1515
Annons

Åkesson: Statsministern försöker skrämma Di:s läsare

REPLIK. Socialdemokraterna har valt att bygga stora delar av sin valrörelse på en illa underbyggd rapport av Susanne Kierkegaard, tidigare politisk sekreterare för S i Europaparlamentet och bland annat ledarskribent på Aftonbladet.

SAMMA SOM S. I avgörande omröstningar har SD röstat på exakt samma sätt som S i Europaparlamentet. Den som säger något annat ljuger eller är dåligt informerad, skriver Åkesson och Weimers.
SAMMA SOM S. I avgörande omröstningar har SD röstat på exakt samma sätt som S i Europaparlamentet. Den som säger något annat ljuger eller är dåligt informerad, skriver Åkesson och Weimers.Foto:Janerik Henriksson/TT

Denna ”granskning” begränsar sig till hur vi röstade i en omröstning om mobilitetspaketet sommaren 2018 utan att informera läsarna om att samma förslag, efter ett antal kompromissrundor, återkom i april i år.

Efter att många av det ursprungliga förslagets brister slipats bort kunde vi under våren stödja förslaget. Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är således överens om förslaget som vi båda hoppas skall rädda svensk åkerinäring.

I avgörande omröstningar på det område som statsministern kritiserar röstade Sverigedemokraterna på exakt samma sätt som Socialdemokraterna i Europaparlamentet. Den som säger något annat ljuger eller är enastående dåligt informerad.

Läs mer: Stefan Löfven: SD:s ledamöter röstar protektionistiskt i EU 

Statsministern vill skrämma Di:s läsare genom att anklaga Sverigedemokraterna för ”protektionism”. Men även här är Stefan Löfven ute och cyklar. Sverigedemokraterna ingår i Europaparlamentets mest frihandelsvänliga partigrupp. Sverige gynnas inte av protektionism och vi röstade för både frihandelsavtalet med Japan och Kanada. Frihandeln inom EU och den inre marknaden är en central del till varför vi vill vara kvar i unionen.

Även när det gäller anklagelsen om att rösta mot minimiregler för vissa cancerframkallande ämnen är statsministern helt fel ute. Dessa ämnen som länge var helt förbjudna i Sverige, är numera - tack vare Socialdemokraternas agerande - gränsvärden i stället för tillståndspliktiga.

Sverigedemokraterna vill att arbetsmiljöfrågorna skall vara nationella. Detta då arbetsmiljö knappast är en gränsöverskridande fråga och för att alla kompromisser med resten av EU om arbetsmiljö försämrar säkerheten för svenska arbetstagare.

Socialdemokraterna har under hela valrörelsen valt att använda en förljugen debatteknik som går ut på att sammanblanda Sverigedemokraterna med partier vi inte samarbetar med. Det kanske skulle kunna kallas ”guilt-by-association” utan ”association”.

Röstar man på Sverigedemokraterna röstar man för att behålla makten över svensk arbetsrätt och den svenska modellen i landet. Man röstar även för att minska Stefans Löfvens inflytande i EU och man röstar för någon som föredrar att hålla sig till sanningen.

Jimmie Åkesson (SD) Partiledare

Charlie Weimers (SD) Kandidat till Europaparlmentet


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?