1515
Annons

Akelius dubbling spränger miljardvallen

Roger Akelius och Di:s kampanj där fastighetsmiljardären dubblar Ukrainagåvor till UNHCR och Unicef passerade på fredagen 1 miljard kronor. Kampanjen fortsätter månaden ut och enligt Roger Akelius är det sannolikt att den når 1,2 miljarder kronor.

”Som att se solen sippra igenom ett mörkt åskmoln”, beskriver Roger Akelius känslan av att spränga miljardvallen.

Roger Akelius
Roger AkeliusFoto:Cicci Jonson, Bilduppdraget

Som att se solen sippra igenom mörka åskmoln – så beskriver Roger Akelius känslan av att kampanjen där han dubblar gåvor till UNHCR och Unicefs arbete kopplat till kriget i Ukraina på fredagen passerade 1 miljard kronor. 

”Det visar att det fortfarande finns humana människor. Jag är egentligen för känslig för att hålla på med sånt här. Jag känner en tung gråt inombords över att veta att flera tusen barn, gravida och pensionärer nu misshandlas till döds. Tusentals splittrade familjer där barnen aldrig kommer att få se sina pappor igen.”

Att vara företagare handlar om att hjälpa, anser Roger Akelius. 

”Därför försöker jag alltid att hitta lösningar. Jag är dessutom bra på marknadsföring och förstår hur man får med sig människor.”

Insamlingen slår alla tidigare insamlingsrekord både för UNHCR och Unicef. Roger Akelius säger att han bara kan spekulera i vad exakt som engagerar så många människor i just den här krisen.

”Det är stor skillnad på engagemanget om man till exempel jämför med Syrien där jag också var engagerad i insamlingar. Jag vet inte vad som gör skillnaden, men jag tror att det dels handlar om att vi verkligen kan se hur svårt Ukrainarna har det. Dels så tror jag att många svenskar känner en inneboende oro. Vad kan en galen människa som Putin ta sig till? Kan det drabba Sverige?”

Kampanjen för Ukraina är enligt Roger Akelius sannolikt den kampanj där flest svenska företag varit delaktiga. 

”Väldigt många företag är med. Det visar att företagare också är människor som vill hjälpa.”

Dubblingen från Akelius Foundation fortsätter månaden ut. Roger Akelius säger att det finns stor chans att man den kommande veckan kommer att samla in ytterligare 100 miljoner kronor. 

”Med dubblingen kan vi då nå 1,2 miljarder.”

Unicef berättar också att man under den sista veckan nu driver på företag att dubbla sina anställdas bidrag. Ett bidrag på 1.000 kronor kan på så sätt bli 4.000 kronor.  

”Det som är mycket glädjande att se är att företagen mobiliserat sina anställda på ett helt nytt sätt. Nu går hela företag in och ger och det behövs. Vi har inte haft så här många barn som nu tvingas lämna sina hem sedan andra världskriget. Det handlar om 4,3 miljoner barn som nu är internflyktingar eller tvingats lämna Ukraina”, säger Unicefs generalsekreterare Pernilla Baralt.


”Det är vänner som får sina hus söndersprängda”

Johan Claesson, ägare av CA-koncernen som bland annat är största ägare i Catella, har nära personliga kopplingar till Ukraina. Nu börjar han skicka lastbilsleveranser med förnödenheter direkt till två hårt drabbade regioner. 

En satellitbild från rymdteknikbolaget Maxar visar villor och andra byggnader i brand i nordöstra Tjernihiv den 16 mars. Till höger Johan Claesson, ägare av CA-koncernen.
En satellitbild från rymdteknikbolaget Maxar visar villor och andra byggnader i brand i nordöstra Tjernihiv den 16 mars. Till höger Johan Claesson, ägare av CA-koncernen.

I CA-koncernen, där Johan Claesson är ordförande och tredje generationens ägare, ingår bland annat Grain Alliance med jordbruksverksamheter i Ukraina. För Di berättar han om sina personliga kopplingar till den humanitära katastrof som just nu pågår i Ukraina. 

”Det är mina vänner som jobbar där borta. Det är personliga vänner som har fått sina hus söndersprängda och som nu gör sitt bästa för att överleva och är på flykt. Jag mår personligen dåligt rent psykiskt av det som händer. Men det går så klart aldrig att jämföra med vad alla människor i Ukraina nu upplever”, säger han.

Jordbruksverksamheterna, som delvis är koncentrerade kring det hårt drabbade Tjernihiv, har cirka 1.200 fast anställda. Johan Claesson berättar att han besökt verksamheterna regelbundet under de 13 år som CA-koncernen varit ägare. 

”Jag har varit där regelbundet på styrelsemöten och mycket annat. Jag är så klart inte personlig vän med alla de anställda, men känner minst 50 människor där väl. Vad jag vet är de flesta av mina vänner fortfarande i livet, men en kille lever inte längre.”

Företagsledningen i Grain Alliance är nu evakuerade från Tjernihiv och Johan Claesson har daglig kontakt med gruppen. Han påminner dock om att det alltid är de fattigaste som drabbas hårdast i den här typen av kriser, de som inte har möjlighet att fly. 

”Det är fyra miljoner människor som nu flytt Ukraina, men det är 40 miljoner som fortfarande är kvar. Det är viktigt att vi också hjälper dem.”

Just med hänsyn till de Ukrainare som fortfarande är kvar i landet har CA-koncernen börjat skicka egna lastbilsleveranser med förnödenheter till de två utsatta områdena Tjernihiv och Berezan, som ligger öster om Kiev. 

”Tjernihiv är väldigt utsatt då en av de stora vägarna från Ryssland ned mot Kiev passerar där. Där gjorde ukrainarna mycket starkt motstånd och mycket har därför bombats sönder. Men också Berezan öster om Kiev är hårt drabbat.”

Målet är att skicka en lastbil i veckan, men att få fram leveranserna är både komplicerat och riskfyllt. 

”Transporterna kan misstas som militära fordon och bli bombade. Rent logistiskt är det problematiskt eftersom de svenska lastbilarna inte vill köra ända fram till ukrainska gränsen, vilket gör det svårt med omlastning”. 

Exakt vad initiativet kostar har Johan Claesson ingen aning om.

”Vi utgår från behovet på plats. Så kostnaden beror på vad de vill ha. Men det är klart att det kommer att bli ganska många miljoner. Vi fortsätter så länge vi kan komma fram och göra nytta.” 

Johan Claesson säger att han och hans företag också skänkt pengar till hjälporganisationer, bland annat Röda Korset. 

”Men vi tror att vi kan göra mest nytta själva. Våra gubbar på plats kan ändå inte göra så mycket annat. Vi har folk på plats och unika vägar in i några av de hårdast drabbade områdena.”

Nu försöker CA-koncernen tillsammans med Rotary i Kalmar, där CA-koncernen har sitt huvudkontor att formalisera leveranserna för att skapa mer kostnadseffektiv hjälp.

”Det finns många som vill vara med och bidra. Vi försöker nu formalisera arbetet så att våra kontaktvägar kan hjälpa andra att leverera varor och material.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?