1515

Aktiespararna jublar: ”I praktiken nekad ansvarsfrihet”

Swedbanks förre ordförande Lars Idermark kan komma att hållas ansvarig av ägarna.

Över tio procent av ägarna röstade emot ansvarsfrihet på Swedbanks bolagsstämman, vilket räcker för att öppna en skadeståndsprocess.

Foto:Jesper Frisk

Det är nu upp till Swedbanks SWED A -5,06% Dagens utveckling sittande styrelse, med tidigare statsministern Göran Persson som ordförande, att avgöra om banken ska gå vidare och faktiskt inleda en process mot Lars Idermark och den före detta vice ordföranden Ulrika Francke.

”De tio procenten som öppnar en processmöjlighet mot dem är en sådan sak som vi inte kan bortse från”, säger Göran Persson på en presskonferens efter stämman.

Han tillägger att styrelsen kommer att använda samma advokatbyrå för att bedöma om en skadeståndsprocess mot Idermark och Francke ligger i Swedbanks intresse som man gjorde när man övervägde möjligheten att stämma den tidigare sparkade vd:n Birgitte Bonnesen.

”Vi hoppas kunna göra det snabbt”, säger Persson.

Idermark avgick som styrelseordförande för Swedbank i april 2019, efter avslöjandet om omfattande problem med penningtvätt i Swedbanks baltiska verksamhet.

Stämman beslöt samtidigt med stor majoritet att neka Bonnesen ansvarsfrihet. Men henne kommer Swedbank inte att stämma, enligt ett tidigare besked från styrelsen.

När stämmans ordförande Wilhelm Lüning ställde frågan om ansvarsfrihet var det tydligt att de flesta storägare ställde sig på den gamla styrelsens sida. Men både Lars Idermark och Ulrika Francke fick mer än 10 procent av rösterna emot sig, vilket gör att de kan stämmas även om de formellt fått ansvarsfrihet.

Efter stämman beskriver Joacim Olsson, vd för Aktiespararna, det hela som en jätteframgång.

”I praktiken är det en nekad ansvarsfrihet, och en tydlig markering om att aktieägarna är missnöjda med deras arbete.”

TT: Hur ser du på möjligheten för skadeståndsprocesser att inledas?
”Både enskilda ägare och styrelsen har ett år på sig att ta ställning till det, och det kan under året komma fram mer information. Vi har ännu inte sett vad de amerikanska myndigheterna hittar på”, säger Joacim Olsson.

TT: Många storägare röstade för ansvarsfrihet, hur ser du på det?
”Jag beklagar att många av de största ägarna väljer att fortsätta hålla den förra fursten om ryggen. Det är klart att många i den gamla styrelsen är nära många av de storägare som finns, och då är det svårare att städa uppifrån.”

TT: Det låter nästan som vänskapskorruption?
”Jag skulle inte använda det uttrycket, men det är en liten ankdamm i den finansiella världen där många känner många. Det finns personliga kopplingar som kan göra det svårare att markera”, svarar Olsson.

Under inledningen av stämman höll vd Jens Henriksson ett anförande om bankens verksamhet. Det blev dock betydligt kortare än vanligt, med hänvisning till den pågående pandemin.

”Mitt uppdrag när jag tillträdde som vd var att städa upp efter penningtvättsproblemen, och utveckla banken. Mitt i det kom coronakrisen. Men till skillnad från finanskriserna är bankerna denna gång en del av lösningen och inte problemet”, säger Jens Henriksson.

Vd:n tog också upp de problem banken haft med penningtvätt.

”Swedbank har inte haft tillräckligt bra styrning och internkontroll. För att komma tillrätta med problemet har stora förändringar gjorts: ny styrelse, ny ordförande, ny vd, ny chef för regelefterlevnad, och ny chef för svensk verksamhet. Trappan städas uppifrån.”

Även Göran Persson höll ett anförande där han beskrev coronakrisen.

”Jag har aldrig upplevt något liknande, ingen annan har gjort det heller. Vi står inför en utmaning men hur stor den är törs ingen sia om.”

Swedbanks styrelse har skjutit upp beskedet om utdelning med hänvisning till den osäkerhet som coronakrisens skapat. Även det tog Persson upp i sitt anförande.

”Vi håller öppet för att ha en extra stämma i höst där vi beslutar om utdelning. Vi vill verkligen ge utdelning, men inte till priset av att skada bankens förmåga.”


Innehåll från Tele2Annons

En grön framtid är en digital framtid

Mats Granryd är generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.
Mats Granryd är generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.

Klimatet har blivit en ödesfråga för Sveriges företag. Telekom och it spelar en avgörande roll för omställningen till en hållbar framtid.

– Om vi ska lösa klimatfrågan är digitalisering svaret, säger Mats Granryd, generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.

Läs mer om hur digitalisering kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål

Extremväder, smältande isar och klimatkris har haft en framträdande roll i medieflödet de senaste åren. Klimat- och hållbarhetsfrågor har högsta prioritet för flertalet svenska företag och organisationer – och omställningen drivs av affärsmässiga beslut.

– Miljö- och klimatfrågan är en av vår tids stora frågor. De klimatförändringar och katastrofer vi sett i världen under sommaren 2021 visar med all tydlighet att vi måste agera snabbt, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.

8 av 10 ser telekom som möjliggörare

I en undersökning som Tele2 Företag och Kantar Sifo genomfört i maj och juni 2021 bland 400 svenska beslutsfattare, uppger hela 80 procent att hållbarhet är mycket viktigt eller viktigt för verksamheten. Bland större och medelstora företag, tror 70 procent också att kraven kommer att öka. Det finns ett tilltagande tryck från såväl ägare och lagstiftare som kunder och medarbetare.

Det blir också allt tydligare att it- och telekombranschen är en viktig möjliggörare av omställningen. 8 av 10 i rapporten ser möjliga hållbarhetsvinster inom it och telekom. Att fysiska möten kan ersättas av digitala möten, vilket minskar fossila utsläpp från resor, är det främsta sambandet. Men stor potential finns även i tekniker som AI och IoT, för att effektivisera flöden och processer. Dessa tekniker, parat med utbyggnaden av 5G-nätet, lägger nu grunden för framtidens smarta infrastruktur i städer, företag och fastigheter samt till en klimatsmart cirkulär ekonomi.

Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.
Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.

Bidrar till 17 hållbarhetsmål

Digitalisering och klimatfrågan är två stora trender som sammanfaller just nu och ger synergier till varandra, enligt Mats Granryd som är generaldirektör för GSMA, den internationella telekombranschens intresseorganisation.

– Vi är alla överens om att vi behöver en grön framtid. Och en grön framtid är digital. Det går hand i hand – om vi ska lösa klimatfrågan är digitalisering svaret, säger han.

Den globala telekom- och mobilbranschen samarbetar inom GSMA för att bekämpa klimathot och visa hur den privata sektorn kan ta ledarskap och föregå med gott exempel.

Att mer än två tredjedelar av jordens befolkning, över 5,2 miljarder människor, har en mobiltelefon ger en enorm möjlighet att påverka och bidra. Det senaste året har det blivit extra tydligt, när hela världen snabbt tvingades ställa om till digitala flöden och mötesformer – och telekombranschen gjorde det möjligt.

Sparar 2 000 miljoner ton CO2

Telekombolagen har kommit långt inom de egna verksamheterna, faktiskt längst av alla industribranscher. Men den stora potentialen ligger i att vara motor i andra branschers digitalisering.

I en studie från GSMA och hållbarhetsinitiativet The Carbon Trust framgår att telekombranschens nettoeffekt på klimatet var positiv redan 2018. Då sparades 2 000 miljoner ton koldioxid via telekomlösningar, vilket är tio gånger mer än utsläppen från mobilnäten.

– Vår industri står för 0,4 procent av koldioxidutsläppen globalt. Men om mobilitet och digital teknik används i andra branscher, exempelvis för att mötas och göra affärer, är den potentiella koldioxidbesparingen tio gånger större, säger Mats Granryd.

Släpp loss entreprenörer

Om vi ska undvika en klimatmässig och ekologisk kollaps krävs radikala förändringar på nästan alla plan, menar Dennis Pamlin, klimat- och hållbarhetsexpert på forskningsinstitutet RISE samt rådgivare till företag och myndigheter inom hållbar digital transformation.

– Det är världens ledare eniga om i dag, men få inser vidden av problemet och vad som behöver göras.

Han lyfter vikten av nytänkande och menar att planetens framtid hänger på en total omställning av världens verksamheter mot i grunden mer hållbara flöden. En transformativ förändring där man drar full nytta av digitalisering och innovativ teknik – och släpper in entreprenöriella krafter i ledningsrummet.

– De flesta nöjer sig med att förbättra det de har. Men det viktigaste är att hitta nya lösningar istället för att optimera befintliga.

Han vill se en övergång från fysiska produkter till digitala tjänster, med fokus på verkliga behov och nya möjligheter.

– Alla företag borde fråga sig vad de gör för världen – och varför. Hur de ska leverera något världen behöver, utan att tära på resurserna mer än nödvändigt.

5G visar vägen

Mats Granryd förväntar sig en explosion av innovationer när det nya energisnåla 5G-nätet – som medger snabbare överföring och låg fördröjning – byggs ut.

– Det ska bli spännande att se hur entreprenörer nyttjar den räls vi lägger med 5G. Precis som med 4G kommer nya bolag att skapas och bygga sin existens på det globala 5G-nätet.

Stefan Trampus ser 5G som nästa naturliga steg i hållbarhetsarbetet.

– Vi jobbar med flera spännande kundprojekt där vi ser hur 5G kan förbättra och effektivisera allt från arbetsprocesser och transporter till energiförbrukning, samtidigt som vi bidrar till både innovation i allmänhet och utveckling av innovativa företag, säger han.

Tekniken finns, liksom en tilltagande insikt om allvaret i situationen och förståelse för att förändring måste till. Men digitalisering i sig räcker inte. Det gäller att göra rätt saker också.

– Om vi använder AI för att borra olja i Antarktis, eller e-handel för att klicka hem billiga kläder tillverkade under dåliga förhållanden är det inget värt, konstaterar Dennis Pamlin.

Branschen är medveten om utmaningen och vidtar åtgärder, exempelvis i form av Digital Declaration Act, ett initiativ för inkludering, etisk innovation och ansvarstagande som skrivits under av 100 vd-ar.

– Det är en grundplåt för att säkra sund användning av exempelvis AI. Vi måste ta ansvar och hantera vår kraft med stor respekt, säger Mats Granryd.

Läs mer om hur digitalisering kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?