ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 22 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

AIK Fotboll tappar Åbro som sponsor

  • Foto: Anders Wiklund / TT

NGM-noterade AIK Fotbolls huvudsponsor sedan 1994, det familjeägda småländska bryggeriet Åbro, kommer efter årets säsong inte att sponsra klubben längre, men däremot finnas med runt AIK Fotboll i nya former framöver.

Det framgår av ett pressmeddelande.

"I och med AIK Fotbolls flytt till Friends Arena har möjligheterna att aktivera sponsorskapet varit utmanande då ett konkurrerande bryggeri [Carlsberg; reds anm] äger serveringsrättigheterna", motiveras beslutet där.

Under Allsvenskans 20 inledande omgångar kommer AIK:s A-lag att spela med reklam för Hjärt-Lungfonden i stället för Åbro på sina tröjor.

Detta för att göra avslutningen på sponsorskapet minnesvärd genom att hedra AIK-målvakten Ivan Turina, som avled av hjärtfel i maj 2013.

I AIK Fotbolls bokslutskommuniké för 2016 - då intäkterna var 146 miljoner och rörelseförlusten 6,1 miljoner kronor - nämns inte hur höga sponsorintäkterna var under 2016.

Det enda som nämns om sponsring är att samarbetet med Lagardère Sports Scandinavia, som sedan 2015 säljer AIK Fotbolls "VIP- och sponsorprodukter", under året påverkades av en diskussion om påstådda avtalsbrott.

AIK Fotbolls vd Mikael Ahlerup säger till Nyhetsbyrån Direkt att någon ny sponsor inte är kontrakterad än, men att han tack vare sin klubbs starka varumärke tror sig kunna få en ny huvudsponsor på plats inför nästa års säsong.

"Samtidigt som detta är ett sätt att ge nuvarande sponsorskap ett fint avslut är det en sorts skyltfönster för att berätta att det nu är ledigt att bli sponsor för Sveriges starkaste idrottsvarumärke", säger han, utan att vilja kommentera huruvida några diskussioner med efterföljare till Åbro pågår.

Åbros kontrakt sträcker sig till 31 december 2017. Hur stora intäkter AIK Fotboll har haft därifrån avslöjar Mikael Ahlerup heller inte, mer än att det rör sig om "betydande belopp".

"Vi ser inte att det kommer att bli något intäktsbortfall, utan bara att vi kommer att byta huvudpartner", säger han också.

Tyck till