Annons

Aktiechefens vinnare: Köp bolagen som kan höja priserna

Inflationen fortsätter att skjuta i höjden. Då gäller det att äga bolag som kan skjuta vidare prisökningarna direkt till kunderna. 

Swedbanks aktiechef Fredrik Warg förklarar vilka bolag han tror blir vinnare och förlorare i den stundande rapportfloden.

”De kan definitivt föra vidare prisökningarna till sina kunder”, säger han om ett bolag som kan hamna på den positiva sidan.

Swedbanks aktiechef Fredrik Warg
Swedbanks aktiechef Fredrik WargFoto:Di/TT

Rapportperioden närmar sig och inflationen fortsätter att stiga. På onsdagen kom nya siffror från USA som visar att konsumentprisindex i september var på högsta nivån sedan 2008.

Fredrik Warg tror på en spretig rapportperiod men ser ett antal bolag som kan bli vinnare trots stigande inköpspriser, och ett antal förlorare.

Bland de sistnämnda finns två stora industribolag.

”Om vi tittar lite kortsiktigt så ser vi bolag som Assa Abloy ASSA B +0,57% Dagens utveckling , med skenande stålpriser. Vi ser bolag som Trelleborg TREL B +4,75% Dagens utveckling , som köper mycket olja. De har problem med att få ut prisökningarna på slutkund. Vi har inte sett det här i rapporterna än, men det skapar en oro hos investerarna för att någonstans kommer det att slå igenom.”

På plussidan placerar han industrikoncernen Alfa Laval ALFA +0,28% Dagens utveckling , som har olje- och gasbolag bland sina kunder, och som definitivt kan föra vidare prisökningarna till kunderna, enligt Warg.

”Det här kan man titta på inför rapportperioden. Bolag som Trelleborg och Assa Abloy kan löpa större risk för att ha en del utmaningar inför rapportperioden, medan Alfa Laval ligger i rätt spår.”

Fredrik Warg pekar också på att det finns bolag som har avtal med kunderna om att de får höja sina priser när insatspriserna stiger.

”Det finns lite mindre bolag, som Bulten BULTEN -0,74% Dagens utveckling till exempel, som har i sina avtal att de har rätt att föra ut ökade kostnader direkt till kund – å andra sidan kanske de inte vill blotta sin affärsmodell så vi får se hur de gör. Det är de här sakerna som kan sålla agnarna från vetet under den här rapportperioden”.

Trots de varningsflaggorna är Fredrik Warg positiv till verkstadssektorn på lite längre sikt. Han påtalar prognoser som visar god vinsttillväxt i USA nästa år och tror att flaskhalsarna i produktion och logistik kan skjuta fram intäkter till 2022.

”Och jag tror att det kanske sker en viss förflyttning av försäljning från år 2021 över till år 2022. Så jag tycker att 2022 ser oerhört intressant ut för de här bolagen, även om det kortsiktigt är lite jobbigt.”

Han får medhåll av AMF:s förvaltare Patricia Hedelius:

”Jag tror att det stämmer. Det finns en massa ökad efterfrågan som många bolag inte ens vill ta in i sina böcker. Volvo lastvagnar är bara ett exempel där efterfrågan är större än vad de kan hantera. De har insett att bristen på delar under hösten kommer göra så mycket med kundkontakterna att det är enklare om kunderna helt enkelt får komma tillbaka senare.”

Fredrik Warg tycker att Volvo är ett av de verkstadsbolag som ser mest köpvärt ut inför nästa år.

”Här har vi en ledning som definitivt har marknadens förtroende och man har ett bolag som har överpresterat på alla punkter de senaste två åren. De kommer förstås komma tillbaka stärkta ur det här, även om det kortsiktigt kan vara lite problem.”

Han menar också att det finns konsumentbolag som har varit väldigt framgångsrika i att kompensera för ökade inköpskostnader genom att höja priserna för sina kunder, och tar Byggmax BMAX -2,42% Dagens utveckling som exempel.

”Om vi tittar på Byggmax och mer specifikt på sågade trävaror. Stanna hemma-trenden har varit otroligt starkt och många har renoverat, samtidigt har priserna på sågade trävaror gått rakt upp i himlen. Men det har aldrig varit dyrare att köpa en planka, det här har gått rakt ut på slutkunderna. Så det har kostat mycket för hushållen men för bolagen som säljer är det positivt.”

Däremot tror Fredrik Warg att bolag som säljer elektronik direkt till konsumenter kommer att visa svagare siffror i de närmast kommande rapporterna.

”Om vi tar ett bolag som Clas Ohlson CLAS B +1,08% Dagens utveckling , som har en större andel elektronik i sin försäljning. Där är det stora problem med att få hem produkter, på grund av halvledarbrist och logistikutmaningar.”

”Så om man ska välja ett av de två bolagen så väljer man Byggmax och är försiktig med Clas Ohlson under det här kvartalet och kanske nästa kvartal också.”

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera