ansvarig av ägarna.

Över tio procent av ägarna röstade emot ansvarsfrihet på Swedbanks bolagsstämman, vilket räcker för att öppna en skadeståndsprocess.

Foto:Jesper Frisk

Det är nu upp till Swedbanks SWED A +0,30% Dagens utveckling sittande styrelse, med tidigare statsministern Göran Persson som ordförande, att avgöra om banken ska gå vidare och faktiskt inleda en process mot Lars Idermark och den före detta vice ordföranden Ulrika Francke.

”De tio procenten som öppnar en processmöjlighet mot dem är en sådan sak som vi inte kan bortse från”, säger Göran Persson på en presskonferens efter stämman.

Han tillägger att styrelsen kommer att använda samma advokatbyrå för att bedöma om en skadeståndsprocess mot Idermark och Francke ligger i Swedbanks intresse som man gjorde när man övervägde möjligheten att stämma den tidigare sparkade vd:n Birgitte Bonnesen.

”Vi hoppas kunna göra det snabbt”, säger Persson.

Idermark avgick som styrelseordförande för Swedbank i april 2019, efter avslöjandet om omfattande problem med penningtvätt i Swedbanks baltiska verksamhet.

Stämman beslöt samtidigt med stor majoritet att neka Bonnesen ansvarsfrihet. Men henne kommer Swedbank inte att stämma, enligt ett tidigare besked från styrelsen.

När stämmans ordförande Wilhelm Lüning ställde frågan om ansvarsfrihet var det tydligt att de flesta storägare ställde sig på den gamla styrelsens sida. Men både Lars Idermark och Ulrika Francke fick mer än 10 procent av rösterna emot sig, vilket gör att de kan stämmas även om de formellt fått ansvarsfrihet.

Efter stämman beskriver Joacim Olsson, vd för Aktiespararna, det hela som en jätteframgång.

”I praktiken är det en nekad ansvarsfrihet, och en tydlig markering om att aktieägarna är missnöjda med deras arbete.”

TT: Hur ser du på möjligheten för skadeståndsprocesser att inledas?
”Både enskilda ägare och styrelsen har ett år på sig att ta ställning till det, och det kan under året komma fram mer information. Vi har ännu inte sett vad de amerikanska myndigheterna hittar på”, säger Joacim Olsson.

TT: Många storägare röstade för ansvarsfrihet, hur ser du på det?
”Jag beklagar att många av de största ägarna väljer att fortsätta hålla den förra fursten om ryggen. Det är klart att många i den gamla styrelsen är nära många av de storägare som finns, och då är det svårare att städa uppifrån.”

TT: Det låter nästan som vänskapskorruption?
”Jag skulle inte använda det uttrycket, men det är en liten ankdamm i den finansiella världen där många känner många. Det finns personliga kopplingar som kan göra det svårare att markera”, svarar Olsson.

Under inledningen av stämman höll vd Jens Henriksson ett anförande om bankens verksamhet. Det blev dock betydligt kortare än vanligt, med hänvisning till den pågående pandemin.

”Mitt uppdrag när jag tillträdde som vd var att städa upp efter penningtvättsproblemen, och utveckla banken. Mitt i det kom coronakrisen. Men till skillnad från finanskriserna är bankerna denna gång en del av lösningen och inte problemet”, säger Jens Henriksson.

Vd:n tog också upp de problem banken haft med penningtvätt.

”Swedbank har inte haft tillräckligt bra styrning och internkontroll. För att komma tillrätta med problemet har stora förändringar gjorts: ny styrelse, ny ordförande, ny vd, ny chef för regelefterlevnad, och ny chef för svensk verksamhet. Trappan städas uppifrån.”

Även Göran Persson höll ett anförande där han beskrev coronakrisen.

”Jag har aldrig upplevt något liknande, ingen annan har gjort det heller. Vi står inför en utmaning men hur stor den är törs ingen sia om.”

Swedbanks styrelse har skjutit upp beskedet om utdelning med hänvisning till den osäkerhet som coronakrisens skapat. Även det tog Persson upp i sitt anförande.

”Vi håller öppet för att ha en extra stämma i höst där vi beslutar om utdelning. Vi vill verkligen ge utdelning, men inte till priset av att skada bankens förmåga.”

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera