1515

Åkerierna håller andan – står fast vid lastbilsbeställningar

Fordonsfabriker som står stilla stoppar även transporter, men ännu har åkerierna is i magen. Det sker inga massavbokningar av nya lastbilar. 

”För stunden annullerar vi inga ordrar. Vi tror trots allt att det här eländet ska gå över”, säger Thord Sandahl, koncernchef på Sandahlsbolagen.

Thord Sandhal, koncernchef för åkeriet Sandahlsbolagen.
Thord Sandhal, koncernchef för åkeriet Sandahlsbolagen.Foto:Björn Solfors

Med bas i Värnamo har Sandahlsbolagen 400 lastbilar i drift och är ett av de åkerier som kör gods mellan de svenska fordonsfabrikerna och påverkas när AB Volvo VOLV B -0,35% Dagens utveckling och Volvo Cars stänger i veckan på grund av coronaviruset. Scania stoppar också sina anläggningar.

”Blir det ett par veckor som de pratar om nu går det att reda ut det, men blir det två månader blir det svårt. Då har å andra sidan hela Sverige mycket stora problem”, säger Thord Sandahl som ser likheter med vad som hände under finanskrisen 2008.

”Känslan är rätt så lik, att det ändrade sig snabbt, men orsakerna är ju annorlunda”.

Då, när det var en kris som förlamade finanssektorn och stoppade lånemöjligheterna, drabbades Volvo av att orderboken krympte och avbokningarna strömmade in från ett kvartal till ett annat. Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har inte sett signaler på en sådan utveckling nu.

”Vi har inte hört om några avbokningar. Jag tror att många håller andan och kan försöka förlänga avskrivningar, men att man ändå vill ha de lastbilar man har beställt. Särskilt som det kan bli brist längre fram när fabrikerna nu står stilla”, säger branschchefen Ulric Långberg. 

Sandahlsbolagen har enbart Volvo och Scania i sin fordonsflotta och köper ungefär 40 nya lastbilar per år.

”Vi planerar att hålla vår investeringstakt som det ser ut nu. Det som händer på kort sikt är att vi får permittera chaufförer som blir övertaliga, men vi räknar inte med några varsel. Inom andra sektorer är godsmängden oförändrad så vi har fortfarande mycket att göra. Inom transportnäringen finns det andra som har det svårare som buss och taxi”, säger Thord Sandahl.

En liknande bild ges från flera andra åkerier som Di har pratat med. Både stora som DB Schenker och Postnord och mindre aktörer.

”Vi lägger fortfarande lastbilsbeställningar som vanligt för att säkerställa att vi har fordon framöver eftersom det är långa väntetider. Före coronan var det 25-30 veckor. Vi kör livsmedel och trafiken är igång till hundra procent, även om det är obalans i vilka varor som efterfrågas”, säger Stefan Mångberg, vd för Kennet Mångbergs åkeri Umeå med cirka 20 lastbilar. 

De flesta åkerierna står på flera ben och kör åt både fordonsindustrin och andra. 

”Vi har inte för avsikt att dra tillbaka våra lastbilsbeställningar”, säger Mathias Olsson, vd för Olssons åkeri i Skövde som har både Volvo och SCA som kunder.

Enligt Sveriges Åkeriföretag har effekterna av coronaviruset  och de olika åtgärderna som vidtagits för att stoppa smittspridningen slagit ojämnt i branschen.

”Det är både tvärnit och panik för att hinna med. Det som stoppar nu är gods till teknikföretagen, importgods eftersom det inte kommit båtar från Kina och detaljhandeln medan andra delar som livsmedel, renhållning, bygg- och anläggning, foder, timmer- och pappersindustri löper på och där finns istället en oro för en ökad sjukskrivning hos chaufförerna”, säger Ulric Långberg. 

 

 


Innehåll från Hewlett-Packard EnterprisesAnnons

HPE GreenLake – en katalysator för ett hållbarare näringsliv

Den accelererade digitalisering som följt på pandemin ser ut att fortsätta. Medan det för vissa innebär en del utmaningar, har det förändrade arbetssättet också resulterat i fler möjligheter till reflektion och nytänkande. En tydlig trend, som växer sig allt starkare, är att fler går över till as-a-service-lösningar, för att skapa hållbarare verksamheter ur såväl miljö- som ur ekonomisk synpunkt. 

En viktig insikt under det senaste året var att den klassiska modellen, där all producerad data flyttas in till datacenter för att analyseras i molnet, inte längre var optimal. 

– Över 70 procent av alla data produceras i edgeenheter, såsom smartphones, sensorer i bilar eller tillverkande maskiner. Att analysera den centralt kräver mer resurser och att man flyttar datan fram och tillbaka, vilket är förhållandevis ineffektivt. Datan behöver i stället analyseras nära eller på plats där den genereras för att skapa nytta, varpå enbart slutsatser och resultat skickas vidare för att korreleras centralt, säger Lars-Eric Jansten, Country Manager Services & Consumption hos Hewlett Packard Enterprise.

Binder 40 procent mindre kapital

Att förvalta egna serverhallar drar exempelvis stora mängder ström och resurser, samtidigt som kapaciteten sällan utnyttjas fullt ut. Resultatet blir arbetskrävande och oflexibla upplägg med en dyr prislapp. Att istället upphandla IT-infrastruktur som tjänst ger en mängd fördelar. 

– Med HPE:s hållbara edge-till-moln-plattform GreenLake binder snittkunden cirka 40 procent mindre kapital och ökar därtill produktiviteten för IT-drift av hårdvara med upp till 40 procent, så att mer tid kan läggas på verksamhetsnära utveckling av IT.

Greenlake innebär därtill långt mer dynamiska villkor; installationstiderna kapas med uppemot 75 procent och modellen erbjuder en unik skalbarhet, där kapaciteten skalas upp eller ner med en enkel knapptryckning och man betalar för det som används. GreenLake kan även innefatta lösningar från leverantörer som exempelvis Nutanix, VMware, SAP, Microsoft med flera.

Följer en rigorös miljöstandard

En central nytta med GreenLake är de avsevärda miljöfördelar som kunderna får. HPE följer en rigorös miljöstandard genom hela kedjan från utveckling och tillverkning till slutanvändning. Målet är att erbjuda 30 gånger effektivare computinglösningar till 2025 och att vara koldioxidneutrala senast 2050. 

– Detta ska vi på HPE uppnå genom effektivare tillverkning, bättre och mer långlivade produkter och energieffektivisering, men också genom omfattande återvinning och genom att säkerställa att våra tjänster bidrar till att IT konsumeras på ett effektivt sätt. Med GreenLake betalar företagen bara för det de faktiskt nyttjar och har behov av, vilket kan ge en nyttjandegrad på upp till 90 procent. På så vis blir GreenLake en katalysator för ett hållbarare näringsliv. 

Addera tjänster efter behov

HPE har således snabbt etablerat sig som en tongivande aktör vad gäller hållbara lösningar. Ska IT-branschen gå mot hållbarare villkor i stort krävs emellertid att fler företag tar ansvar för att infrastrukturen håller måttet från produktion till skrotning. 

– Kraven från kunderna på att arbeta med miljön i blickfånget blir allt starkare och branschen har ett ansvar att anpassa sig och leda den utvecklingen framåt. Med tanke på att världen blir allt mer hybrid, med konsumenter som konsumerar IT både från lokala ISP:er, egna datacenter och publika moln, måste kunderna kunna känna sig säkra på att deras IT är lika hållbar och flexibel oavsett källa. Alla dessa utmaningar löser vi med GreenLake, avslutar Lars-Eric.

Läs mer om HPE GreenLake

 

Mer från Hewlett-Packard Enterprises

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hewlett-Packard Enterprises och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?