ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

AI-teater har premiär mitt i coronakrisen

  • Annelie Horáková och Dan Andersson.

I en tid där många kulturutövare och institutioner ställer in sina premiärer gör en teaterpjäs skapad av artificiell intelligens debut på Göteborgs dramatiska teater. ”Det är fruktansvärt läskigt när den skriver att mänskligheten står inför en existentiell kris”, säger regissören Dan Andersson. 

Den AI-skrivna pjäsen ”Nattygsbordet” av scenkonstgruppen Revet har premiär på Göteborgs dramatiska teater på måndag kväll den 23 mars. Föreställningen sätts upp för en publik på 50 platser, och påverkas därför inte av de nationella restriktionerna som gäller i nuläget för sammankomster med fler än 500 personer. Ensemblen är ändå nervös att det är riktlinjer som kan komma att ändras innan föreställningen har premiär. 

”Vi följer nyheterna varje dag med hjärtat i halsgropen. I Danmark har det begränsats till 10 personer, det är möjligt att det händer måndag klockan 18 när vi har premiär en timme senare”, säger Dan Andersson och fortsätter: 

”Vi har på sätt och vis tur i oturen, det är ett projekt som vi gör ideellt och får ingen lön. Samtidigt har vi fortfarande lokalhyra och vi räknar med biljettintäkterna.”

”Vi följer de riktlinjer som vi får och såklart rekommenderar vi ingen att komma om man är sjuk. Vi i ensemblen håller oss hemma och ber att ingen kommer bli snuvig under de sista dagarna innan premiären”, säger regissören och skådespelaren Annelie Horáková.

Det var förra året som Dan Andersson av en slump kom över en hemsida som kunde måla renässansporträtt utifrån uppladdade fotografier. Han googlade på vad artificiell mer kan göra, och hittade sajten Talk to transformer, en programvara utvecklad av forskningsgruppen Open AI. 

Verktyget hämtar ord från över 8 miljoner hemsidor. Dan Andersson skrev in en inledande mening – resten är skrivet av programvaran. De frågade också hur kostymerna och scenografin skulle se ut, och datorn kom med konkreta förslag. 

”Det svåraste har varit att våga ge sig hän texten för både skådisar och regissör. Man går från en läkare som forskar på hur en hund ser ut, till att vilja råna en bank”, säger Dan Andersson. 

”Man är så van vid att allt är logiskt och förklarat, och följer en tydlig dramaturgi. Nu när vi har repat och kört igenom, märker att man följer med som publik. De hittar sina egna sätt att förstå och lyssna på. Det blir ingen tydlig historia från a till b som det brukar bli”, säger Annelie Horáková.

Går det ens att säga vad den handlar om eller är allt en salig röra?

”En person som tittade sa att det var som en blandning klipp från tio säsonger av 'Vänner', som ibland betedde sig som en galen sekt. Det handlar mycket om relationer”, säger Dan Andersson. 

”Det låter väldigt generellt, men föreställningen handlar om mänskligheten. Manuset är essensen av 8 miljoner berättelser. Ai-verktyget har möjligheten att se mänskligheten utifrån”, säger Annelie Horáková.

Har pjäsen blivit mer relevant i och med corona?

”Under genomdraget fick jag en rysning när den har skrivit att mänskligheten står inför en existentiell kris, och att kollektivet måste hjälpas år. Det får en att tänka på ett annat sätt”, säger Dan Andersson. 

Vad är fördelen med att låta ett AI-program skriva manus? 

”Det kan få en att se på historieberättande på annat sätt. Det kan vara spännande att utforska och utveckla, det är inte en konstform som är satt i sten. Jag tror inte att det kommer ersätta att människor skriver, men man kommer kanske kunna använda det som ett verktyg och ett komplement”, säger Annelie Horáková.

Hur har det varit för skådisarna?

”Det är mycket motsättningar i texten som gör det svårt. En karaktär kan säga det här är den värsta dagen i mitt liv samtidigt som den skrattar. Monologerna kan byta riktning flera gånger, samtidigt är det ju mänskligt på ett sätt”, säger Annelie Horáková.

Finns det något som datorn skrivit som en människa skulle skriva bättre?

”Det finns en sexscen som den har skrivit som är väldigt specifik. De gnuggar sina ögon medan de håller på och vrålar märkliga könsord till varandra. Det tror jag att en person som upplevt sex hade haft en annan förståelse för”, säger Dan Andersson.

”Det är spännande att se den mänskliga komponenten saknas. Den är riktigt dålig på att ragga och säger till exempel 'du har så märkliga ögon'”, säger Annelie Horáková.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer