1515

Aktiechef ser chans till revansch för Kinas teknikjättar

HONGKONG. Kinesiska teknikjättar som Alibaba, JD.com och Meituan har rasat på börserna under de senaste månaderna i och med regeringens tillslag mot tekniksektorn.

Nu säger JP Morgans aktiechef för Kina, Howard Wang, att det är köpläge.

Läget är minst sagt spänt mellan Kinas teknikjättar och regeringen.

I söndags postade Wang Xing, vd för matleveransplattformen Meituan, några rader från en tusen år gammal dikt på sociala medier. Sedan störtdök bolagets aktie på Hongkongbörsen och Wang Xings personliga förmögenhet föll med motsvarande 20 miljarder kronor på två dagar.

Dikten – som refererar till hur en kinesisk kejsare under Tang-dynastin misslyckades att krossa folkets missnöje – ansågs som en provokation mot regeringen.

Efter toppen i februari har Meituans aktie nästan halverats i värde. Under ungefär samma period har e-handelsbolaget JD.com backat 35 procent, konkurrenten Alibaba 20 procent och internet- och speljätten Tencent 25 procent.

Trots regeringens eskalerande häxjakt på internetbolagen ser analytiker investeringsmöjligheter i drabbade bolag.

”Efter nedgången på börserna under början av året tror vi att det är ett bra köpläge i Kina. Vi tror på bolagens långsiktiga potential”, säger Howard Wang, aktiechef för Kina på JP Morgan Asset Management i Hongkong, till Di.

”Vi har långsiktigt stark tilltro i strukturell tillväxt inom teknologi, hälsosektorn och konsumtionsbolag.”

Pekings tillslag började i höstas när myndigheterna oväntat stoppade börsnoteringen av Ant Group, Alibabas finansgren. Strax efteråt inleddes en utredning om marknadsmissbruk av Alibaba, och bolagets grundare Jack Ma gick under jorden.

Sedan dess har myndigheterna satt tänder i allt fler teknikjättar.

Tillslagen är ett sätt för myndigheterna att bättre kunna reglera den tidigare sjövilda internetmarknaden, framför allt de massiva finanstekniktjänsterna som Wechat Pay och Alipay. 

Men bedömare framhåller också att syftet är att demonstrera att ingen kan sätta sig upp emot kommunistpartiet och landets diktator Xi Jinping, inte ens de mäktiga tech-miljardärerna.

Förra månaden kallades cheferna för 13 av landets största finansteknologibolag in till möte med marknadsövervakarna. Bedömare såg det som ett tecken på att tillslagen inte begränsas till ett fåtal bolag utan omfattar hela branschen.

”Övervakarna kommer att utöka tillslaget mot Ant Group till alla fintech-plattformar”, skrev analyshuset Eurasia Group tidigare i maj.

Howard Wang anser dock att de kinesiska teknikjättarna har tiden på sin sida och att aktierna vänder upp igen. Han menar att kortsiktig turbulens skapar investeringsläge i bolag med långsiktigt starka grundläggande värden, utan att peka ut enskilda bolag.

Han ser även möjligheter i kinesiska bolag kopplade till handelskriget med USA, samt president Joe Bidens investeringsplan i förnyelsebar energi.

”Den rådande relationen mellan USA och Kina skapar investeringsmöjligheter inom klimatkontroll och koldioxidneutralitet samt självförsörjning av teknologi”, säger Howard Wang.

Hongkongbörsens index för fastlandskinesiska bolag, så kallade h-aktier, har backat drygt 20 procent efter novembers toppnivå. Flera bedömare spår att blodbadet inom Kinas tekniksektor kan förvärras ytterligare.

Även dikten som Wang Xing lade ut tyder på mer konflikt är att vänta framöver: 

”Innan askan [i bokbålet] kallnade, hade revolt rest sig öster om berget.”


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?