1515

Åklagare: Teliastyrelse blev vilseledd

Två av de Teliachefer som misstänks för mutbrott berättade inte för företagets styrelse att man skulle göra affär med diktatorns dotter för att etablera sig i Uzbekistan.

Det hävdar åklagaren i den stora mutbrottsrättegången i Stockholms tingsrätt.

Foto:Erik Simander/TT

I interna mejl från 2007, som når bland andra Telias tidigare chef i regionen, den nu åtalade Tero Kivisaari, framgår att man är på väg att göra affär med Gulnara Karimova, dotter till president Islam Karimov. Hon beskrivs som "den uzbekiska partnern". Kivisaari får också i mejl information om ett par suspekta intressekonflikter: att Karimova redan är delägare i de andra telekomföretagen på marknaden, och att hon företräds av vd:n för den största konkurrenten.

"Inget av detta förmedlas av Tero Kivisaari till Telias styrelse. Styrelsen undanhålls därför väsentlig information för sitt beslutsfattande", säger åklagare Gunnar Stetler under rättegångens andra dag.

Styrelsen har med andra ord vilseletts, anser åklagaren.

Även uppgifter i en expertrapport om diktatorsdottern undanhålls styrelsen, hävdar han.

Styrelsen tar sedan beslutet i juli 2007 att etablera sig i det mycket korrupta centralasiatiska landet.

Stetler beskriver sedan hur Telia i sitt avtal med den uzbekiska partnern ska få licenser att verka i landet, fastän uzbekisk lag stadgar att sådana bara kan fås från myndigheterna, inte från ett företag som sitter på dem.

Styrelsen fattar sitt etableringsbeslut tre månader innan Lars Nyberg tillträder som vd. Nyberg är tillsammans med Kivisaari och en tredje tidigare Teliachef åtalade för grov bestickning (att ha mutat). Ett led i Nybergs försvar är just att han tillträdde sin post efter styrelsebeslutet, och därför rimligen inte kunde riva upp det eller uppföljande avtal utan ett nytt styrelsebeslut.

Åklagaren jämför också med affärer som andra telekomoperatörer, särskilt det rysk-norska Vimpelcom, gjort i Uzbekistan. Vimpelcom har, liksom Telia, medgett brott i uppgörelser med amerikanska och nederländska myndigheter. Takilant har också fällts i domstol i Nederländerna.

I bevismaterial därifrån framgår att avtal snarlika Telias, enligt Stetler, möts av skepsis och oro bland vissa ansvariga på Vimpelcom. Affären "luktar", man kan inte vara säker på att det inte handlar om betalningar "under bordet", lyder några formuleringar.

De misstänkta avfärdar alla anklagelser. Deras advokater driver också linjen att Karimova inte är mutbar i lagens mening eftersom hon inte formellt ansvarade för telekommarknaden.

Eftersom de påstådda brotten begicks 2007–2010 tillämpas den lag som gällde då. Mutbrottslagstiftningen skrevs om 2012.

Försvaret väntas senare under onsdagen lägga fram sina sakframställningar för tingsrätten.

Rättad: I en tidigare version uppgavs i faktarutan fel årtal för överenskommelsen mellan Telia och amerikanska och nederländska myndigheter.


Innehåll från EurocardAnnons

Undvik onödig kvittohantering – spara upp till 100 arbetstimmar i månaden

Gustavo Molano försäljningschef på Eurocard.
Gustavo Molano försäljningschef på Eurocard.

Företag som använder sig av papperskvitton lägger nästan 14 minuter på att hantera ett enda utlägg. Med direkta digitala kvitton kan du sköta hanteringen på 90 sekunder – betydligt snabbare och säkrare.

Slipp onödigt arbete. Läs mer om Eurocards lösning Smarta kvitton 

En studie från Eurocard med 235 organisationer i Norden visar att företag lägger väldigt mycket tid på kvittohantering. De är också ofta omedvetna om den tid som anställda lägger ned på manuella processer för att hantera kvitton. Hälften av alla företag i studien använder sig dessutom av papperskvitton som den viktigaste delen av kvittoredovisningen.

– Med papperskvitton tar det nästan 14 minuter att hantera ett enda utlägg, från det att köpet görs tills det är bokfört. För ett företag som hanterar 500 papperskvitton i månaden motsvarar det upp till 115 arbetstimmar, säger Gustavo Molano försäljningschef på Eurocard.

Stor tidsbesparing med ny lösning

Men allt detta kan komma att ändras med direkta digitala kvitton, en lösning som relativt nyligen har introducerats på den nordiska marknaden. Den innebär att ett digitalt kvitto skickas direkt från handlaren till kundens mobiltelefon, där det matchas med rätt transaktion och sedan vidare till företagets utläggshanteringssystem. 

– Direkta digitala kvitton är en grundförutsättning för att ett företag ska kunna digitalisera hela sin kvittohantering. Studien visar också att företag som använder sig av direkta digitala kvitton kan hantera ett kvitto på under 1,5 minut, vilket då motsvarar cirka elva arbetstimmar för ett företag som hanterar 500 kvitton i månaden. Det är en tidsbesparing på 104 arbetstimmar, nästan 90 procent, jämfört med en helt manuell process, säger Gustavo Molano.

Färre fel och lägre kostnader

Hos Eurocard är direkta digitala kvitton en del av lösningen Smarta kvitton, som innebär att företag kan få ett digitalt kvitto, hela vägen från köp till bokföring. Redan i dag erbjuder ett antal handlare i Norden, bland annat taxiföretag, hotell och matvarukedjor Smarta kvitton.

– Smarta kvitton gör att både den som gör utlägget och den som godkänner det sparar tid. Dessutom innebär den helt digitala processen att inga kvitton förstörs eller försvinner. Det ger en kvittohantering med mycket färre fel och betydligt lägre administrationskostnader, säger Gustavo Molano.

Läs hela studien här 

 

 

 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?