1515

AI hjälper oss upptäcka nya virus

En tidig varning om coronavirusets utbrott, världens första AI-utvecklade läkemedelskandidat och antibiotika som biter på resistenta bakterier. Det är bara några av de framsteg som läkemedelsindustrin liksom samhället har att tacka artificiell intelligens för. 

Med hjälp av AI upptäcker forskare verksamma nya medel mot både virus och bakterier.
Med hjälp av AI upptäcker forskare verksamma nya medel mot både virus och bakterier.Foto:Astra Zeneca

I december förra året, samtidigt som doktor Li Wenliang började varna för det nya coronaviruset i Wuhan i Kina, skickade en server på andra sidan jordklotet ut signaler om att ett nytt virusutbrott var i antågande. Servern tillhör mjukvaruföretaget Bluedot, med säte i San Francisco, som använder artificiell intelligens för att få tidiga varningar om nya pandemier. 

Nu har Googles Deep Mind också anslutit i kampen mot coronaviruset. Det brittiska AI-företaget Deep Mind förutspådde nyligen virusets proteinstruktur, vilket troligen kan korta ned forskarnas arbete att förstå hur viruset fungerar med flera månader. 

Men det stora genombrottet för artificiell intelligens i läkemedelsindustrin skedde redan i höstas när kanadensiska Deep Genomics kommunicerade att det skapat  ”världens första läkemedelskandidat utvecklad med hjälp av AI”. 

I januari fick bolaget 40 miljoner färska dollar i kassan som en följd av genombrottet med kandidaten som syftar till att behandla den sällsynta Wilsons sjukdom. 

Arthur A Levin, en av medlemmarna i bolagets rådgivande kommitté, räknar med att Deep Genomics plattform kommer att leda till att tiden från läkemedelskandidat till behandling av den första patienten kommer att kunna halveras och att än större tidsvinster är att hämta i de följande stegen mot ett godkänt läkemedel. 

I början av året blev det återigen stor uppståndelse i branschen när nyheten om att amerikanska forskare använt AI för att upptäcka en ny typ av antibiotika spreds över världen. Fyndet hade varit effektivt mot flera bakterier som är antibiotikaresistenta, vilket är ett enormt framsteg då antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa. 

Men även på andra håll i den konservativa läkemedelsbranschen har synen på AI förändrats märkbart den senaste tiden. Det speglas inte minst av siffror från det amerikanska riskkapitalbolaget Rock Health som visar att under de senaste fem åren har 1,5 miljarder dollar investerats i bolag i USA som endera säljer till biopharma-bolag eller har biopharma-bolag som slutkunder, enligt Financial Times. Summan motsvarar enligt tidningen 25 procent av alla riskkapitalinvesteringar i AI och 21 procent av alla affärstransaktioner inom AI i USA under perioden. 

Vid sidan av att snabbare hitta den läkemedelskandidat som har störst chans att lyckas används AI idag till att bredda användningen av befintliga läkemedel. I Financial Times beskrivs hur världens största läkemedelsbolag, Pfizer, använt AI för att få ett läkemedel för behandling av bröstcancer hos kvinnor att även bli godkänt för behandling av män med samma sjukdom. Istället för att starta nya kostsamma och tidskrävande kliniska studier på män kunde de genomförda studierna på kvinnor kompletteras med data från de män som trots allt fått läkemedlet utskrivet genom så kallad ”off label use”, det vill säga att läkemedel skrivs ut för behandling som inte godkänts av myndigheterna. 

I många fall, särskilt för sällsynta sjukdomar, är det också extremt svårt att hitta patienter för att kunna genomföra kliniska studier. Här kommer bolag som amerikanska Flatiron Health in i bilden. Dataanalysbolaget Flatiron Health, som köptes av det schweiziska läkemedelsbolaget Roche för två år sedan för 1,9 miljarder dollar, har samlat enorma mängder anonym och ostrukturerad data på cancerområdet som sedan kommer ut som användbart underlag i jakten på patienter eller för att komplettera ansökningar om godkännande av nya läkemedel. 

AI kan också användas när läkemedelsutvecklingen för en viss indikation misslyckas. Istället för att skrota dyra satsningar kan datan användas för att hitta andra patientgrupper som kanske svarar betydligt bättre på behandlingen. 

Astra Zeneca AZN +1,89% Dagens utveckling har under det senaste året byggt upp en stor kompetens och interna plattformar tillsammans med externa aktörer som exempelvis det avtal som tecknades med Benevolent AI förra våren där AI och maskininlärning ska användas för att hitta nya potentiella läkemedel för kronisk njursjukdom och idiopatisk lungsjukdom. 

”Väldigt många av våra forskare använder maskininlärning som analysmetod idag. Vi jobbar också mycket med bildanalys, för att exempelvis studera röntgenbilder på tumörer över tid”, säger Anna Åsberg, globalt ansvarig för strategi och leverans av it-lösningar till Astrazenecas forskningsavdelningar.  

Cristina Duran, chef för forskning inom digital hälsa på Astra Zeneca, beskriver också hur AI används i en pågående fas IV-studie på astmapatienter. 

”Genom att utnyttja digitala verktyg med data och maskininlärning hoppas Astra Zeneca hitta nya potentiella digitala behandlingsmetoder som kan kombineras med traditionell medicinering för att uppnå bättre resultat. Vi tittar exempelvis inom området för astma. I Storbritannien är det tre astmatiker som dör dagligen och i efterhand har man kunnat konstatera att två av tre dödsfall hade kunna förhindras.”

 


Innehåll från SitecoreAnnons

Sitecore stärker sitt erbjudande till nordiska kunder genom nya lösningar från strategiska förvärv

James Ek, Regional VP på Sitecore.
James Ek, Regional VP på Sitecore.

Företaget Sitecore, som erbjuder ett av världens ledande DXP-verktyg, köper upp ameri-kanska företaget Reflektion, ledande på teknik för AI-förstärkt digitalt sökmotorstöd.

Det är det fjärde bolagsförvärvet i år, som uppföljning av uppköpet av Stylelabs för två år sedan. Dessa uppköp syftar liksom de andra till att stärka erbjudandet till befintliga och nya kunder.

– Vi moderniserar vår portfölj, breddar den med mer avancerade och ändamålsenliga lös-ningar och gör den mer åtkomlig för fler bolag, stora som små, säger James Ek, Regional VP på Sitecore.

Sitecore är global ledare när det gäller programvara för upplevelsehantering som kombinerar in-nehållshantering, e-handel och kundinsikter. 

Företaget är inne i en intensiv tillväxtresa och har de senaste tre åren köpt upp fem bolag, varav fyra sedan i våras. Ägarna har skjutit till 1.2 miljarder dollar i syfte att fördubbla omsättningen, genom både förvärv och nyanställningar.

2 september meddelade Sitecore att de förvärvat det San Mateo-baserade företaget Reflektion, vars AI-förstärkta sökmotorstöd används för att förstå och förutsäga mönster, sammanhang och behov hos e-handelskunder. 

– 93 procent av alla upplevelser online börjar med en sökning, vilket gör den till en integrerad del av kundens köpresa. Med lösningen från Reflektion lyfts sökprocessen till en konversationsstyrd upplevelse som ger mer personliga, lättillgängliga och skräddarsydda svar åt kunden, säger Ja-mes Ek.

Nya förvärv adderar nya lösningar

26 maj tillkännagavs att Sitecore förvärvat företaget Moosend, som har en ledande SaaS-baserad Marketing Automation-lösning. 

Tidigare i våras förvärvade Sitecore de båda bolagen Four51 och Boxever. 

Four51 har en unik Commerce-lösning som innehåller all funktionalitet som krävs för avancerad B2B-försäljning byggd med de mest moderna principerna för leverans i molnet med tjänsten Or-derCloud

– Genom detta får företag en flexibel lösning att växa med, både nu och i framtiden, säger James Ek.

Det irländska bolaget Boxever leverade en Customer Data-platform som erbjuder ett modernare sätt att skapa personalisering i kundupplevelsen.

2018 förvärvades den belgiska innehållsplattformen Stylelabs.

– Vi har gjort dessa uppköp för att våra kunder, nya och befintliga, ska kunna fortsätta växa med Sitecore, förklarar James Ek.

James poängterar att förvärven framförallt är gjorda med ambitionen att bygga den nya moderna arkitekturen Composable DXP som SaaS-lösningar, men att alla lösningar också kan komplettera och leverera värden till befintliga kunder.

– Våra befintliga kunder kommer att ha än mer nytta av Sitecore, men genom dessa förvärv kommer vi också att kunna ta in nya kunder, säger han.

Nyförvärven är lättintegrerade

Att på kort tid integrera fem nya företag in i en befintlig organisation kan ses som en utmaning, men James Ek menar att det går smidigt.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi har köpt upp bolag, inte marknadsandelar. Vi har köpt dessa bolag på grund av deras teknologi, inte för att komma åt deras kunder eller något speciellt marknadssegment, säger han och avslutar:

– Vi har också köpt dem för att de är lättintegrerade. De har en öppen arkitekturen i sina lösning-ar. Vi tror att det kommer att gå snabbt att få ihop en helhet och det kommer både våra befint-liga och nya kunder att upptäcka.

Klicka här för att anmäla dig till Sitecore Symposium 2021 

Om Sitecore

Sitecore är global ledare inom programvara för upplevelsehantering som möjliggör kontextuell marknadsföring. 

Marknadsförare kan leverera innehåll i realtid i den kontext som kunder interagerar med varu-märket i alla kanaler – före, under och efter ett köp. 

Mer än 4 900 varumärken – däribland Volvo, Puma, THULE, P&G, Danske Bank – använder Si-tecore för context marketing för att leverera personaliserade upplevelser som skapar kunder för livet.

Läs mer på: http://www.sitecore.com/ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sitecore och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?