1515

Aktiefonder kan bli Svanenmärkta

Svanenmärkta aktiefonder ska göra det enklare för sparare att välja mer miljövänliga alternativ.
En bra möjlighet för den enskilde, men tveksamt om det i slutänden har någon påverkan på miljön, säger fondexpert.

Fondbolag kan nu ansöka om den nordiska miljömärkningen Svanen.

"Det finns en vision om att man med kapitalet kan påverka företag och produktion till ett mer hållbart läge", säger Ragnar Unge, vd för Miljömärkning Sverige som sköter Svanenmärkningen i Sverige.

Många fondförvaltare arbetar redan med hållbarhetsfrågor, men har enligt Ragnar Unge haft svårt att hitta sätt att nå fram till sparare och investerare på ett tydligt sätt.

"För några år sedan fick vi en tydlig signal från branschen om att man efterfrågade det här. En miljömärkning kan hjälpa till att förklara komplexa saker", säger han.

För att få en Svanenstämpel ska fondbolagen undvika problematiska branscher och företag, framförallt som sysslar med utvinning och användning av fossila råvaror som kol, olja och uran eller som systematisk bryter mot miljörätten.

Bolagen ska vidare göra en hållbarhetsanalys av alla tänkbara placering, och sedan utifrån det välja de bättre alternativen, de ska arbeta med trasparens och tydligt redovisa sina innehav och jobba med dialog och försöka påverka de företag de investerar i att förbättra sitt miljöarbete.

När miljömärkningen nu lanseras har tolv fonder som förvaltas av sju olika bolag fått märkningen. Totalt förvaltar de 30 miljarder kronor.

"Så är bra start på ett miljömärksområde har vi aldrig haft", säger Ragnar Unge.

Jonas Lindmark, fondexpert på Morningstar, tror att märkningen kan ha betydelse för den enskilde som tycker att det är viktigt att placera miljövänligt.

Man han är mer tveksam till om den verkligen kommer att ha någon miljöpåverkan. Det är många led mellan en sparares fondval och ett företags agerande, konstaterar han, och tar flyg som exempel. Människor flyger inte mindre för att enskilda fonder väljer bort att investera i flygbolag.

"Där kan man nog enklare påverka genom de konsumtionsval man gör, vad man äter och hur man reser till exempel", säger Lindmark.


Innehåll från StoryalsAnnons

Digitalt ledarskap - nyckeln till den hybrida arbetsplatsen

Morgondagens arbetsplats är redan här. Nu tar vi klivet in i den hybrida arbetsplatsen – en arbetsmiljö som omfattar både de som jobbar på distans och de som är på kontoret. Nyckeln för att lyckas med den hybrida arbetsplatsen stavas digitalt ledarskap och kontinuerligt lärande. 

Omställningen att jobba helt digitalt kom som en chock under pandemin. Men trots den omvälvande arbetssituationen fann man snart att det går utmärkt att jobba på distans och att produktiviteten till och med ökar! När många nu återgår till kontoret uppstår ytterligare en ny arbetssituation – den hybrida arbetsplatsen. Många tänker sig att den per automatik erbjuder det bästa av båda världar, men utan en solid plan kan det bli precis tvärtom.  

– Nu gäller det för företagsledare att dra nytta av det enorma uppsving som skett i digital adaption under senare år, säger Ulrika Hedlund, produktivitetsexpert och grundare av Storyals. Nästa steg är att fokusera på ett starkt digitalt ledarskap. För att skapa en inkluderande hybrid arbetsplats, där alla kan samarbeta och uppnå sin fulla potential, är det nödvändigt att se över allt från lokaler och utrustning, till arbetssätt, rutiner och kompetensutveckling. 

”Chefer måste ställa om”

Många chefer vill se anställda tillbaka på kontoret då de själva är mer komfortabla i den miljön. Men för att behålla konkurrenskraften som arbetsgivare, och samtidigt attrahera ny talang, är en återgång till traditionella arbetssätt inte ett alternativ. Studier visar att hela 73% vill ha kvar flexibiliteten att jobba på distans.

– En bra tumregel är att planera för en helt digital arbetsmiljö även om många återgår till kontoret. Chefer måste ställa om! säger Camilla Ahlstedt, produktivitetscoach på Storyals, med lång erfarenhet inom digital transformation från bl.a. från Växjö Kommun. 

Det digitala lärandet blir avgörande för att hålla verksamheten igång. Att kontinueligt utveckla personalens kompetens på en mängd olika områden, inte minst digitala verktyg. 

Stort behov av digital kompetensutveckling

På Storyals är man van vid att möta organisationer med väldigt olika förutsättningar för digital transformation. 

– Varje organisation fungerar olika, förklarar Ulrika Hedlund. Men gemensamt för de flesta är att behovet av digital kompetensutveckling är större än man tror. Storyals affärside vänder upp och ner på traditionellt lärande. Vi hjälper organisationer bygga digital kompetens inom Microsoft 365 med korta, story-baserade filmer och moderna tjänster där användare får stöd direkt i sin digitala arbetsmiljö. 

Genom att prenumerera på Storyals utbildningslösningar ser man till att personalen får den kunskap de behöver för att kunna dra nytta av investeringen i digitala verktyg. 

– Dessutom gör vi lärandet inspirerande och motiverande, vilket är oerhört viktigt när det gäller förändring! avslutar Ulrika Hedlund. 

Ta hjälp av Storyals för att stärka ert digitala ledarskap. Läs mer här!   

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Storyals och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?